Share
Tweet
Share
Send to friend

Biti brodarski prijevoznik (trenutačno) je najbolji posao na svijetu

Kako je zbog goleme potražnje isplativo i graditi nove brodove, analitičari smatraju kako brodari trebaju biti oprezni kako ne bi opet upali u zamku koja ih je bacila na koljena prije 13 godina.

Biti brodarski prijevoznik (trenutačno) je najbolji posao na svijetu

Globalna brodarska industrija trenutno uživa u najvišoj razini prihoda još od 2008. godine s obzirom da je kombinacija snažnog skoka potražnje za cijelim nizom roba te poremećenih opskrbnih lanaca zbog pandemije vozarine podignuo na gotovo rekordne razine.

Trenutno zarađuju gotovo svi: od kontejnerskih brodova preko brodova za rasute terete do specijaliziranih za prijevoz automobila. U rastu vozarinu jedine zaostaju brodari koji se bave prijevozom nafte i plina u tankerima, prenosi poslovni dnevnik.

U središtu kontejneraši

U središtu skoka vozarina su ipak kontejnerski brodovi gdje su cijene prijevoza svakog dana sve više. Primjerice, za prijevoz 40-stopnog kontejnera od Kine do Europe brodari trenutno traže oko 14.300 dolara što je 500 posto više nego godinu dana ranije.

Prijevoz kontejnera iz kineskih luka do onih na američkoj istočnoj obali još je skuplji, iznad 20.000 dolara, pokazuju podaci Freightosa, agencije koja prati kretanje brodskih vozarina. Golema zarada već se počinje nazirati u ovogodišnjim poslovnim prognozama brodara. Tako je danski A.P. Moller-Maersk – najveći svjetski kontejnerski prijevoznik – prošlog mjeseca podignuo prognozu ovogodišnje dobiti za čak 5 milijardi dolara.

Međutim, postoje i prijevoznici koji smatraju da im ovakav skok vozarina dugoročno – šteti. Tako razmišlja vodstvo francuskog brodara CMA CGM – trećeg po veličini kontejneraša u svijetu – koje se odlučilo na rijedak primjer zamrzavanja svojih vozarina na spot tržištu. Iz kompanije su poručili kako žele očuvati dugoročne odnose s klijentima i stoga će svoje vozarine zadržati na sadašnjim razinama idućih pet mjeseci.

Unatoč procjeni kompanije da će u tom razdoblju cijene prijevoza dodatno porasti. Analitičari smatraju da bi CMA-CGM-ov potez mogao biti izazov konkurentima, poput Maerska i talijansko-švicarskog MSC-a.

Njemački Hapag-Lloyd tvrdi kako je već zamrznuo svoje vozarine u idućih nekoliko tjedana, ali je o tome obavijestio samo klijente. Unatoč tome, zarade brodara već su dosegle najvišu razinu u 11 godina, a s obzirom na očekivanja o nastavku snažne osobne potrošnje u vodećim gospodarstvima do kraja godine, nema naznaka da uskoro slijedi “hlađenje” tržišta.

“Snažna potražnja za sirovinama u kombinaciji s logističkim poremećajima povezanima s koronavirusom podržavaju vozarine na spot tržištu”, izjavio je prije 10-ak dana tijekom sastanka s analitičarima Ted Petrone, potpredsjednik kompanije Navios Maritime koja posjeduje flotu brodova za rasute terete.

Štoviše, situacija na tržištu je postala toliko neobična da su čak takvi brodari počeli razmišljati da na palubama prevoze kontejnere.

Iako je takva ideja tehnički prilično škakljiva – brodovi za rasute terete nisu projektirani za prijevoz kontejnera – o tome razmišlja kompanija Golden Ocean Group. „To dovoljno govori o situaciji u kojoj smo se našli“, kaže izvršni direktor kompanije Ulrik Andersen.

Pate jedino tankeri

No, nije isplativ samo prijevoz kontejnera. Vozarine specijaliziranih brodova za automobile na najvišoj su razini od 2008. godine. Snažno su skočile i cijene prijevoza robe brodovima za generalni teret, pa ne čudi što ClarkSea indeks koji prati dnevne zarade u više brodarskih sektora bilježi najduži rast na mjesečnoj razini u povijesti.

Kako se morem prevozi 80 posto svjetske trgovine, ovako skup brodski prijevoz mora ostaviti traga na ukupnoj ekonomiji kroz rast inflacije, tumače ekonomisti. S druge strane, vlasnici tankera nemaju previše razloga za zadovoljstvo 2021. godinom.

S obzirom da članice OPEC+ naftnog saveza i dalje zauzdavaju proizvodnju nafte, trenutno vlada višak tankera što vozarine drži na niskim razinama. Štoviše, zarade tankera u prvom su polugodištu bile najniže u posljednja dva desetljeća, stoji u izvješću špediterske tvrtke Gibson.

Primjerice, vozarina za vrlo velike tankere za sirovu naftu (VLCC segment) nosivosti 270.000 tona na liniji Kina-Perzijski zaljev od sredine siječnja do sredine svibnja bila je manja od 3000 dolara. Prema analizi tvrtke Bimco, vozarine za produkt tankere tijekom proljeća bile su tako niske da nisu pokrivale čak ni trošak plovidbe i radne snage.

Tako je pala u vodu jedna od najvećih oklada u brodarskom sektoru na početku godine, da će skok potražnje za naftom tijekom ljetnih mjeseci podignuti i vozarine tankera. Međutim, analitičari su i dalje optimistični – vozarine bi se trebale povećati od listopada kako će se zalihe nafte početi smanjivati, tvrde analitičari tvrtke Pareto Securities.

Kako je zbog goleme potražnje isplativo i graditi nove brodove, analitičari smatraju kako brodari trebaju biti oprezni kako ne bi opet upali u zamku koja ih je bacila na koljena prije 13 godina.

Naime, 2008. dogodio se val narudžbi novih brodova. No, mnoštvo tih narudžbi ubrzo je povučen jer je ubrzo izbila najgora ekonomska kriza u zadnjih nekoliko desetljeća.

Izvor: poslovni dnevnik

 

We use cookies to enhance your experience. By continuing to visit this site you agree to our use of cookies. Learn more.