Strateški projekt Hrvatska izvozna ofenziva (HIO) koja cilja na povećanje izvoznika za četvrtinu, povećanje proizvodnje, supstituiranje izvoza te osnivanje šest izvoznih klastera, no gospodarstvenici smatraju da ona neće biti uspješna ako je istodobno ne prati i ukidanje raznih dodatnih nameta na državnoj i lokalnoj razini.
Riječ je o četrdesetak nameta, poput komorskog doprinosa, spomeničke rente, vodnog doprinosa te članarina za Turističku zajednicu.
Poduzetnici smatraju nelogičnim i veće fiksne troškove prijevoznika u odnosu na susjedne države, a slažu se da je osvajati strana tržišta jednako teško kao i opstati na domaćem.
Anton Kovačev, predsjednik Uprave Hrvatske banke za obnovu i razvoj, koja prati iskustva izvoznika, naglasio je kako se u Hrvatskoj moraju zadovoljiti strože provjere kvalitete nego na stranim tržištima, ali i u odnosu na robu koja dolazi izvana.
Predsjednik Hrvatskog društva ekonomista, Ljubo Jurčić tvrdi da je prije izvozne ofenzive trebala doći industrijska politika, za koju smatra da nedostaje Hrvatskoj. Prema njegovoj ocjeni, predloženim se mjerama na kraći rok izvoz može povećati za oko 20 posto.
Predsjednik udruženja Hrvatski izvoznici, Darinko Bago pojasnio je poduzetnicima, okupljenim na predstavljanju HIO, kako će glavni oslonac biti postojeći izvoznici, koji će uz dodatne poticaje najprije pokazati rezultate.
Za deset mjeseci bi se trebala održati prva izvještajna konferencija na kojoj će se analizirati poduzete aktivnosti i realizacija Ofenzive.
Osim ofenzive predstavljeno je i istraživanje Siniše Grgića, osnovača Zavoda za poslovna istraživanja te člana Upravnog odbora hrvatskih izvoznika.
Prema njegovim podacima, tvrtke koje vode menadžeri u dobi od 30 do 39 godina postižu najbolje financijske rezultate u izvozu, a gotovo jednako uspješne su one kojima se na čelu menadžeri stari između 60 i 69 godina.
Najlošiji izvoznici pripadaju srednjoj generaciji menadžera, od 40 do 49 godina, a tvrtke koje oni vode su na dnu ljestvice po vrijednosti izvoza.
Prema Grgićevoj analizi dob menadžera određuje izvozni uspjeh, ali i zemlju u koju tvrtka najviše izvozi. Najstariji preferiraju izvoz u Srbiju i Crnu Goru, a najmlađi menadžer najčešće izvoze u Austriju.
Odredište izvoza određuje i regija iz koje dolazi izvoznik. Zagrebačke tvrtke i Slavonci najviše izvoze u Bosnu i Hercegovinu, Primorcima i Istranima najdraži je izvoz u Italiju, a Zadranima u Japan.
Bavi li se tvrtka izvozom ili uvozom odražava se i na plaću zaposlenika, pa tako izvoznici daju prosječnu plaću za 10,7% višu od gospodarskog prosjeka te ona iznosi 4.380 kuna, a veća je i od prosjeka kod uvoznika.
(T.N.)
Izvor:
Poslovni dnevnik
Jutarnji list