Share
Tweet
Share
Send to friend

Kulturna inteligencija

Usklađivanje osobnih vrijednosti i korporativne kulture

Pisale smo u više navrata o usklađivanju osobnih vrijednosti s korporativnima prilikom traženja novog radnog mjesta, planiranju karijere i potrebnim koracima, pa i o frikciji individualnog i kolektivnog. U svim ovim temama proteže se jedna novija teorija iz 2004. godine, autora Early i Mosakowski, koji su opisali svojstva kulturne inteligencije.

Ukratko, kulturna inteligencija je Vaša mogućnost osobnog rasta putem stalnog procesa učenja i razumijevanja različitih kulturnih naslijeđa i vrijednosti, ali i Vaše uspješne interakcije s ljudima različitog kulturnog naslijeđa i vrijednosnih sustava.

Neke kulturne pojavnosti lako je vidjeti, naročito one očite, jasne i očekivane: umjetnost, običaji, izdvojeni način ponašanja. No, značajan i izazovan dio vrlo često nije vidljiv na prvi pogled: vjerovanja, vrijednosti, očekivanja, stavovi i pretpostavke. Vrlo često smo kulturno "predprogramirani" i neke dijelove svog kulturnog naslijeđa percipiramo kao "normalne". Upravo tu i nastaje problem, jer nas percepcija odstupanja drugih kultura od naših vrijednosti navodi na otpor.

Putujete li poslovno, vjerovatno ste osvijestili važnost kulturne inteligencije u smislu svoje prilagodbe, ali nemojmo zaboraviti da se svi elementi odnose i na korporativni svijet tvrtke u kojoj radite i Vaše odnose unutar nje.

Svaki put kada dolazite na novo radno mjesto, mijenjate posao ili privremeno radite u nekoj tvrtki, čak u istom gradu ili možda i u istoj ulici, događa se sraz dvaju kultura: Vaše osobne i korporativne.

Pisana ili nepisana, priznata ili nepriznata, osmišljena ili slučajna – u svakoj tvrki postoji neki oblik kulture u koju je izrasla. Iako teorija kulturne inteligencije dijeli mnoge postavke s, vjerovatno Vam poznatom, emocionalnom inteligencijom, prva ide korak dalje i nastoji osvijestiti sposobnost pojedinca da prepozna ponašanja karakteristična za jednu kulturu i osobe koje je predstavljaju u usporedbi s općim kulturnim vijednostima ljudskog roda i uskladi svoje ponašanje.

U današnjem poslovnom ritmu, a moram priznati, naročito u kriznim vremenima, menadžeri se moraju snalaziti u džungli navika, stavova, načina razmišljanja i pretpostavki ljudi kojima upravljaju. I Vaša interakcija s ljudima koji Vas okružuju na radnom mjestu zahtijeva vještine percepcije i prilagodbe, a Vaš stav otvorenosti ili zatvorenosti prema drugima olakšat će Vam (ili otežati) prijelaz između "naših" i "vaših".

I Vi možete unaprijediti svoju razinu kulturne inteligencije, na sljedeći način:

  • Preispitajte snage i slabosti svoje trenutne razine kulturne inteligencije kako biste uspostavili početnu poziciju
  • Proradite na slabostima koje ste prepoznali
  • Počnite primjenjivati nove pristupe, utemeljene na točki 2. kako biste usvojili nove navike
  • Organizirajte podršku za svoj proces, unutar organizacije
  • Pri ulasku u novo kulturno okruženje, neka Vam se aktivnosti temelje na snagama
  • Procijenite učinjeno, po mogućnosti prema metodi 360 stupnjeva (uključite u procjenu osobe iz svog okruženja, npr: ne samo kolege, već i podređene/nadređene, kupce, dobavljače, klijente i sl.). Napravite novi plan akcije.

    Zašto je ovo važno? Iz više mogućih razloga: korporativne kulture se mogu razlikovati u procesima, stavovima, i pristupu svim dnevnim aktivnostima koje se odvijaju na radnom mjestu.

    Nadalje, kulturne razlike mogu se ispoljavati u načinima komunikacije, donošenja odluka, stavovima u konfliktnim situacijama, stilovima pregovaranja, pristupu znanju i učenju – dakle, umnogome elementima kojih trebate biti svjesni kao poslodavac, ali i posloprimac.

  • U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.