Share
Tweet
Share
Send to friend

Kako odrediti plaće i nagrade zaposlenika?

Da biste procijenili radno mjesto, razmotrite svaku poziciju i procijenite je prema rasponu čimbenika poput složenosti kvalifikacija, vještina, potrebnog iskustva, opasnosti koje nose sa sobom i vrijednosti doprinosa organizaciji.

Morate otkriti kolika je uobičajena plaća za ključna radna mjesta u sličnim poduzećima. Riječ je o rasponu primanja koja uobičajeno idu uz neki posao u određenom zemljopisnom području. Naravno, nisu svi poslovi jednaki, a neki će vidovi utjecati i na uvjete zapošljavanja koji određuju uobičajenu plaću.

Radno vrijeme, uvjeti zapošljavanja, sigurnost položaja ili mirovinski doprinos razlikuju se od tvrtke do tvrtke. Morate imati uveden postupak kojim ćete pratiti uobičajene plaće u vašoj regiji, uz sustav korekcije razlike uvjeta zapošljavanja u vašoj tvrtki i drugim sličnim tvrtkama.

Ako plaćate daleko ispod uobičajene plaće, promet osoblja bit će povećan.

Nagrađujte prema rezultatima
Razni tipovi rada imaju razne rezultate, koji se mogu izmjeriti. Te rezultate treba ustanoviti i potom napraviti ljestvicu koja će iskazivati osnovicu plaće i kako se iznad te osnovice nagrađuje ispunjenje ciljeva. U organizacijama se često koriste razne vrste metoda "plaćanja po učinku", poput provizija, sudjelovanja u dobiti, opcija na dionice i dodatke koji su vezani uz rezultate.

Uvjete koji najviše odgovaraju ovakvim vrstama nagrađivanja treba pozorno razmotriti kako bi se odabrao pravi omjer ciljeva i nagrada, onaj koji će ljude poticati na ostvarenje potrebnih rezultata.

Jasnoća kriterija
Za koju se god metodu nagrađivanja zaposlenih odlučite, ona mora zadovoljiti neke osnovne kriterije. Prije svega, svima mora biti jasno kako djeluje sustav nagrađivanja i kako se izračunava. Gdje je to moguće, držite se rezultata koji se daju izmjeriti, na primjer određene razine prodaje ili ostvarene dobiti, ili postizanja konkretne razine sposobnosti za koju se izdaju potvrde.

Nagrada mora biti vrijedna truda, razmjerna naporu i dostižna. Ako nitko nikad ne uspije ostvariti standarde koji su potrebni da bi se dobila nagrada, to će se pročuti i ljudi će se prestati truditi. Što je još gore, mogu se početi smatrati neuspješnima, pa će im kvaliteta rada pasti. Nastojte nagrade isplaćivati čim se ostvare potrebni rezultati.

Nagrada za iznimne rezultate
Ciljevi čije ćete ostvarenje nagrađivati iznad osnovne plaće moraju predstavljati izazov, ali i biti dostižni, što je donekle kontradiktorno.

Norme moraju biti ostvarene, pa se čini logičnim postaviti ih konzervativno. No iznimni će se rad ostvariti samo razmišljanjem i radom koji će pomicati granice. Pitanje neće biti kako ostvariti rast od 20 posto godišnje, već mjesečno.

Način na koji se može dobiti ono najbolje iz oba pristupa jest uspostava rada, a ne ostvarenje jednog konačnog cilja. Umjesto da kažete "prodajte 10.000" knjiga, recite "prodajte između 9.000 i 12.000 knjiga". Nagrada za ostvarenje uistinu velika rezultata morala bi i sama biti iznimno velika.

Ako se taj visoko ostavljen cilj promaši za malo, izbjegnite demotiviranje zaposlenika koji se trudi i dodijelite mu nagradu kao da je cilj bio malo niži. Tom tehnikom možete osigurati "dividendu nadahnuća". Timovi se mogu odlučiti na postavljanje viših ciljeva nego što bi to inače napravili, pa čak ako i ne postignu, poboljšanja na godišnjoj osnovi mogu biti zapanjujuća.

Ugradite bonuse
Bonus je bilo kakav oblik nadoknade koji nije dio osnovne plaće zaposlenik i koji nije izravno vezan uz rezultat rada. Bonusi koji ne čine dio plaće, poput prava na mirovinu za koju se ne izdvaja, boljih uvjeta rada, besplatnog privatnog zdravstvenog osiguranja i tako dalje, mogu također igrati ulogu u zadržavanju odanosti zaposlenika.

Na popisu bonusa koje ljudi na određenim poslovima mogu očekivati uz to su i poduka koja omogućuje osobni razvitak, popust na proizvode kompanije, fleksibilno radno vrijeme, rad na daljinu, korištenje sportskih objekata ili službenog vozila te dodatni dani godišnjeg odmora.

Nenovčane nagrade
Novčane nagrade nisu sve. U stvari često su nagrade koje se ne temelje na plaći one koje će najprije dati trajne rezultate. U njih spadaju priznanja i riječi u rasponu od običnog hvala do svečanosti dodjele nagrada pojedincima, timovima i kompanijama. Nagrade poput plaćenog ljetovanja ili posjeta kazalištu te diplome i gravirani trofeji također su na cijeni.

Dio vašeg paketa nagrađivanja treba biti i nastojanje da zaposlenikov posao bude zanimljiv i raznolik, uz omogućavanje napredovanja i preuzimanja odgovornosti.

Procjena plaća i nagrada
Ako pretjerano povisite granicu za dobivanje posebnog paketa plaća i nagrada, zaposlenici će izgubiti motivaciju, postignuća će biti lošija i naposljetku se mogu odlučiti na odlazak tamo gdje se bolje nagrađuje.

Pratite broj ljudi koji svake godine odlazi iz kompanije da budete sigurni da on raste. U svakom slučaju takve zaposlenike trebate pitati je li i koliko na odluku o odlasku utjecala plaća.

Prilikom stvaranja sustava nagrađivanja treba odgovoriti na nekoliko pitanja:

  • Koji je cilj sustava nagrađivanja? Postoji li namjera da se zaposlenici nagrađuju za dobar rad?
  • Jeste li spremni platiti tržišnu cijenu rada?
  • Kako ćete zaposlenicima predočiti plan nagrađivanja?
  • Kako će se donositi odluke o plaćama? Tko će sve u tome sudjelovati?
  • Koji se spoj novca i bonusa želi postići?
  • Plaća li organizacija kvalitetu rada, položaj ili oboje?
  • Kakva je uloga pohvala za kvalitetu rada u organizaciji?
  • Kako će se upravljati planom nagrađivanja nakon što se pripremi?
  • Izvor: "Priručnik za menadžere", R. Heller (Izdavač: Profil International, 2003.)

    We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.