Share
Tweet
Share
Send to friend

Samo 9 posto najvećih tvrtki u Hrvatskoj na čelu imaju ženu

Iako žene čine više od polovine, ili oko 52% ukupnog hrvatskog stanovništva, njihova je zastupljenost u javnom i gospodarskom životu zemlje znatno manja.

Prema nekim procjenama, otprilike trećina poduzeća u nas nalazi se u vlasništvu žena. Riječ je većinom o tvrtkama u djelatnostima za čije su pokretanje potrebna manja početna ulaganja, kao što su trgovina i pružanje intelektualnih usluga.

Još težu situaciju nalazimo kod zastupljenosti žena na menadžerskim položajima. Naime, podaci Hrvatske gospodarske komore (HGK) i Hrvatske udruge poslovnih žena Krug pokazuju da od 500 najvećih tvrtki prema ukupnom prihodu, njih samo 45, ili 9%, na čelu tvrtke ima ženu.

"Prosječna hrvatska poduzetnica ima 44, a prosječna menadžerica 49 godina. Žene najčešće rade u malim tvrtkama, većina ih ima visoku stručnu spremu, a čak 60% govori ih dva i više jezika", kažu u Krugu.

Naglašavaju i kako problem nezaposlenosti više muči žene nego muškarce. Žene su, osim toga, češće od muškaraca žrtve diskriminacije na poslu, a gotovo je opće uvjerenje među njima da moraju raditi više i bolje od svojih muških kolega kako bi mogle napredovati na poslu.

U Hrvatskoj udruzi poslodavaca (HUP), međutim, ističu kako im nisu poznati podaci o spolnoj diskriminaciji na poslu. Situacija u Hrvatskoj i u tome je, tvrde, slična onoj u Europskoj uniji, čije trendove naša zemlja i inače prati.

Naime, prema podacima eurostatistike, udio žena i muškaraca s diplomom u ukupnoj odrasloj i radno sposobnoj populaciji u Uniji gotovo je izjednačen, te iznosi 24% za žene i 23% za muškarce.

Pritom su najobrazovanije žene u Finskoj, gdje njih čak 42% u dobi između 25 i 59 godina posjeduje diplomu neke više ili visoke škole, dok ih je najmanje u Rumunjskoj, samo 12 posto.

Unatoč tome, žene se u EU-u znatno manje od muškaraca služe računalom. Na taj zaključak upućuje podatak prema kojem čak 44% žena u Uniji u dobi između 16 i 74 godina ne zna raditi na računalu, dok je kod muškaraca taj udio manji i iznosi 38 posto.

Teže napredovanje žena na hijerarhijskoj ljestvici prisutno je i s druge strane Atlantika. Tako, primjerice, jedno istraživanje CNN-a pokazuje da su se na čelu samo 10, od ukupno 500 najvećih kompanija u SAD-u, u 2006. godini nalazile žene.

Podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS), objavljeni u publikaciji Žene i muškarci u Hrvatskoj, pokazuju da i na našem tržištu rada dominiraju muškarci. Muškaraca bilo više među zaposlenima (54,5 prema 45,5%), ali i među nezaposlenima (51,3 prema 48,7 posto).

(A.T.) Izvor:
Privredni Vjesnik

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.