Share
Tweet
Share
Send to friend

Elena Cvjetković: Kako podijeliti znanje a ne davati neželjene savjete?

Budite poput coacha. Savjeti su poput mišljenja. Svi ga imaju. Rado – i dijele, i kad tražite, i kad ne tražite.

Elena Cvjetković: Kako podijeliti znanje a ne davati neželjene savjete?

Na svom karijernom putu, naslušala sam se raznih. Nekih dobrih, nekih loših, željenih a naročito neželjenih. Opet, za neke mi je žao što ih nisam poslušala malo bolje, a za mnoge bih radije da ih nikad nisam ni čula.

Kao što je jedna moja prijateljica nedavno rekla: "Dosta mi je toga da mi savjete o tome kako ću organizirati svoj tim daje osoba koja radi sama, o poduzetništvu netko tko nikad nije sam zaradio svoju plaću, o zapošljavanju netko tko sam nije stvorio niti jedno radno mjesto!" Potpisujem, kategorija 'neželjeni savjeti'.

No, kako podijeliti svoje znanje, a da to ne zvuči poput dijeljenja savjeta?

Krenimo, opet i ponovo od sebe. Kako ste se osjećali zadnji put kad ste čuli riječi: "Mislim da trebaš…."? Jeste li se odmah 'isključili' ili postali defenzivni? Tako se, naravno, osjećaju i drugi, počnete li upravo s tim riječima. Sad se prisjetite tuđe reakcije kad ste, ne mogavši odoljeti, ponudili svoj savjet: prekid kontakta očima, kolutanje očima ili čak ulazak u raspravu nakon tako velikodušne podjele svog iskustva? O, da.

Podijeliti znanje jest vještina, no pokušajmo je sagledati s aspekta korisnika, odnosno onih kojma dijelimo. Očekivani rezultati mogu biti:

- pružanje potpore, ne samo davanje savjeta u obliku informacije

- izgradnja odnosa, osnaživanje odnosa i povjerenja u odnosu

- iznalazak rješenja koja su specifična i prilagođenja potrebama, ili otkrivanje nekih sasvim novih rješenja o kojima se prije nije ni razmišljalo.

Tema mi je bliska, jer upravo je ovo jedna od odrednica coachinga: coach ne dijeli savjete. Coach vas potiče na iznalazak vlastitih rješenja.

Što onda možemo naučiti od coachinga i primijeniti? Pokušajte na ova četiri načina:

1) Otpustite potrebu nuđenja 'svog' rješenja

Uživate u rješavanju problema? Ponuditi gotova rješenja je tako zadovoljavajuće, zar ne? Osim što rješavamo tuđi problem, pogledaj kako smo pameeeeetniiiii! Dokazujemo svoju vrijednost, kao znalca, stručnjaka, šefa ili osobe. Krasan je taj mali trzaj superiornosti kad izgovorimo sve te mudre riječi…Sad, sve što čini davanje savjeta zamamnim, drugoj strani pruža nelagodu. Brzi, 'kao-iz-topa' savjet čak može biti uvredljiv – ma koliko, u stvari, može biti koristan. Ono što želim reći je sljedeće: ako vaš ego profitira od vašeg davanja savjeta (a potrebno je malo pratiti sebe u procesu), onda se gomilaju negativnosti. Prva i osnovna stvar pri podjeli znanja je da otpustite 'svoja' rješenja i svoj ego (potrebu da se osjetite važnima i pametnima). Umjesto toga, fokusirajte se na primatelja informacije, skromno nudeći sebe kao izvor pomoći. Pružena i otvorena ruka, figurativno govoreći, daje više na vašoj važnosti nego napadno dijeljenje vlastitih rješenja.

2) Slušajte, slušajte i opet i ponovo slušajte

Sad, kad ste otpustili svoju potrebu dokazivanja sebe samih, vidjet ćete da će biti lakše i slušati druge. Slušajte, dajte do znanja da slušate i potaknite ih da govore: zdrava, dobra i dovoljno duga komunikacija sasvim sigurno dotaknut će neke mogućnosti, opcije ili rješenja.

3) Postavljajte 'otvorena pitanja'

Kako to radim kao coach? Jedna od stvari koje najviše volim je postavljanje pitanja koja vode drugu stranu do iznalaženja vlastitog rješenja! Osim toga, kao što znamo, ljudi su skloniji prihvatiti rješenja do kojih sami dođu, preuzeti vlasništvo nad njima i provesti ih.

Evo nekoliko primjera pitanja koja često koristim u coaching procesu:

  • Što ste do sada pokušali?
  • Koje ste još ideje imali?
  • Što bi bilo drugačije kad biste koristili drugačiji način?

4) Diplomatski pristup

Kad vas već ne možete odoljeti, i zaista mislite da doprinosite, savjet možete malo drugačije 'upakirati'. Kako god, čak ni najdiplomatskiji pristup nije garancija da će savjet biti iole koristan ako niste došli do srži problema. Nekoliko primjera:

  • "Ako želiš, mogu s tobom podijeliti neka svoja iskustva."
  • "Primjetila sam da je u sličnim situacijama koristio pristup/način XY…."

U svakom slučaju, nastojte izbjeći "Trebaš…", "Moraš…" i slične izraze…

Opisani načini mogu Vam pomoći u situacijama kada želite podijeliti svoje znanje: no, upravo sam opisala i ono što čini srž coachinga. Kao coach, upravo to i činim: otpuštam svoj ego, aktivno slušam, puno pitam i potičem ljude na osmišljavanje vlastitih rješenja koja u konačnici vode do kvalitetnih i pozitivnih promjena. 

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.