Share
Tweet
Share
Send to friend

10 razloga za poslovni (ne)uspjeh

Zašto neke tvrtke propadaju dok druge opstaju – čak i u ovo teško vrijeme?

10 razloga za poslovni (ne)uspjeh

U suštini, cijela priča oko uspješnog poslovanja svodi se na nekoliko jednostavnih predradnji. Iako su one svima očite, malo tko ih se pridržava. Vi, naravno, niste među takvima i svjesni ste da je za kvalitetan posao potrebno osigurati sve navedeno: 

1) Osnažiti vodstvo

Glavni preduvjet poslovnog uspjeha je osnažiti vodstvo. Na taj način osnažujete i tim jer vodstvo postaje inspirativno i zaposlenici ga žele slijediti. Vizija obično mora biti usmjerena na ciljeve koji nadilaze osobne težnje zaposlenika – to su ciljevi u ime nekog ‘većeg dobra’.

2) Jasna vizija

Tvrtka mora imati jasne kratkoročne i dugoročne ciljeve, mora znati čemu teži i zašto? Na prvi pogled ovo se čini kao jednostavna definicija, ali nije. Jasna vizija nema samo za cilj unaprijediti poslovanje tvrtke u brojčanom smislu (dobit) – riječ je o viziji s kojom se moraju poistovjetiti svi zaposlenici jer su njihova motivacija i težnja vašem cilju glavni preduvjet njegova ostvarenja.

3) Kvalitetno poznavanje tržišta

Kako bi pojedinac ili tvrtka ostvarili svoje ciljeve, osim motiviranih zaposlenika, moraju posjedovati veliko znanje o tržištu, kako bi i sami bolje shvatili svoj položaj u njemu te mogućnosti koje im se pružaju. U današnje vrijeme, kada Google daje odgovor na gotovo sve, lijenost i nedostatak angažmana po tom pitanju naprosto je nedopustiv. Nažalost, mnoge su tvrtke same sebe osudile na propast u trenutku kada su smatrale da nije važno informirati se o konkunrenciji i vlastitoj perspektivi na tržištu.

4) Detaljan poslovni plan

Jasna vizija i informiranost o uvjetima na tržištu tek su dijelić priče. Bez kvalitetnog i detaljnog poslovnog plana malo je toga ostvarivo. Morate jasno promisliti kako ćete ostvariti zacrtane poslovne ciljeve i zatim kreirati plan pomoću kojega to možete ostvariti. Oslanjajte se na kratkoročne i dugoročne ciljeve. Svaki zadatak razdijelite na nekoliko manjih, kako biste osigurali da je sve moguće. Kreirajte detaljan financijski plan, ali istovremeno vodite računa o tome da financijska konstrukcija mora biti donekle fleksibilna kako biste spremno odgovorili na neplanirane izazove ili nove trendove.

5) Izravno i neizravno natjecanje

Čak i najbolje poslovne strategije lako padnu u vodu ako vas prestigne konkurencija. Poznati svjetski trgovački lanci i po nekoliko mjeseci ispituju stanje na određenom tržištu (regiji, državi) prije nego što se odluče na otvaranje svojih trgovina. Isto pravilo trebalo bi vrijediti za sve: prije nego što se upuštate u nove poslovne podhvate, ispitajte stanje na tržištu. Ovisno o veličini tržišta, to može trajati nekoliko dana ili tjedana, ali je ključna priprema u razvoju poslovanja. Istražuje se sve: od vrste ponude, potražnje, zadovoljstva kupaca postojećim proizvodima i uslugama do cijene.

6) Financijska konstrukcija

Imate li početni kapital ili ćete morati uzeti kredit? Jeste li kreditno sposobni? Hoćete li biti u mogućnosti vraćati kredit? Prve godine poslovanja obično predstavljaju gubitak. Sreća je kada poslovanje ‘dogurate’ do ‘pozitivne nule’, a tek nakon toga možete očekivati i dobit. Imate li pravo na porezne ili kakve druge olakšice dok se to ne dogodi? Ispitajte sve mogućnosti.

7) Odnos s klijentima

Odnos s klijentima iznimno je važan. Iako na prvi pogled djeluje kao ‘bjelodana činjenica’ nevjerojatno je koliko se lako odnos s klijentom može ‘uprskati’ ili narušiti tek i jednom nepromišljenom sitnicom. Promislite o svim potencijalnim rizicima. Znate li komunicirati s klijentima u kriznim situacijama?

Zamislite situaciju u kojoj je odnos s klijentom narušen – kako biste ga popravili? Što ste spremni učiniti da vratite povjerenje klijenta? Kako se gubitak jednog takvog klijenta odražava na vaš ugled i odnos s drugim klijentima? Na neka je pitanja bolje pronaći odgovor i prije nego što problem zaživi u praksi. Nezgodne situacije nije uvijek moguće predvidjeti, ali ako se unaprijed pripremite na nekoliko potencijalnih scenarija, to bi moglo odigrati ključnu ulogu u spašavanju vašeg poslovanja.

8) Dobro uređeni lanac opskrbe

Gomilanje zaliha je kontraproduktivno, ali ne možete si dozvoliti niti manjak ponude. Dobar omjer i ‘tajming’ zahtjevaju pažljivo promišljanje, praćenje i analizu ponašanja kupaca.

9) Kada je ‘pravo vrijeme’

Ponekad za pokretanje posla, lansiranje određenih proizvoda na tržište ili pokretanje određenih projekata naprosto treba ‘imati nos’. Kažu da se povijest ponavlja, stoga je nije loše proučiti npr. ciklus neke gospodarske grane. Kada je bio najveći uzlet i zašto? U kojim vremenskim periodima se može očekivati pad i koje su alternative? 

10) Donošenje odluka

Lider mora znati kada će riskirati, a kada je vrijeme za povlačenje. Treba prepoznati priliku i ne smije ići linijom manjeg otpora. Najveću štetu napravit će si oni koji uporno odgađaju donošenje odluka. Odluku je moguće donijeti u devet koraka:

  • Detaljno promislite o situaciji
  • Definirajte srž problema
  • Postavite jasan cilj
  • Promislite o alternativnim ciljevima
  • Napravite eveluaciju alternativa
  • Definirajte pristup i stupanj rizika
  • Donesite odluku
  • Razradite i primjenite rješenje
  • Napravite evaluaciju rezultata

Zakonski i pravni okviri

Dobro proučite svoja prava, mogućnosti te ograničenja. Kako unutar vlastite branše, tako i opće uvjete poslovanja, porezni sustav, prava zaposlenika, ali i vlastita prava. Sve mora imati svoje mjesto unutar dozvoljenih okvira. Istovremeno, nedovoljno poznavanje zakona ili različitih vrsta troškova (davanja) ‘pojesti’ će vam prihode prije nego što se uspijete snaći. Detaljno proučite sve i konzultirajte se sa stručnjacima. Ovdje ništa ne smije biti prepušteno slučaju. (M.M.) 

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.