Share
Tweet
Share
Send to friend

Iz ženskog kuta: „Doba patrijarhata u poduzetništvu davna je prošlost“

Tri uspješne poduzetnice progovorile su o vlastitim iskustvima.

Iz ženskog kuta: „Doba patrijarhata u poduzetništvu davna je prošlost“

Samostalno financiranje studija, postojanje neiskorištenog prostora na tržištu, ali i osjećaj da razmišljaju kao poduzetnici potaknuli su neke od najuspješnijih hrvatskih poduzetnica da pokrenu vlastite biznise.

Josipa Maslać Petričević, Jadranka Boban Pejić i Aleksandra Dojčinović proteklih su godina bile kandidatkinje za EY Poduzetnika godine, a trenutno traju prijave za šesto izdanje tog programa nagrađivanja, koje se mogu podnijeti do 8. studenog.

Boban Pejić laskava titula najuspješnije u poduzetništvu pobjegla je za dlaku, kada je na posljednjem izdanju tog natjecanja nagrađen vodnjanski Infobip.

Suosnivačica je i vlasnica Biovege, tvrtke koja se bavi proizvodnjom i preradom ekoloških proizvoda na imanju Zrno, najstarijem ekoimanju u Hrvatskoj, te njihovom distribucijom u trgovine Bio&bio. Usto ima i izdavačku kuću Planetopija te edukacijsku ustanovu Makronova. U Biovegi, koja je lani ostvarila promet od 120 milijuna kuna, 200-tinjak je zaposlenih, a 65 posto njih su žene.

Obitelj i posao 

„Na početku je bilo puno nerazumijevanja, ismijavanja, čak i osuđivanja samo zato što smo drugačiji i jer smo promovirali ono što je tada bilo neuobičajeno“, prisjetila se za Jutarnji list i dodala da je poduzetništvo ženama veći izazov jer treba balansirati između obitelji i posla, što se od muškaraca ne očekuje.

S time se slaže i Josipa Maslać Petričević, vlasnica modne kompanije Naftalina. Nikad nije radila razliku između muškog i ženskog poduzetništva, kaže, no ona itekako postoji.

„Poduzetnička karijera žene, usto samohrane majke dvoje djece, i nekog muškarca potpuno je drukčija. Žena mora biti sve - i majka, i domaćica, i poslovna žena. Ključ uspjeha je ravnoteža između svih tih obveza, a kad pogledamo što sve uspijemo odraditi u jednom danu, mi žene smo čudo“, smatra Maslać Petričević, koja je u poduzetništvu od prve godine fakulteta.

Budući da potječe iz radničke obitelji s četvero djece, htjela je olakšati svojim roditeljima i sama se početi financirati. Danas vodi tvrtku od 80 djelatnika, od kojih su čak 90 posto žene. Samo lani ostvarila je 22,4 milijuna kuna prihoda. No, u 36 godina poduzetništva, iza nje su, osim samog iskustva, i brojni usponi i padovi. S najvećim izazovom u karijeri susrela se sada već davne 1993., kada je doživjela bračni brodolom i financijski bankrot.

„Početi od velikog minusa u neprofitabilnoj tekstilnoj branši bilo je izuzetno teško. Odgovor na to bio je dobar tim i tada je nemoguće postalo moguće. Osluškivali smo promjene na tržištu, prilagođavali se i educirali kako bismo bili konkurentni i uvijek inovativni. Naša baza je tekstil te smo tržištu ponudili dizajn i uslugu šivanja uniformi. Proširili smo poslovanje na interijere, pa za naše kupce šivamo zavjese, tapeciramo namještaj, a kako bismo bili kompletni, otvorili smo i praonicu rublja“, ispričala nam je vlasnica Naftaline.

No, uspješna hrvatska poduzetnica tu nije stala. Njezin je modni brend prisutan na domaćem, slovenskom i tržištu BiH, trenutno, kako nam je rekla, razvija posao u Crnoj Gori, a velik joj je izazov švedsko tržište, na kojem želi pojačati aktivnosti svoje kompanije.

Širenje poslovanja u planovima je i Aleksandre Dojčinović, osnivačice i vlasnice modnog brenda Lei Lou, koja se, osim što ovaj tjedan otvara dućan u Zürichu, sljedeće godine, kako nam se pohvalila, priprema osvojiti i američko tržište.

„Sredinom 2020. prvi put ulazimo u poznate američke robne kuće. Istina, isprva na mala vrata. Zato nam je važno pametno i sigurno odraditi prijelaz iz malih konceptualnih dućana u robne kuće, a nakon toga je sve moguće. Uvjerena sam da je moj brend tek na svojem početku i da ga čekaju velike stvari“, rekla nam je.

Najveći izazov 

Dojčinović je prvi novac zaradila još kao tinejdžerica i već je tada, povjerila nam je, bila sigurna u sebe i svoj poziv. Danas vodi tvrtku koja je lani ostvarila promet od otprilike 10 milijuna kuna, a zapošljava 30 ljudi. Preciznije, 30 žena jer je riječ o isključivo ženskoj tvrtki.

Ipak, modna dizajnerica ne voli to naglašavati jer je, kako tvrdi, “danas broj žena u svijetu biznisa dovoljno respektabilan da se spolne razlike prestanu spominjati”.

„Svoj spol nikada nisam smatrala preprekom ni opravdanjem za eventualne neuspjehe. Smatram da je vrijeme patrijarhata u poduzetništvu davna prošlost. Zbog posla puno putujem i često susrećem žene koje vrlo spretno balansiraju u svim svojim životnim ulogama, ne dopuštajući da one pritom kolidiraju jedna s drugom, i svaka od njih će reći da je sve stvar dobre organizacije i partnerove podrške“, ispričala je Aleksandra Dojčinović za Jutarnji list.

Zapravo je najveći izazov poduzetničke karijere, bila riječ o muškarcu ili ženi, smatra Boban Pejić, “negativna slika koja postoji o poduzetnicima općenito”.

„Činjenica je da se većina institucija još ponaša kao da smo mi tu zbog njih, a ne obrnuto. Jedino što možemo i što radimo jest truditi se pokazati da transparentno poslovanje može ostvariti ravnotežu ekoloških, etičkih i ekonomskih načela te da smo kao neformalna grupacija pozitivan primjer poduzetništva u Hrvatskoj“, zaključila je Jadranka Boban Pejić.

Izvor: jutarnji list

Najnovije oglase, vijesti i savjete iz svijeta tržišta rada potraži i na MojPosao LinkedIn profilu!

 

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.