Dobre, loše i jednostavno zle strane
Možda već radite u tvrtki koja redovito provodi procjenu zaposlenika, možda ste dobili informaciju da će uskoro i Vaša tvrtka uvesti neku metodu procjene, možda kao dio performance managementa – a Vaša plaća vrlo skoro može ovisiti o rezultatima koje ostvarujete.
Broj tvrtki koje u Hrvatskoj primjenjuju metodu procjene "360 stupnjeva" nije velik, no realno je očekivati da će sve više tvrtki uvesti nekakav način praćenja rada zaposlenih. Kako Vas pojam ne bi iznenadio, evo pojašnjenja o čemu je zapravo riječ:
Metoda "360 stupnjeva" je alat koji pruža svakom zaposleniku mogućnost dobivanja povratnih informacija o svome radu. Uključuje procjenu podređenih, nadređenih, osoba istih pozicija u hijerarhiji tvrtke, samo-procjenu ali i sudjelovanje klijenata/kupaca/dobavljača – zatvarajući time puni krug oko osobe koja se procjenjuje.
Ako se pravilno postavi i implementira, snažan je i pozitivan dodatak sistemu performance managementa. Omogućuje svakom pojedincu razumijevanje vlastite efikasnosti, kao zaposlenika, kolege ili člana tima – i to sa stajališta drugih, onako kako ga drugi vide. Ovakva povratna informacija daje uvid u vještine i ponašanja koja su tvrtki potrebna kako bi postigla svoju misiju, viziju i ciljeve, živeći svoje proklamirane vrijednosti.
Svrha primjene metode "360 stupnjeva" je pomoć svakom pojedinom radniku kako bi osvijestio svoje snage i slabosti i prepoznao područja u kojima profesionalno može napredovati.
Neke tvrtke koje su sretne i zadovoljne otkada koriste ovu metodu prepoznale su neke pozitivne odlike procesa:
Poboljšane povratne informacije, iz više izvora: puni krug informacija je definitivno poboljšanje u odnosu na jednosmjerno izvještavanje, npr. samo od strane nadređene osobe.
Razvoj timova: omogućuje članovima timova efikasniji zajednički rad, članovi tima odgovorniji su jedni prema drugima jer dijele saznanje da će svaki član tima dati input o radu svakog drugog člana tima.
Razvoj pojedinaca i organizacije: ovo je možda i najbolja metoda za razumijevanje osobnih ali i organizacijskih razvojnih potreba.
Odgovornost za razvoj karijere: za razvoj Vaše karijere nije toliko odgovorna tvrtka, već Vi sami. Povratna informacija metodom "360 stupnjeva" pruža Vam izvrsne informacije o tome što biste trebali poduzeti kako biste napredovali u svojoj karijeri.
Smanjenje opasnosti diskriminacije: kada povratna informacija o radniku dolazi iz više raznolikih izvora, smanjuje se mogućnost diskriminacije u npr. rodnom, nacionalnom ili starosnom smislu.
Poboljšani odnosi s korisnicima: u procesu koji uključuje interne ili eksterne klijente, svaka osoba uključena u proces prima povratnu informaciju o kvaliteti svojih proizvoda ili usluga. Ovakva povratna informacija trebala bi poslužiti unaprjeđivanju kvalitete rada, pouzdanosti, pravovremenosti i razumijevanju kupaca/dobavljača.
Procjena potrebnih treninga: metoda "360 stupnjeva" pruža podatke o potrebama treninga, dodatnih obuka i edukacije radnika.No, prije nego što nas, kao agilni poslodavac, žurno nazovete i zatražite trenutnu implementaciju, razmislite o lošim, možda čak i ružnim stranama primjene ove metode "pod svaku cijenu"!
Svaki od prethodno nabrojanih pozitivnih efekata može se pretvoriti u negativne, a to je važno znati radi Vašeg razumijevanja kako proces funkcionira:
Previsoka očekivanja od samog procesa: metoda "360 stupnjeva" NIJE sistem performance managementa! Ona može biti samo dijelom cjelovitog pristupa.
Pad procesa: vrlo često tvrtke primjene ovu metodu zato što je to čvrsto preporučio Odjel za upravljanje ljudskim resursima ili bitan menadžer koji je upravo pročitao top knjigu na ovu temu/vratio se sa trodnevnog seminara...Upravo kao što tvrtka implementira planirane promjene, implementacija metode 360 stupnjeva treba se obaviti po svim pravilima upravljanja promjenama unutar tvrtke.
Nepovezanost s ciljevima tvrtke: kako bi metoda uopće proradila, mora biti povezana sa strateškim ciljevima Vaše tvrtke. Ako ste identificirali kompetencije, imate dovoljno dobro napravljene opise radnih mjesta, procijenili mogućnosti, isplanirali sistem i razvili performance management – tek tada razmišljajte o ovoj metodi! Ona ne treba biti lijepi dodatak, "šminka" tvrtke, već pouzdana i vjerna metoda prikupljanja povratnih informacija.
Usmjeravanje na negativnosti i slabosti: nećemo ovdje ponavljati da bi svaki dobar menadžer trebao raditi na snagama svojih zaposlenika, ne samo na njihovim slabostima!
Neiskustvo i neefikasnost procjenjivača: ako se tvrtka dobro ne pripremi, uključujući i osobe koje primaju povratne informacije, ali i osobe koje ih daju – imate mnoštvo mogućih sasvim pogrešnih procjena. Neki ne žele ocjenjivati svoje radnike, ni dobro ni loše. Neki zaposlenici ne žele ocjenjivati svoje nadređene, u strahu od odmazde. Niti svoje podređene ocijeniti lošije, jer smatraju da ni sami nisu dovoljno dobri šefovi ako svoje radnike ocjene nižim ocjenama...Ukratko, postoje sve dobre strane metode 360 stupnjeva mogu se pretvoriti u vrlo loše – ako tvrtka nije dovoljno pripremljena za njeno uvođenje.
Kao i bilo koji drugi proces davanja povratnih informacija o nečijem radu, ova metoda može uvelike doprinijeti rastu i razvoju zaposlenih. U najgorim primjerima, može i potkopati radni moral, uništiti motivaciju i uvelike obeshrabriti radnike u smislu bilo kakvoga pozitivnog napora.
Koji je način najbolji za Vas i Vašu tvrtku?
Dobro promislite prije nego što donesete konačnu odluku: učite na greškama drugih, procijenite spremnost svoje tvrtke. Proučite upravljanje promjenama, proces i metodu postavite na pravi način i imat ćete moćan alat performance managementa!
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!