Share
Tweet
Share
Send to friend

Tehnike uspješne prezentacije (prvi dio)

Svatko od nas svakodnevno nešto prodaje. Svakoga dana prodajemo svoje sposobnosti i kupujemo tuđe, i o umijeću dobre trgovine ovisi naše zadovoljstvo, zdravlje, materijalno stanje i sreća.

Prodajni proces sastoji se od tri etape – prezentacije, pregovaranja i prodaje. Da biste nešto prodali, proizvod ili uslugu, morate nešto reći i pokazati. Onog trenutka kada ste otvorili usta da biste nešto prodali, ušli ste u show business. Što otvorenije i potpunije prihvatite ove činjenice, vaš će uspjeh biti veći.

Ljudi više-manje znaju što žele i kada slušaju lošu prezentaciju njihovo strpljenje ne traje dugo. Zamislite publiku, u kojoj svatko drži nevidljivi daljinski upravljač, s prstom na gumbu za uključenje/isključenje. Želite li da vas "ne ugase" prije predviđenog kraja, pobrinite se da vaša prezentacija izgleda i zvuči privlačno. Ako niste rođeni s tim umijećem, naučite ga jer će vam trebati.
Znate li da vas čeka važna prezentacija, pripremit ćete se kako biste ostavili najbolji mogući dojam. Ulaštit ćete svoje riječi, kao što ste to učinili i sa cipelama. Trudit ćete se da izgledate i govorite dobro. Osobni stav, znanje, govor i kretnje osnova su dobre prezentacije. To ste vi. Vi ste osnova dobre prezentacije.

Kada ste ideje i znanje oblikovali u prezentaciju, trebate ih uspješno prezentirati slušateljima. To činite pravilnom uporabom glasa, pokreta, prostora i tehničkih pomagala. Oni su most kojim vaše misli, znanje i ideje prelaze iz vas u slušatelje. Njihovom kombinacijom omogućen je fizički čin predstavljanja.

Svaka prezentacija događaj je za sebe i ne postoji recept koji se može prepisati i uvijek jednako primjenjivati. Mogućnost prilagodbe i uspješnog kombiniranja ova četiri fizička čimbenika prezentacije osnovni je pokazatelj vašeg iskustva, znanja tehnika prezentacija i mogućnosti njihove primjene.

Struktura prezentacije

Svaka prezentacija mora imati svoj uvod (početak), glavni dio (sredinu) i zaključak (kraj).

Uvod obuhvaća predstavljanje i početak prezentacije. Vaša pojava mora biti ugodna, profesionalna i autoritativna. Došećite sigurnim korakom, zauzmite mjesto predviđeno za prezentatora i pozdravite pozdravom koji odgovara dobu dana ili je uobičajen među nazočnima. Na početku prezentacije recite svoje ime i naziv teme o kojoj ćete govoriti. Predstavite svoje područje rada i iskustvo koje vas čini pravom osobom za ovu prezentaciju. Navedite vrijeme koje će biti potrebno za vašu prezentaciju te način na koji će vam slušatelji predstavljati pitanja (tijekom prezentacije ili nakon nje).

Želite li imati uspješnu prezentaciju morate slušatelje zainteresirati za temu u prve tri minute vašeg govora, kada im je koncentracija najveća. Počnite polagano, kako biste se opustili, i kako bi vam glas bio manje uzbuđen. Dobro pogledajte nazočne i počnite s nečim što je zajedničko slušateljima i vama, kako bi vas lakše prihvatili. Izbjegavajte čitanje početnih rečenica. Morate biti opušteni i prirodni. Steknite pozornost slušatelja, privucite ih temom, svojom osobnošću, govorom i načinom prezentacije.

Glavni dio sadržan je u ritmu i tonu vaše prezentacije. Primijenite sve savjete koje ste čuli i iskustvo koje posjedujete. Kako biste ritam prezentacije učinili prihvatljivim za većinu slušatelja koristite stanke nakon ključnih pojmova, kako bi ih slušatelji lakše uočili i shvatili. Govorite razgovijetno, polaganim i naglašavajućim glasom, budući da će to probuditi zanimanje slušatelja.

Usporite, ako je tema teška za razumijevanje, ako baratate brojevima i statističkim podacima, pokazujete slike ili slajdove. Ton vašeg govora mora biti u skladu s govorom vašeg tijela. Ne smije biti monoton, dosadan i zvučati poput ljuljanja mora koje će uspavati slušatelje. Dozvolite sebi odmor među rečenicama, a ako je tema zamorna, opustite slušatelje ponekom anegdotom ili odmjerenom šalom. Smiješak na licu i prijateljski pristup pomoći će vam da opustite nazočne i stvorite preduvjete za uspjeh prezentacije.

Zaključak. Brojni govornici, opterećeni glavnim dijelom, zaborave na zaključak. Nemojte zaboraviti da dojam, koji su slušatelji stekli o vama na početku prezentacije, ne mora nužno biti i završni dojam.

Vrlo je važno jasno i razumljivo zaključiti izlaganje, pa zaključak mora biti kratak, jasan i određen. Potrebno je zahvaliti slušateljima na pozornosti, podsjetiti ih na najvažnije dijelove prezentacije, eventualno ih pozvati da vam se jave ako žele dodatne informacije.

Prezentaciju uvijek završite sa smiješkom i glasnom zahvalom. Koristeći neki od aparata za projekciju, možete prikazati pozdravnu fotografiju ili crtež. Unesite u završetak pozitivne emocije i uspješno okončajte prezentaciju.

Moć dobre prezentacije

Očekivanje dobre prezentacije razlog je dolaska slušatelja na mjesto prezentacije. Da biste ispunili njihova očekivanja, poštujte zlatna pravila dobre prezentacije:

1. Imajte u mislima osnovne ideje prezentacije i njihov redoslijed.

2. Dođite ranije, kako biste pregledali prostoriju i provjerili tehničku opremu.

3. Uvijek stojite u laganom raskoraku ili se krećite kako biste se oslobodili početne treme. Nastojte izgledati smireno.

4. Gledajte u publiku, ali nemojte početi govoriti dok ne bude tišina.

5. Nastupite poput vođe, budući da to i jeste tijekom prezentacije. Prezentaciju vršite energično i sa samopouzdanjem.

6. Pazite kako se krećete, na vašu gestikulaciju i komentare. Koristite ruke za naglašavanje važnih dijelova prezentacije.

7. Nemojte dijeliti slušateljima materijale ili brošure dok govorite, to će omesti njihovu koncentraciju.

8. Budite oprezni prilikom uporabe dijalekta ili "slenga".

9. Koristite stanke da biste nešto naglasili.

10. Modulirajte glas za postizanje zanimanja.

11. Govorite razgovjetno. Ne mumljajte.

12. Osigurajte se da ne izgubite snagu glasa na kraju rečenice ili dijela prezentacije.

13. Osigurajte stalan kontakt očima s publikom, ne gledajte u pod.

14. Omogućite nazočnima da se osjećaju važni. Prezentacija se vrši radi njih, da ih nema govorili biste sami sebi.

15. Potaknite komunikaciju sa slušateljima.

Znači, dobra prezentacija zasniva se na znanju i dobroj pripremljenosti, koje ćete predstaviti nazočnima odgovarajućim glasom, ponašanjem i kretnjama, koristeći odgovarajuća tehnička pomagala.

Autor: mr. sc. Saša Petar

U slijedećem nastavku čitajte više o govoru tijela, svjesnim i nesvjesnim pokretima te prostoru i rasporedu slušatelja.

(V.K.)
Izvor:

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.