Kakvi odnosi s javnošću trebaju biti
Jedno od pitanje koje se nameće jest: Gdje postaviti službu za odnose s javnošću? Ako je tvrtka velika, ako se o njoj govori, ako ima razvijeni marketing, ako pristupa potrošačima na tržišni način, tada je prijeko potrebno razvijati odnose s javnošću kao sustav koji je dio stila kuće, odnosno pratiti djelovanje marketing-miksa.
Nipošto ne znači da i nevelike tvrtke ne moraju razvijati odnose s javnošću (public relations). No, one to katkad čine s puno manje napora nego veliki sustavi, a mogu s vremena na vrijeme potražiti savjet vanjskih suradnika i koristiti usluge konzultanta.
Brojne gospodarski razvijene kompanije s puno ljudi i sa široko rasprostranjenom potrošačkom publikom prije ili kasnije se moraju odlučiti osnovati svoj vlastiti odjel ili službu za njegovanje odnosa s javnošću. Isto se odnosi na ustanove poput bolnica ili velikih muzeja i galerija, odnosno vladinih institucija, policiju i sl. Bilo bi najprirodnije da je kod tržišno orijentiranih organizacija ta služba u sastavu marketing sektora, da je bliža marketing informacijskom sustavu, da su ingerencije njenog direktora slične razini ovlasti direktora propagande ili direktora službe za istraživanje tržišta. Općenito uzevši, takva služba raste s rastom poduzeća i duboko je ukorijenjena u sve molekule poslovnog sustava.
Voditelj ili direktor
U vertikalnoj hijerarhiji kuće treba biti točno pozicionirano mjesto direktora službe za odnose s javnošću. To ponajprije određuje fizionomija organizacije.
Velike korporacije imaju takvo mjesto uz samu osobu predsjednika kompanije (iako to kod svih ne mora biti pravilo). Šef službe za odnose s javnošću nipošto nije osoba čija je dužnost samo nastupati javno u ime svog direktora, odnosno tvrtke. On nije samo glasnogovornik iako to može biti, on ne zamjenjuje svog glavnog direktora na sastancima iako i to može raditi. Od njega se, u prvom redu, očekuje da u kući organizira službu za odnose s javnošću koja će funkcionirati trajno, ustrajno i na simpatičan način.
On kreira dobar odnos kuće s najvišim slojevima publike i zato je član najviše upravljačke skupine. Njegove "usluge" u kući koriste mnogi: od marketinga, proizvodnje, logistike, kadrovskog sektora do prodaje i financija. On mora imati pristup svim izvorima informacija u kući.
Ima li poduzeće svoj vlastiti odjel za odnose s javnošću, tada je preporučljivo da rukovoditelj, odnosno direktor ili šef takvog odjela ima visoki status koji simbolizira odgovarajući ugled tvrtke kod vanjske javnosti, što ujedno znači da je takvo mjesto stožerno mjesto. To je potrebno već i zato da bude na izvoru svih značajnih informacija, da ih dobije iz prve ruke, te da takav status automatski daje odgovarajuću "težinu" u procesu informiranja unutarnje i vanjske javnosti. Već time što tvrtka drži do takvog mjesta, to utječe na dobru sliku poduzeća, te i čelnika na tim poslovima kao i sektora/službe za odnose s javnošću.
Zadaće djelatnika na poslovima odnosa s javnošću
Djelatnik u odnosima s javnošću ima pred sobom kompleksan niz poslova:
(V.K.)