Share
Tweet
Share
Send to friend

Kreće velika reforma javne uprave

Ukidaju se svi dodaci na plaće, režu se agencije i državni uredi, uvodi se sistem nagrađivanja i kažnjavanja zaposlenika.

Kreće velika reforma javne uprave

Vlada napokon kreće u veliku reformu javne uprave, na državnoj i lokalnoj razini, potvrdila je za Jutarnji list ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović koja je jedna od koordinatorica skupa s ministricom rada i mirovinskog sustava Nadom Šikić.

U pripremu reforme bit će uključeni predstavnici svih ministarstava, socijalnih partnera, akademske zajednice i drugi. Most želi što prije krenuti u ispunjenje svog predizbornog obećanja, tako da će u Vladinu proceduru uskoro i prijedlog za imenovanje radnih skupina.

Tri osnovna stupa na kojima će se bazirati reforma su promjena politike plaća državnih i lokalnih službenika i namještenika, optimizacija organizacije svih tijela na državnoj i lokalnoj razini, odnosno racionalizacija te digitalizacija cijelog sustava. Vlada želi plaće urediti na način da će se Zakon o državnim službenicima i namještenicima približiti Zakonu o radu, pa bi tako za sve zaposlenike državne i lokalne uprave postojao jedan jedinstveni Zakon o plaćama.

"Predložit će se socijalnim partnerima rad u smjeru ujednačavanja plaća za ista radna mjesta u državnim, agencijskim i lokalnim tijelima, a dugoročno će se razmišljati i o mogućnosti da se u to uključe i neka javna poduzeća, ali to neće ići u prvom krugu reforme", pojašnjava Dubravka Jurlina Alibegović.

Dakle, riječ je o tome da se želi jednako platiti sve administrativne poslove bez obzira na to radi li se o ministarstvu, agenciji, županiji, općini ili bilo kojoj drugoj ustanovi koja se financira javnim novcem. Primjerice, administrativna tajnica u jednom ministarstvu trebala bi imati istu plaću kao ona u nekoj od agencija, a ne kao dosad da one u agencijama imaju poprilično veće plaće. Isto tako, plaće više ne bi trebale imati raznorazne dodatke, već bi trebale biti objedinjene. U Ministarstvu uprave napominju da su to tek prijedlozi o kojima će se raspravljati.

"Budući da po postojećim rješenjima uz osnovnu plaću imate niz dodataka, prijedlog je da se svi ti dodaci na svim razinama transparentno ujedine u osnovnu plaću", kaže Jurlina Alibegović. Također, uvest će se i novi način ocjenjivanja službenika i namještenika. Osnovna je ideja stimulacije i destimulacije, a kada se uvede i online umrežavanje svih službi, onda će se točno znati koliko je koji službenik i namještenik obavio posla. U tom se kontekstu spominje varijabilni i fiksni dio plaće.

"Ideja je da Vlada osnuje povjerenstvo na kojem će se o tom raspravljati, pa ćemo zajedno sa stručnjacima definirati na koji će se način to napraviti", kaže ministrica uprave. Druga točka na kojoj će se bazirati ova reforma jest optimizacija sustava svih tijela javne uprave. Jedna od podloga za to već postoji, a to je dubinska analiza rashoda proračuna koju je radila bivša vlast.

"Taj plan je ušao i u Nacionalni program reformi za 2015. i nastavit će se provoditi. Cilj je da se na najmanju moguću mjeru svedu preklapanja nadležnosti javnih tijela, da usluga bude dostupnija, kvalitetnija, uz najnižu moguću cijenu", pojašnjava Jurlina Alibegović.

Također, kroz centralnu javnu nabavu pokušat će se smanjiti materijalni troškovi. "U tijelima državne uprave troškovi nisu svuda isti i postoje velika odstupanja, a najveća su u pravnim osobama agencijskog tipa. Riječ je, primjerice, o troškovima najma. Ili zašto ne bi svi u državnoj upravi imali jedan ugovor za mobilnu mrežu", pita se ministrica Jurlina Alibegović te napominje da DUUDI ima niz neiskorištenih državnih prostora.

Kao treća bitna točka ove reforme jest digitalizacija svih javnih tijela. Osim izravne koristi za građane - koji će putem već sad postojećeg sustava e-građanin, koji će se nadograđivati, moći lakše doći online do svih potrebnih dozvola, rješenja, osobnih dokumenata - taj će sustav istodobno služiti za kontrolu učinkovitosti službenika.

"Točno će se znati koliko je tko odradio posla, moći će se pratiti tko radi, a tko ne i shodno tome će se stimulirati i destimulirati osobe, slati inspekcije", kaže jedan visoki Vladin dužnosnik za Jutarnji list. Cijeli sustav trebao bi biti umrežen kroz dvije godine, a na njemu je već počeo raditi CARNet, a sudjeluju i Fina te APIS.

U Vladi žele i olakšati poslovanje poduzetnicima pa će uspostaviti jedinstveni portal za njih, a inspekcije će im za prekršaje ispisivati opomene. Tek ako ni nakon toga poslodavac ne ispravi greške, inspekcija će mu naplatiti kaznu samo za ono za što je prvi put opomenut.

Ključne točke javne reforme: 

  • Zakon o državnim službenicima i namještenicima želi se približiti Zakonu o radu tako da će svi zaposlenici državne i lokalne uprave imati jedinstveni Zakon o plaćama

  • Ukidat će se dodaci na plaće i sve će biti objedinjeno

  • Postojat će sustav nagrađivanja vrijednih zaposlenika i kazne za one koji manje rade te nov način ocjenjivanja

  • Vjerojatno će postojati varijabilni i fiksni dio plaće

  • Napravit će se i reorganizacija svih tijela na lokalnoj i državnoj razini, smanjit će se broj agencija i ureda državne uprave

  • Uspostavit će se centralizirana javna nabava

  • Smanjit će se materijalni troškovi (za najam, mobitele, automobile...)

  • Određeni broj usluga će za građane biti online

  • Kada se umreže sve institucije, moći će se točno pratiti koliko koji zaposlenik radi

  • Napravit će se online servis gdje će se na jednome mjestu moći naći sve informacije vezane uz male i srednje poduzetnike i obrtnike te će se moći pratiti i sve izmjene zakona

  • Inspektori neće odmah naplaćivati kazne za prekršaje, nego će prvo napisati opomenu

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.