Share
Tweet
Share
Send to friend

Pokretanje vlastitog posla

Portal MojPosao (www.MojPosao.net) je tijekom rujna i listopada proveo istraživanje čiji je cilj bio utvrditi u kojoj mjeri ispitanici razmišljaju o pokretanju vlastitog posla, znaju li što im je potrebno za realizaciju, imaju li razrađenu financijsku konstrukciju te koji su problemi s kojima se susreću. U istraživanju je sudjelovalo više od 700 ispitanika.

Spremnost za poduzetnički pothvat

Najveći broj ispitanika (78%) razmišlja o pokretanju vlastitog posla. Petina ispitanika (20%) je to već učinila. Svega 2% ispitanika ne razmišlja o pokretanju vlastitog posla.

Od ispitanika koji su već pokrenuli vlastiti posao, njih 64% je otvorilo tvrtku, dok je 36% ispitanika otvorilo obrt.

Među ispitanicima koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla, najviše je onih koji još uvijek zamišljaju kako bi njihov posao izgledao (71%), iako ih više od polovice (51%) namjerava ideje pretvoriti u 'djelo' u narednih godinu dana. 17% ispitanika je krenulo s pripremom, a samo 8% s realizacijom.

'Poduzetničke vode' najmanje su privlačne najmlađim i ispitanicima starijim od 40 godina. Najveći broj ispitanika koji su pokrenuli vlastiti posao nalazi se u dobnoj skupini od 31 do 40 godina (46%).

Kada je u pitanju obrazovanje, vlastiti posao je pokrenulo najviše ispitanika s visokom stručnom spremom (24%) te ispitanika koji posjeduju titulu magistra ili doktora, završili su MBA programe ili sličnu vrstu obrazovanja (23%).

Stanovnici pojedinih regija skloniji su poduzetništvu od drugih. Među ispitanicima iz Zagreba i okolice, 25% ih je već pokrenulo vlastiti posao. Slijede ispitanici iz Dalmacije (22%) i sjeverne Hrvatske (19%). Najmanje je privatnih poduzetnika iz središnje Hrvatske (9%) te iz Istre i Kvarnera (12%).
 

Razlozi za pokretanje posla i najčešći partneri

Najčešći razlog za pokretanje vlastitog posla je raditi za sebe (navodi ga 69% ispitanika). Gotovo polovica ispitanika (46%) smatra da bi radeći za sebe bili uspješniji nego radeći za drugoga, a zatim slijede oni koji žele financijski ovisiti isključivo o sebi (44%). Veća zarada je razlog koji navodi 30% ispitanika. 17% ispitanika ne može pronaći posao. Najviše ispitanika, njih gotovo polovica (46%) posao bi pokrenuli sami. 22% ispitanika pokrenulo bi ga s partnerom odnosno partnericom, a 18% s obitelji. Najmanje je onih koji bi se upustili u poduzetnički pothvat s prijateljem (8%) ili kolegom s posla (5%).

Informiranost, prepreke u realizaciji i financiranje

Svega 28% ispitanika zna točno što im je potrebno za pokretanje vlastitog posla. Dodatnih 51% zna što im je potrebno, ali tek okvirno. Petina ispitanika (21%) ne zna što im je potrebno za pokretanje vlastitog posla. Od onih ispitanika koji su već pokrenuli vlastiti posao, tek nešto više od polovice (55%) ih je unaprijed znalo što se od njih očekuje.

Najveća prepreka za pokretanje vlastitog posla prema mišljenju većine ispitanika (72%) je novac, zatim slijede loša poduzetnička klima u zemlji (36%), nedostatak informacija (32%) i nedovoljno vremena (20%). Manjak ideja i neadekvatni partneri prepreka su za manji broj ispitanika.

Kada su u pitanju financijska sredstva, ¾ ispitanika zna okvirno (52%) ili točno (25%) koliki im je iznos potreban za pokretanje vlastitog posla. 27% ispitanika ne zna niti približno koliko bi im sredstava bilo dovoljno. Od ispitanika koji su već pokrenuli vlastiti posao nešto više od polovice (53%) ih je unaprijed znalo koliko će im novaca trebati.

Većina ispitanika (73%) nema razrađen plan niti unaprijed osigurana sredstva, već se namjerava 'snaći' kada za to dođe vrijeme, koristeći pozajmice ili kredite. Tek je 21% ispitanika osiguralo potrebna sredstva.

Većina ispitanika ne zna može li i od koga dobiti financijske poticaje za pokretanje vlastitog posla. Pritom nema značajnijih razlika između ispitanika koji namjeravaju pokrenuti posao (među kojima je 'neinformiranih' 89%) i onih koji su ga već pokrenuli (84% nema informaciju).

Prosječno polovica ispitanika (50%) poslovni plan namjeravaju sastaviti sami. 23% ispitanika će angažirati stručnjaka, a 20% za pomoć zamoliti prijatelja. 7% ispitanika nema namjeru izraditi poslovni plan.

Većina ispitanika (56%) koji su otvorili tvrtku ili obrt poslovni plan su napravili sami, 17% uz pomoć stručnjaka, a čak 14% ispitanika ga nije imalo. 27% ispitanika priprema i rezervni plan, u slučaju neuspjeha.

Potpora države

Samo 2% ispitanika smatra da mali poduzetnici imaju dovoljnu potporu države. 29% ispitanika ne zna kakav oblik potpore mogu očekivati od države.

Ispitanici koji su pokrenuli vlastiti posao i oni koji to tek namjeravaju slažu se da mali poduzetnici nemaju dovoljnu potporu države - oni koji su pokrenuli posao uvjerili su se da potpore nema, a oni koji ga namjeravaju pokrenuti nisu sigurni da li potpora države uopće postoji.

Na pitanje koje su najznačajnije osobine uspješnih poduzetnika u Hrvatskoj, većina ispitanika istaknula je upornost (81%), snalažljivost (79%) i znanje (73%). Kao manje važne odlike ispitanici su spomenuli dobro imovinsko stanje (21%) i poznato obiteljsko ime (11%). Veze i poznanstva našla su se 'u zlatnoj sredini'.

Predodžbe o tome koliko rade privatni poduzetnici razlikuju se kod onih koji ne planiraju pokretati vlastiti posao i onih koji su to već učinili. Gotovo polovica ispitanika koji ne planiraju pokretati vlastiti posao (44%) smatra da poduzetnici u početku rade više, ali zato kasnije rade manje. Stvarnost je očito drugačija s obzirom da je čak 82% poduzetnika koji imaju vlastitu tvrtku ili obrt izjavilo da privatni poduzetnici uvijek rade više jer rade za sebe.

Kada je riječ o o zaradi, većina ispitanika, bez obzira jesu li pokrenuli vlastiti posao ili ne, smatra kako poduzetnici u početku zarađuju manje, ali kasnije zarađuju više nego kao 'obični' zaposlenici.


Download cijelog teksta (pdf)

 

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.