Nevidljiva ili nepisana korporativna pravila mogu značiti različite stvari različitim osobama. Recimo da jedno od njih može biti i: "Ne upuštaj se u romantične veze na radnome mjestu." ili "Ova tvrtka cijeni inicijativu."
Penjete li se korporativnim ljestvama, ne zaboravite raditi na svom osobnom razvoju!
"Pravila" o kojima govorimo su ona koja utječu na dobro vodstvo, a naglasak je na finim, skrivenim detaljima koje uspješni manageri koriste, ali koja se često ne prenose unutar tvrtke pisanim ili nepisanim pravilima ponašanja.
Pravilo broj 1: Rezultati su važni, odnosi su još važniji
Kada počinjete u karijeri, rezultati su jako važni. Uglavnom ih postižete razvijajući svoje tehničke vještine – možda i na vrlo usredotočen, "hard" način...Vaši rezultati privlače pozornost nadređenih i priznanja, temelj su nagrada i/ili unaprjeđenja na radnom mjestu. No, međutim, penjete li se naviše na korporativnoj ljestvici, perspektiva se mijenja, pomalo radikalno.
Rezultati su i dalje iznimno važni, ali ako ste nadređeni određenom broju radnika – odnosi unutar tvrtke i radnog tima mogu biti podjednako važni, kao i odnosi prema managerima koji su hijerarhijski iznad vas.
Tvrtke žive na složenom sistemu unutarnjih odnosa. Kako napredujete tako se pred vas postavlja očekivanje da poslovnu agresivnost i volju za uspjehom balansirate s mogućnostima razvoja kolegijalnih odnosa, temeljenih na povjerenju i međusobnom uvažavanju.
Pravilo broj 2: Razvijajte strateški okvir razmišljanja
Često se, u ranim fazama karijere, usmjeravamo strogo na svoj posao. Nagrade ili pohvale očekuju se za dobro obavljen posao u okvirima u kojima radimo, za iskazanu odličnost i postizanje zadanih ciljeva.
Za mnoge ljude ovakvo ponašanje ostaje osnovnom zadaćom i kada napreduju u karijeri. Kad napredujete unutar neke tvrtke, kritičan trenutak je u usvajanju šireg pogleda na posao.
Pokušajte razmišljati o tome kako se vaša tvrtka uklapa u širu, tržišnu perspektivu. Kako vaš odjel doprinosi strateškim ciljevima tvrtke?
Kako suradnja s drugim menadžerima može doprinijeti ispunjavanju korporativnih planova? Razumijevanje šireg postava poslovanja tvrtke izdiže vas iznad odgovornosti kojima se opisuje vaše radno mjesto.
Pravilo broj 3: Isticanje uz uklapanje
Neki mogu prigovoriti da vanjski dojam nije važan, "odijelo ne čini čovjeka"... Istina je, međutim, da se percepcija nekoga formira gotovo odmah temeljem doživljaja "poslovnog odijela" kojeg nosite. Naravno, ovdje ne govorimo samo o odjeći! A percepcija lako i brzo postaje realnost. I trajno obilježje.
Ako nekoga na višem položaju od vas odbija vaše "odijelo" , ne vjerujemo da će se baš potruditi da otkrije koji je vaš tehnički, strateški ili neki drugi doprinos – bez obzira na to koliko ste možda izvrsni u poslu kojeg radite.
Vaše "odijelo" nije samo vaš izgled: nećemo govoriti o osnovnim pretpostavkama visoke razine osobne higijene, frizure ili pridržavanja pravila poslovnog odijevanja – recimo da ste svih ovih elemenata svjesni i da ih provodite svakodnevno. Vaše "poslovno odijelo" čini i način na koji se ponašate!
Eksplozivnost može biti prednost na određenoj razini menadžmenta, na ostalima je smetnja i neželjena osobina. Zauzetost je dio vašeg poslovnog života, no da li nalazite vrijeme za timske sastanke i razgovor s podređenima? Dolazite li na sastanke na vrijeme, smireni i dobro pripremljeni ili ulijećete poput vihora s razbacanim papirima žaleći se na prometnu gužvu? Pogledajte dobro svoj ured: ostavlja li dojam organiziranog radnog prostora ili elementarne nepogode?
Pravilo broj 4: Promičite sebe kao što promičete i druge
Ako ste i najbolji menadžer na svijetu, ali ste nevidljivi u korporativnim okvirima, možda neće biti vidljivi niti rezultati koje postižete. Zdrava samopromocija je važan element kada želite utjecati na svoj uspjeh, no izgleda da je za mnoge ljude – naročito žene – ovo pravilo najteži izazov. Možda je dio problema u našem odgoju, izbjegavanju koncentrirane pažnje drugih na nas ili izbjegavanju hvalisanja.
Promicanje sebe nije hvalisanje ako je vaša namjera dati informacije koje pokazuju kakvi su rezultati vašeg rada. Zdrava samopromocija ne temelji se na "ja" izjavama, nije preuzimanje tuđih uspjeha, prezentiranje timskog rada svom nadređenom kao svoj osobni uspjeh ili stavljanje potpisa na projekt kojeg su osmislili vaši podređeni.
Zdrava samopromocija koristi termine poput "moj tim", "projekt kojeg smo osmislili", a vaša snaga kao menadžera je snaga tima kojim rukovodite.
Pravilo broj 5: Vjerujte u sebe
Da li se osjećate opušteno ako sjedite na kolegiju Uprave, kao najnoviji i najmlađi član i u stanju ste gledati predsjednika Uprave ravno u oči u svakom trenutku? Sada govorimo o Vašem samopouzdanju, asertivnosti, mogućnosti da sjedite za istim stolom s "većim igračima" i ravnopravno sudjelujete u razgovoru.
Važno je da i vi vjerujete sami u sebe ako očekujete da drugi poklone povjerenje vama. Lijepo je ako vam netko pokaže priznanje i uključi vas u razgovor na sastanku visokog menadžmenta, ali je još ljepše ako imate povjerenja u sebe i sami pokrenete razgovor.
"Pravila" koja opisujemo su samo dio vještina i znanja dobrih menadžera. Ako vam se pruža prilika za napredovanje, ne zaboravite raditi na sebi i napredovati i u osobnom razvoju. Vaš osobni trener može vam pomoći u postizanju vlastitih ciljeva, postizanju osobnih promjena u poslovnom smislu i napretka u karijeri.
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!