Share
Tweet
Share
Send to friend

Kako trošimo radno vrijeme?

Istraživanjem koje je MojPosao proveo tijekom srpnja 2007. na uzorku od 773 ispitanika željelo se saznati koliko se radnog vremena troši na aktivnosti nevezane za posao.

Download cijelog teksta (pdf)

Trošenje radnog vremena

Većina sudionika istraživanja, njih 93%, priznala je da dio radnog vremena troši na aktivnosti koje nisu vezane za posao.

"Malo odmora od posla napuni baterije..." – komentar sudionika

Samo manji dio sudionika istraživanja, njih 7%, ne obavlja nikakve privatne poslove za radnog vremena.
"Moj posao zahtijeva stalnu prisutnost, rado ga obavljam, posvećena sam mu i nemam potrebu raditi nešto drugo." – komentar sudionika
19% ispitanika priznalo je da potroši do 15 minuta dnevno na aktivnosti nevezane za posao. Trećina ispitanika (33%) potroši između 15 i 30 minuta. Više od 30 minuta potroši čak 48% ispitanika. U prosjeku, ispitanici su procijenili da dnevno na aktivnosti nevezane za posao potroše 47 minuta (pauza za ručak nije uključena).

Trošenje radnog vremena prema spolu

Muškarci za vrijeme radnog vremena troše znatno više vremena na aktivnosti nevezane za posao od žena. Dok žene dnevno potroše prosječno nešto više od pola sata (37 minuta), muškarci potroše gotovo jedan sat (58 minuta).

Trošenje radnog vremena prema dobi

Mlađi ispitanici više od starijih troše na aktivnosti nevezane za posao. Više od polovice ispitanika mlađih od 30 godina, njih 54%, dnevno 'gubi' više od 30 minuta radnog vremena, dok samo 35% ispitanika s 40 ili više godina troši toliko vremena na aktivnosti nevezane za posao.

Trošenje radnog vremena prema regijama

U trošenju radnog vremena prema regijama odstupa Sjeverna Hrvatska čiji stanovnici troše manje radnog vremena na privatne poslove od stanovnika ostalih regija Hrvatske. Njih 65% dnevno na poslu 'gube' manje od 30 minuta dok prosjek sudionika istraživanja iznosi 52%.

Trošenje radnog vremena prema veličini tvrtke

Nema značajnih razlika u trošenju radnog vremena prema veličini tvrtke. Zaposleni u tvrtkama koje imaju manje od 20 zaposlenika podjednako troše radno vrijeme na aktivnosti nevezane za posao kao i oni u tvrtkama s više od 200 zaposlenika.

Trošenje radnog vremena prema djelatnosti tvrtke

Zaposleni u tvrtkama kojima je primarna djelatnost 'Kultura i mediji' troše najviše vremena na aktivnosti koje nisu vezane za posao koji obavljaju. Čak 75% ispitanika zaposlenih u toj djelatnosti 'gube' dnevno više od 30 minuta radnog vremena. Slijede djelatnosti: znanost, obrazovanje i odgoj (57%), ICT(57%) te državna uprava, sudstvo i pravni poslovi (54%). Najmanje se vremena 'gubi' u 'proizvodnji'.

Trošenje radnog vremena prema poziciji u tvrtki

S razinom odgovornosti smanjuje se trošenje vremena za aktivnosti nevezane za posao. Dok 58% pripravnika troši više od 30 minuta dnevno na takve aktivnosti, to čini samo 34% visokog managementa.

Aktivnosti nevezane za posao

Najviše sudionika istraživanja, njih 83%, radno vrijeme troši na Internet. Slijede dopisivanje (55%), druženje s kolegama (51%), telefonski razgovori (43%), privatni poslovi izvan ureda (22%). Četiri posto ispitanika navodi neke druge aktivnosti kao što su čitanje novina i pušenje.

""Deset minuta razgovora s kolegom podignu mi moral i dobru volju." – komentar sudionika

Aktivnosti nevezane za posao prema spolu

Više je muškaraca (90%) nego žena (75%) koji su na Internetu za vrijeme radnog vremena dok je više žena koje radno vrijeme provode u druženju s kolegama (53% žena u odnosu na 48% muškaraca), telefoniranju (47% žena, 40% muškaraca) i obavljanju privatnih poslova izvan ureda (28% žena, 16% muškaraca).

Internet

Ispitanici koji su priznali da dio radnog vremena provode na Internetu za osobne potrebe čine to prosječno 33 minute dnevno.

Najčešće posjećivani sadržaji na Internetu su vijesti koje posjećuje 82% ispitanika (od onih koji posjećuju Internet). 26% ispitanika na Internetu traži drugi posao za vrijeme radnog vremena, 19% planira putovanja, 13% posjećuje web stranice s glazbom i filmom, a 11% sportske stranice. Manji postotak ispitanika igra igrice, obavlja kupovinu, posjećuje stranice sa sadržajima za odrasle i kladionice. Neki ispitanici navode da za vrijeme radnog vremena plaćaju račune online, proučavaju stranice s edukacijom te čitaju razne forume.

Svaki peti ispitanik (21%) ima zabranu ili ograničenje korištenja Interneta za privatne potreba u tvrtki u kojoj radi. 63% ispitanika nema zabrane ili ograničenja, a 16% ispitanika ne znam postoje li zabrane.

Velike tvrtke strože su što se tiče korištenja Interneta; 38% ispitanika u velikim tvrtkama (200 ili više zaposlenih) ima zabrane ili ograničenja korištenja Interneta dok je to slučaj kod samo 10% ispitanika koji su zaposleni u malim tvrtkama (manje od 20 zaposlenih).

Ispitanici navode da se zabrane ili ograničenja odnose na:
  • pristup nekim stranicama kao što su stranice sa sadržajima za odrasle
  • download multimedije
  • pristup forumima, chatovima i slično
  • pristup kladionicama i online igrama.

  • 19% ispitanika izjavilo je da njihov poslodavac provjerava, odnosno nadzire njihovo korištenje Interneta. 47% ispitanika smatra da ih poslodavac ne nadzire, a 34% ispitanika ne zna čini li to njihov poslodavac.

    Druženje s kolegama

    Na druženje s kolegama dnevno prosječno otpada 23 minute radnog vremena (pauza za ručak nije uključena). Od ispitanika koji se druže s kolegama, to je najčešće razgovor u uredu za 75% ispitanika, pauza za cigaretu (34%), kava ili piće izvan ureda (25%), a 4% ispitanika navodi neko drugo mjesto druženja.

    Razlozi trošenja radnog vremena

    Većini zaposlenika povremeno je potreban odmor od radnih zadataka što je najčešći razlog trošenja radnog vremena u privatne svrhe - 74% ispitanika navodi taj razlog kao glavni razlog 'gubljenja' radnog vremena. 30% ispitanika obavlja privatne poslove za vrijeme radnog vremena jer nemaju dovoljno vremena za iste nakon posla. 21% ispitanika smatraju da nisu dovoljno plaćeni za posao koji obavljaju te to navode kao razlog trošenja radnog vremena na aktivnosti koje nisu vezane za posao dok je 18% ispitanika navelo dosadu kao razlog trošenja radnog vremena. 10% ispitanika navodi druge razloge kao što su: nedovoljno posla, nedovoljna motivacija za rad te da imaju potrebu za takvim aktivnostima.

    ""Lakše rješavam probleme nakon kraće pauze." – komentar sudionika

    Utjecaj na produktivnost

    Više od polovice ispitanika (52%) smatra da aktivnosti nevezane za posao za vrijeme radnog vremena ne utječu na njihovu produktivnost, a čak 44% ispitanika smatra da takve aktivnosti poboljšavaju njihovu produktivnost. Samo 4% ispitanika smatra aktivnosti nevezane za posao smanjuju njihovu produktivnost.

    Sudionici istraživanja ističu da aktivnosti nevezane za posao uglavnom obavljaju u vrijeme kada nemaju posla ili tek kada obave sve svoje radne zadatke.

    ""S vremenom pada koncentracija pa mojoj produktivnosti upravo koristi to što se nekoliko minuta odmorim radeći nešto drugo." – komentar sudionika

    Posljedice trošenja radnog vremena u privatne svrhe

    Od ispitanika koji troše radno vrijeme na privatne poslove, njih 43% nadređeni je uhvatio u 'neradu'. Za većinu (79%) nije bilo nikakvih posljedica dok je 17% dobilo usmenu opomenu. Manji postotak ispitanika dobio je novčanu kaznu.

    Download cijelog teksta (pdf)

    We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.