Znanstvenici u Stuttgartu proveli su probni eksperiment koji vodi korak dalje od prerade hrane u gorivo. Za nove količine plina koriste trulo voće i povrće koje se na njihovoj veletržnici najčešće baca u smeće.
Na svim tržnicama se gomila biološki otpad: trulo voće i povrće koje je čak problem uništiti. U Stuttgartu radi probni pogon koji biološki otpad pretvara u dragocjeno gorivo za automobile: u plin i dizel, piše njemački Deutsche Welle. Znanstvenici instituta za primijenjenu znanost Frauenhofer, odjela za biotehnologiju iz Stuttgarta su se odlučili pozabaviti i otpadom tamošnje veletržnice.
Voće koje je zbog vode bilo problem za spalionicu smeća sada služi kao sirovina za gorivo
Od početka ove godine radi pogon koji prerađuje otpad koji se stvara na svakoj “zelenoj” tržnici: voće i povrće koje je trulo i koje je do sad bio problem za gradski otpad. Jer takav otpad u pravilu ima previše vode u sebi, što znači da ga se ne može samo tako staviti u spalionice smeća. Ali upravo taj nedostatak je i golema prednost, upozorava Ursula Schließmann iz ovog projekta.
“Otpad sadrži mnogo vode i malo celuloze, što znači da je idealan za proces vrenja”. Štoviše: nije samo poželjan otpad sa tržnice, dobro služi i otpad iz kantina i restorana, kaže Schließmann. Pritom je najveći problem bila uspostava sustava koji će dozirati točno određene količine otpada jer njegov sadržaj nikad nije isti.
Otpad se triput prerađuje
Rezultat je – plin koji već za nekoliko dana može biti korišten kao gorivo za automobile. Ali niti to nije sve: smjesa koja ostane nakon procesa fermentacije je još uvijek bogata dušikom i fosforom i tim ostatkom se onda bave drugi junaci ove pretvorbe otpada u dragocjeno gorivo: posebne alge koje su sposobne tu tekućinu pretvoriti u nadomjestak za ulje dizel-motora.
U trećem postupku se prerađuje i mulj koji ostane nakon svega toga, opet u metan. Nakon toga, od čitavog brda trulog voća i povrća više ne ostane ništa – osim širokog osmjeha vozača automobila.
Kritičari zadovoljni jer se gorivo više ne radi od potencijalno dobre hrane
Iako udruge za zaštitu okoliša i dalje nisu zadovoljne jer smatraju da bi prvi cilj trebala biti smanjena količina hrane koja se baca, a u članku se ne ne navode ekološke štete prerade voća i povrća u gorivo, Stuttgartom već voze prva vozila koja se pokreću iz ovog probnog pogona projekta nazvanog Etamax.
Njega je pomogla i Njemačka vlada sa šest milijuna eura, ali su gotovo svi uvjereni kako je to dobro potrošen novac. Jer najveći problem – i povod opravdanim kritikama dosadašnjeg “bio”-goriva je bila činjenica da se hrana uistinu pretvarala u gorivo. Drugim riječima, dilema je glasila, hoće li netko pojesti kukuruz, ili će on biti pretvoren u gorivo i biti utočen u spremnik automobila. (M.D.)
Deutsche Welle/croenergo.eu