Share
Tweet
Share
Send to friend

Dolazi li doba velikih strahova?

Što kada počnu "rezanja" radnih mjesta

U zamračenim i tihim uredima na najvišim katovima poslovnih zgrada u cijelom svijetu donose se teške odluke o proračunima za sljedeću godinu.

Uzevši u obzir mračne ekonomske prognoze pred nama, većina planova uključuje i ono od čega nam se diže kosa na glavi: broj radnika koji više nisu potrebni, dapače, koji nužno moraju otići kako bi tvrtka opstala.

Zvuči kao uvodnik nekog mračnog trilera? U nedjeljnom izdanju čitamo naslovnicu jednih dnevnih novina: "40.000 radnika u Hrvatskoj ostat će bez posla u 2009. godini", crno prognoziraju hrvatski ekonomisti. Istraživanje koje je provedeno na portalu MojPosao kaže da ispitanici osjećaju najveći strah od bolesti i gubitka posla.

Dakle, dolazi upravo vrijeme onoga čega se najviše, kao radnici, i bojimo – mogućeg gubitka posla. No, nemojte misliti da taj strah pripada isključivo radnicima – u smislu podređenih. Osjećaju ga SVI, koliko Vi, toliko i Vaš šef.

Tvrtkama pak, izazov nije u tome da trebaju odlučiti koliko "srezati" radna mjesta, problem je u današnje vrijeme pomiriti izjave poput "ljudi su naša najveća vrijednost" s uredno planiranim smanjenjem broja radnika za sljedeću godinu.

"Naša najveća vrijednost", kažu...Ma koja se to "najveća vrijednost" baca na cestu na prve znakove problema u poslovanju, zar ne?

Svjedoci smo da se posljednjih par godina sve više piše i govori o tome da je danas ključ uspješnosti tvrtke u "lovu na talente", "pravim ljudima na pravim mjestima" i zadržavanju ključnih ljudi. I jeste, bez pogovora.

No, bilo koji poslodavac koji se pokaže "brz na rezanju" sasvim sigurno će imati velikih poteškoća prilikom regrutiranja i zapošljavanja najboljih ljudi jednom kad kriza prođe.

S druge strane, zaista postoji zamjetan broj tvrtki u kojima je i u "dobrim vremenima" do sada bilo jednostavno premalo ljudi. Mahanje "skalpelom" nad planovima broja radnika kod njih može prouzročiti, osim uklanjanja viška masti, i rezanje samog mišića.

Bilo kakve rezove moraju pratiti i obimne rekonstrukcije cjelovitog poslovanja tvrtke – što ionako nikad nije dobro raditi u vremena intenzivnih pritisaka na budžet.

A oni na koje se planovi odnose? Što oni mogu učiniti kako bi možda izbjegli "škare"?

Prigodan članak objavljen ovog rujna u Harvard Business Reviewu donosi neke savjete za preživljavanje recesije:

  • Prvenstveno, prihvatite činjenicu (opet i ponovo) da nema "sigurnog" radnog mjesta. Nema "sigurne" tvrtke i nema "sigurne" ekonomije u zemlji.
  • Počnite se ponašati kao pobjednici: neka ne govore o Vama kao o osobi koja "širi svoju depresiju po uredu", s zluradim veseljem objašnjava krizno stanje unutar tvrtke, najavljujući "totalni raspad" ili slično. Dokazujte, uvijek i ponovo svoju vrijednost za tvrtku, za kupce, za korisnike, ali i za kolege.
  • Postanite vidljivi. Pojavite se na sastancima koje ste do sada izbjegavali, izađite iz svog ureda i iskažite interes za rad svojih kolega i suradnika, proradite malo na svom osobnom marketingu.
  • Najteži savjet je onaj u kojem se preporuča "pružiti nadu svojim pretpostavljenim". I zato primjer: "Ako šef radi na planu restrukturiranja i pita imate li neke ideje, ponudite realna rješenja. Ne opirite se promjeni, potaknite svoje kolege da je prihvate." Drugim riječima, budite dobri sa svojim šefom – ma što o njoj/njemu mislili!

    Naš je prijedlog da napravite svoj plan za sljedeću godinu, plan osobnog razvoja, mogućnosti i mogućih rješenja kriznih situacija. U njemu ćete naći svoja čvrsta uporišta, mogućnosti razvoja i izvore motivacije koje možda neće biti na radnom mjestu, a u izradi osobnog plana svakako Vam može pomoći coach!

  • U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.