Svaki zaposlenik u jednom trenutku počne smatrati da bi tvrtka trebala njegov doprinos više cijeniti i nagraditi jer marljivo i savjesno radi svoj posao, zalaže se i s entuzijazmom prihvaća radne zadatke. A najčešći oblik nagrade za trud zaposlenici vide u povišici plaće.
Gotovo svatko se s vremena na vrijeme nađe situaciji da je vrijeme za razgovor sa šefom u kojem je glavna tema povišica plaće. Takva vrsta razgovora podjednako je neugodna zaposlenicima, kao i poslodavcima.
Standardnog i formaliziranog načina pregovora o povišici nema, osim ako se ne radi o zaposlenicima u javnoj službi gdje su napredovanja u viši platni razred propisani zakonom i pravilnicima. Činjenica je također da će rijetko koji poslodavac sam ponuditi povišicu plaće, ako zaposlenik sam to ne zatraži.
Zato su planiranje i priprema za razgovor ključni u traženju povišice. Prije svega, zaposlenik treba biti siguran da njegov rad i zalaganje, kao i rezultati nisu dovoljno prepoznati i vrednovani. Za početak je najbolje preispitati svoj rad. Izvršeni ciljevi za tvrtku najbolje opravdavaju plaću.
Isto tako nema smisla pregovarati o uvjetima dok poslodavac nije siguran da je zaposlenik koji traži povišicu bolji i produktivniji od ostalih.
Nakon toga preporučljivo je istražiti na koji način tvrtka daje povišicu. Ako je običaj u njoj da povišicu daje određenog datuma u godini, sigurno je da je traženje razgovora izvan datuma u kojem se raspravlja o povišicama suvišan i kontraproduktivan. Ako tvrtka češće daje povišice svojim zaposlenicima, sigurno je da je vrijeme za odluku o traženju povišice.
Prije traženja razgovora treba se upustiti u malo istraživanja. Saznanje o tvrtkinoj politici ljudskih potencijala, planiranom odlasku radnika, novom zapošljavanju, kao i o eventualnom planiranju reorganizacije tvrtke bit će vrlo vrijedne informacije za što bolju pripremu. Drugo pitanje na koje se treba odgovoriti jest koliko se cijeni rad osobe koja traži posao i može li taj rad preuzeti osoba sličnih sposobnosti uz manju plaću.
Ako se uspije doći do informacije o godišnjem porastu primanja tvrtke, kao i usporedni podaci o plaćama za to radno mjesto na tržištu rada, bit će to izvrsna priprema za što argumentiraniji razgovor i jasnije određivanje stajališta.
Tek tada je teren za susret sa šefom pripremljen. Ono što je najvažnije jest da nema pristupa koji će garantirati uspjeh u pregovorima. Stoga je dobro smanjiti očekivanja kako bi razočarenje bilo što manje.
Prije samog razgovora jako je korisno zapisati svoje argumente te vremenskim redoslijedom navesti svoj napredak u preuzimanju odgovornosti i napredovanja u poslu.
Priprema nastupa pred poslodavcem je vrlo bitna, jer se na taj način manje podliježe emocijama i konfliktu.
Jedan od najčešćih argumenata, koji je ujedno i jedan od najgorih za traženje povišice jest taj da ju je dobio i kolega. To je prije svega neprofesionalno, a osim toga nije pravi način da se osigura neka pozitivna reakcija šefa.
Povišicu treba tražiti iz tvrtkine perspektive, gledajući što zaposlenik svojim vještinama može učiniti za nju. Preporučljivo navesti sve ciljeve koje je zaposlenik postigao za kompaniju, kao i dodatne odgovornosti koje je preuzeo uz svoj osnovni posao, i vrijeme koje dnevno provodi u tvrtki. (A.T.)
Izvor:
Poslovni dnevnik