Share
Tweet
Share
Send to friend

PR i marketing još uvijek nisu isti (prvi dio)

Iako se na prvi pogled za mnoge može učiniti kako su PR i marketing istoznačnice, to je danas još uvijek samo naizgled tako, slične su im možda neke tehnike, no u osnovi su im vidovi djelovanja poprilično različiti.

Odnos PR i marketinga

PR i marketing u modernom se poslovanju sve više prepliću, iako su u svojim definicijama prilično različiti. PR ili odnosi s javnošću koriste se za promociju tvrtke, nekog njezinog proizvoda ili usluge prije svega prema medijima, iako bi se po izvorniku dalo zaključiti kako je riječ o odnosu prema javnosti u općem smislu te riječi. Nasuprot tome je marketing, kojim se tvrtke služe za obraćanje javnosti kroz reklamne poruke, pa mnogi danas PR smatraju i važnijim od marketinga. Njihovo je ispreplitanje posljednjih godina sve veće, tako da mnoge velike svjetske korporacije, ali i mnogo manje tvrtke imaju "spojene" odjele marketinga i PR-a. Zahvaljujući Internetu i dostupnosti informacija i znanja na vrlo jednostavan način, kupci roba ili usluga postaju sve zahtjevniji, a ako ne budu zadovoljni sada postoje jednostavni i brzi načini da promjene tvrtku s kojom posluju.

PR je danas odnos prema medijima koji tu poruku ili vijest dalje prezentiraju javnosti. PR je mnogo više nego prodaja neke teme ili vijesti (poruke) medijima, ili slanje izvještaja za medije (Press Release). Neki od poslova koje danas rade PR manageri (uz odnos s medijima) uključuju:

  • savjetovanje managementa,
  • sudjelovanje u kreiranju poslovne politike,
  • stvaranje programa odnosa s javnošću,
  • kontaktiranje s djelatnicima,
  • pisanje prigodnih govora,
  • treniranje govornika za javne nastupe,
  • uređivanje biltena,
  • istraživanje javnog mišljenja,
  • organiziranje prigodnih događaja,
  • dizajniranje postera i oglasa,
  • priprema spotova i video priloga.
  • Marketing je spoj planiranja, analize i akcije, dio upravljačkog procesa, a nikako zasebna funkcija osobe zadužene za marketing. Zadaća marketinga je da otkriva i zadovoljava potrebe, želje i interese korisnika, vodeći pri tome računa o profitabilnosti poslovanja, ali služeći i ciljevima društva u cjelini. Mnogi danas definiciju marketinga zaključuju slijedećim: "marketing je sve, sve je marketing".

    Snažan razvoja PR-a u posljednjim desetljeću

    PR podrazumijeva veliki broj povezanih aktivnosti sa ciljem komuniciranja specifične poruke specifičnim ciljnim grupama. Tako je današnji PR nemoguće zamisliti bez istraživanja koje uključuje poznavanje poslovnog okruženja, medija i novinara koji u njima rade, nemoguće ga je također zamisliti i bez strateškog planiranja, ostvarivanja željenog publiciteta.

    Današnji PR je umjetnost komuniciranja koja se koristi istovremeno i kako bi se poboljšao odnos javnosti prema nekoj tvrtki ili pak ublažile posljedice nekog negativnog događaja.

    Posljednje istraživanje najvećeg svjetskog udruženja za poslovno komuniciranje i odnose s javnošću IABC-u (The International Association of Business Communicators) pokazuje kako je ovo prilično "mlad" posao. Pokazalo se naime kako je trećina zaposlenih mlađa od 35 godina i to njih 38% od ukupnog broja. Onih malo starijih u dobi od 35 do 44 godine ima oko 35 posto. Trećina obavlja svoj posao manje od 10 godina, a dvoje od pet ispitanika radi na poslovima PR-a između 10 i 20 godina.

    Ispitanici IABC-a potvrdili su pravilo da je PR prilično popularno zanimanje. Kad bi ponovno birali zanimanje, 76% ispitanih opet bi se odlučilo za istu struku.

    Autor: Dražen Tomić

    U slijedećem nastavku čitajte više o CRM-u kao podršci marketingu te miješanju PR-a i marketinga.

    (V.K.)
    Izvor:

    We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.