Share
Tweet
Share
Send to friend

Sve užurbanije poslovanje

Kako pokrenuti ljude da daju najbolje i najviše od sebe? Kako ostvariti planirane poslovne rezultate dok se tržište mijenja iz dana u dan i "izmiče nam ispod nogu"? Uloga managementa više nije organizacija i nadzor poslovanja. Ti poslovi prelaze u operativne rutine, a management treba ponajprije potaknuti i nadahnuti ljude da brzo, samostalno i učinkovito odgovaraju na promjene u okruženju, ili još bolje, da predvode promjene. Nužan je zajednički angažman ljudi koji razumiju strategiju i ciljeve, prihvaćaju ih i doživljavaju kao osobni izazov.

Stalne promjene

Hrana za kućne ljubimce stalno dobiva nove sastojke "za još sjajniju dlaku" ili "ljepše pandže", sve dok neki igrač ne odluči sasvim promijeniti poprište tržišnog nadmetanja i kaže "Mi ih više volimo i mazimo".

Svi deterdženti peru rublje, ali potrošači odabiru onaj koji su jučer vidjeli u reklami i koji upravo od jučer ima više plavih kuglica ili aktivnog kisika. Više se ne prodaje proizvod, nego promjena proizvoda: inovacija, novost, vijest. Uspješni biznisi trećeg milenija svakodenevno "proizvode" novosti i svakodnevno moraju iznova osvajati pozornost potrošača, a strateška uloga managementa je stvaranje uvjeta i organizacijskih sustava koji će omogućiti da se oslobodi kreativnost koja je za to neophodna.

U automobilskoj industriji čim se završi razvoj jednog novog modela automobila, odmah započinje proces razvoja sljedećeg novog modela (u međuvremenu prethodni model barem dva-tri puta doživljava kozmetičke dopune i inovacije na dodatnoj opremi). Današnji novi automobil realno stoji više nego što je stajao novi automobil (istog-sličnog tipa) 1980. godine. Zašto? Tehnologija proizvodnje ostvarila je ogroman napredak i ušla u robotizaciju, sve je više jeftinijih plastičnih dijelova, a serije su 10 puta veće. U kalkulaciji proizvodnih troškova automobil bi morao biti barem upola jeftiniji. Ali danas je prodajni vijek jednog modela tri puta kraći, troškovi oglašavanja i lansiranja novog modela dostižu fantastične svote, a u ukupnoj cijeni vozila troškovi dizajna i marketinga premašuju materijalne troškove.

Takve tržišne promjene izravno se odražavaju na poslovne strategije poduzeća i pogotovo na metode prevođenja strateških usmjerenja u operativne planove i konkretne poslovne aktivnosti. Više nema jednoznačnih strategija koje donosi top-management i predaje srednjem managementu na operativno planiranje i realizaciju. U najuspješnijim poduzećima strategije žive kao stalni interaktivni komunikacijski proces koji prožima sve dijelove organizacije. Sustav upravljanja ljudskim kapitalom se u cijelosti podređuje ohrabrivanju i ovlašćivanju zaposlenih da vlastitim inicijativama što samostalnije ostvaruju strateška opredjeljenja.

Razvoj organizacijske vizije

Mark Lipton u svojoj studiji Development of an Organizational Vision komentira istraživanje kojim je utvrđeno da i izvanredne poslovne strategije u neočekivano velikom postotku doživljavaju neuspjehe. I, kaže on, iako više gotovo nitko neće osporavati kritični značaj vizije u današnjoj organizaciji (poslovnoj, neprofitnoj, javnoj...), mnogi su manageri doslovce užasnuti kad trebaju jasno i jednostavno definirati vizije i strategije organizacije koju vode.

Njihova frustracija proizlazi iz toga što pokušavaju u određenom trenutku napraviti presjek svih elemenata koji utječu na poslovanje i pronaći odgovarajuća rješenja, a ne shvaćaju da je u turbulentnim uvjetima jedina učinkovita strategija stalni i otvoreni dijalog. Oni moraju uvidjeti da snaga svake strategije proizlazi tek iz zajedničkog angažmana ljudi koji će je razumjeti, prihvatiti i doživjeti kao osobni izazov. Proces odlučivanja u poduzeću mora trenutno prihvaćati i procjenjivati nove informacije, kao što novinski urednici stalno primaju informacije s terena i odmah uvrštavaju ono što je zanimljivo i važno, a izbacuju priloge koji su bili ranije uvršteni za objavu.

Jedan od najvažnijih i najosjetljivijih koraka u stvaranju uspješnih poslovnih strategija je upravo promocija strategije unutar organizacije.

Uspješni manageri ne pišu strategije. Oni pokreću zaposlene da aktivno sudjeluju u definiranju strateških dokumenata organizacije. Snažne i atraktivne vizije pokreću ljude, ali do prave atmosfere može doći tek kad se prevladaju predrasude i strah od promjena.

Komunikacija umjesto hijerarhije

Pogledajte novinske redakcije. Organizacijska struktura medijskih kuća potpuno je okrenuta prema van. Novinari su svakodnevno na terenu. Stalno prikupljaju nove informacije iz okruženja i dogovaraju s urednicima što i kako treba obraditi u pripremi članka ili emisije. Isto tako poduzeće u turbulentnim uvjetima poslovanja mora pronaći način da neprestano upija informacije s tržišta i trenutno ih ubacuje u svoje sustave odlučivanja, razvoja, marketinga.

Nova kreativna ekonomija zahtijeva od kompanija stalno generiranje novih rješenja i novih informacija. Kao što novine moraju izaći svaki dan, tako i tvrtka mora proizvoditi nove ponude za svoje kupce (namjerno kažemo "ponude", jer ono što se promovira kao novi proizvodi često ima samo novu ambalažu, priču ili dizajn). Novosti, promjene i inovacije pogađaju sve aspekte poslovanja, a samo atraktivne razvojne vizije mogu motivirati zaposlene.

Mnogi još uvijek doživaljavaju brze promjene kao prijetnju. Premalo je spremnosti da se prihvate izazovi i da se vlastite sposobnosti razvijaju ukorak s promjenama. Zaposleni moraju kroz model upravljanja ljudskim resursima uočiti vrijednost ciljeva poduzeća i razviti unutarnje uvjerenje o ispravnosti tih vrijednosti koje nadilaze njihove osobne ciljeve. Kompanija ih mora osposobiti da samostalno doprinose uspjehu poduzeća i da stalno samostalno poboljšavaju svoje potencijale. To nije moguće postići autoritetom i disciplinom, nego poticanjem unutarnjeg poduzetništva i samoinicijative. Rezultati se ostvaruju samo na tržištu, a zaposleni mogu dati puni doprinos samo ako se zaista identificiraju sa ciljevima kompanije.

Na Fortunovoj listi 1.000 vodećih kompanija 79% koristi nezavisne samoupravne timove! Takva organizacijska struktura uvodi sasvim nove oblike i metode upravljanja. Samostalni timovi i spuštanje razina odlučivanja istiskuju međuslojeve srednjeg managementa. Umjesto hijerarhije, pojavljuju se projektni manageri koji kao nezavisni agenti posreduju između samostalnih timova, drugih organizacijskih jedinica i top-managementa u izvršavanju poslovnog plana (Vanessa Urch Druskat i Jane V. Wheeler: How To Lead a Self-Managing Team). Njihova uspješnost više nema uporište u autoritetu, nego ponajprije ovisi o sposobnostima da prevladaju unutarnje barijere među odjelima, osiguraju glatko odvijanje poslovnih procesa i razviju kreativne sustave u kojima svaki pojedinac može izraziti svoje ideje.

Izazov uspješnog donošenja i provedbe strateških planova u turbulentnom poslovnom okruženju vruća je tema na vodećim poslovnim školama i akademijama.

Savjeti i preporuke

  • Radite na unutarnjoj promociji i usuglašavanju strategije, sve dok ne budete sigurni da su zaposleni usvojili zajedničku viziju i izazov
  • Primjenite u unutranjem komuniciranju sva sredstva marketinga
  • Uvedite projektni-pristup u barem 50% poslovnih procesa
  • Izvucite znanja i iskustva s front-linea
  • Oslobodite kreativnost na svim razinama u vašem poduzeću

    Autor: Goran Kauzlarić

    (V.K.)

  • Izvor:

    We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.