Sumnja u vlastite mogućnosti i nedostatak samopoštovanja iz igre će izbaciti i najbolje kandidate.
Intervjui za posao ne prolaze onako kako ste zamislili, ili vas pak zaobilaze prilikom promocije u vašoj organizaciji. Možda ipak nije problem u "njima", nego baš u vama. Jednu od težih uloga danas imaju mlade osobe koje tek traže posao, osobe koje su izgubile posao, ili osobe koje imaju sreću da su zaposleni, ali se tek trebaju dokazati na svom radnom mjestu. Većina ljudi iz ovih grupa ima problem sa samopoštovanjem, sumnjom u svoje mogućnosti te brinu o budućnosti.
S druge strane pak, problem može biti i da se jednostavno ne znaju prodati ili izgraditi dobru sliku o sebi. Vještine prodaje, u ovom slučaju, obuhvaćaju sposobnost samopredstavljanja u ključnim vremenskim okvirima i pred važnim ljudima. Vrijeme je danas dragocjeni resurs, a ljudi na vodećim pozicijama u organizaciji nemaju ga na bacanje. Znate li u ključnom trenutku u vrlo kratkom vremenu reći nešto o sebi, što bi zaintrigiralo sugovornika i potaklo ga da vam posveti više vremena nego što je planirao?
Ukoliko tražite posao razmislite koje svoje kvalitete, iskustva ili sposobnosti biste istaknuli u razgovoru za posao. Neke mlađe generacije imaju prednost u ovom slučaju jer ih na fakultetu uče da se kvalitetno samopredstavljaju pomoću tehnike intervjua u dizalu. K tome, ne zaboravite na prednosti koje pružaju mreže poput LinkedIna i drugih. Razvijte svoj profil, povežite se s drugima, radite i na slici o sebi koju stvarate na mreži jer kompanije sve više pregledavaju i ovaj izvor informacija, piše Mirna Koričan, MBA i magistrica psihologije, predavačica na Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa, u Poslovnom dnevniku.
Zamislite da dolazite na intervju za posao u zgradu tvrtke i čekate dizalo. Slučajno u dizalu s vama ulazi i osoba koja će sjediti u komisiji i odlučivati o zapošljavanju. Kako se vrata zatvaraju, ta osoba vam se okreće i govori da je glavni direktor kompanije, te vas pita tko ste vi. Kako ćete se u 30-ak sekundi predstaviti, a da ostavite dobar dojam? Ne morate upisati fakultet i slušati predavanja da biste usvojili vještinu boljeg predstavljanja.
Razmislite o sebi i prošlim iskustvima te istaknite svoje prednosti, vještine i sposobnosti. U tomu vam mogu pomoći i bliske osobe koje će nekad vidjeti širu sliku te vam dati i objektivnije primjedbe. Ujedno razmislite i o svojim bolnim točkama na kojima trebate više raditi te razvijte plan kako smanjiti one loše, a poboljšati one dobre.
Imate li na umu da će možda na slijedećem razgovoru za posao pored vas biti još stotinu kandidata, pa razmislite kako se istaknuti među svima njima. Sigurno ćete imati neko zanimljivo iskustvo, anegdotu ili crticu iz života koju možete podijeliti s ljudima koji odlučuju o zapošljavanju ili o daljnjem razvoju vaše karijere. Stvorite za sebe reklamu od 30 sekundi.
No, muke sa dokazivanjem ne prestaju činjenicom da ste se zaposlili. Drugi par problema javlja se ukoliko nas promaknuća ili bolje pozicije, beneficije i uvjeti zaobilaze. Nerijetko je problem u pomanjkanju proaktivnosti ili pak općoj pasivnosti na radnom mjestu. Biste li vi, kao šef, na bolju poziciju postavili osobu koja se ne ističe na sastancima i mirno sjedi dok svi pokušavaju doći do riječi ili osobu koja vam nikad nije došla s prijedlogom rješenja nekog problema?
S druge strane, biste li zadali neki važan projekt osobi koja slovi kao osoba s kojom je nemoguće raditi i koja kontinuirano pronalazi konflikte i probleme. Naš set ličnosti, ali i naše ponašanje na radnom mjestu utječe na percepciju drugih ljudi o našim osobinama. Sve to ne bi bilo tako loše, kada se iz te percepcije ne bi izvlačili i zaključci o našim sposobnostima na radnom mjestu.
Osobe koje su tihe na sastancima i koje na njima aktivno ne sudjeluju mogu biti doživljene kao lijene ili nezainteresirane. Imate li osobnih problema, pa naš unutarnji nemir iskazujete na radnom mjestu, kod drugih ljudi može izazvati otpor te vas mogu percipirati kao nespremnog za timski rad ili bilo kakvu suradnju. Elizabeth Sosnow, direktorica tvrtke BlissPR, stručnjak je u području osobnog brendiranja te navodi da prvo treba poznavati sebe kako bismo se uspješno brendirali.
Početna pitanja koja će otkriti 'tko ste Vi'
Dok konzultira svoje klijente, Sosnow ih ispituje nekoliko ključnih pitanja da bolje upoznaju sebe:
1. Kako biste definirali svoju reputaciju
2. Da li je ona vezana uz industriju, uloge na projektima ili nešto treće
3. Što ste kroz iskustvo naučili
4. Oko čega ste strastveni? Što vas motivira?
5. Koje su vaše prednosti?
Ako se već proizvodi brendiraju kao kvalitetni, ako postoje kompanije koje su stvorile dobar brend te su prepoznate kao kompanije za koje je dobro raditi, vrijeme je da i vi krenete izgrađivati sebe kao brend. Upitajte se što želite da drugi ljudi pomisle kad netko spomene vaše ime i prezime.
(T. B.)
Izvor: Poslovni dnevnik