Izgleda jednostavno, s jedne strane stojite Vi s moćnim biznisom koji je u stvaranju, a s druge strane stoji kompanija koja stvara kapital dajući ga ljudima poput Vas koji ga trebaju da bi ostvarili svoje ideje.
Međutim postoji puno više toga od čistog pružanja ruke takvim kompanijama. Ako pokrećete svoj biznis, ili želite proširiti svoje područje djelovanja, postoje neke stvari koje bi trebali znati prije nego se na to odlučite.
Tvrtke koje ulažu u poslovne pothvate financiraju rastuće kompanije, ali i one u stvaranju. Prioritet su im tvrtke koje nude nešto sasvim novo ili nešto staro, samo što to rade brže, jeftinije i efikasnije. Nude kapital, ponekad savjete i kontakte u razmjenu za dio Vaše tvrtke. Pazite, takve tvrtke se bave samo investiranjem i zbog toga su jako izbirljive. Može Vam se dogoditi da dobijete potreban kapital, ali budite na oprezu da ne ponudite preveliki dio svoje tvrtke.
Banke posuđuju novac svima, ali za razliku od spomenutih tvrtki, one ne uzimaju dio Vaše tvrtke. Budite bez brige, banke će se već osigurati. Ili će uzimati kamate na posuđeni kapital ili će, ukoliko Vam posao propadne, preuzeti tvrtku.
Jedno od rješenja su kreditne kartice. Ne trebate imati plan rada tvrtke već trebate biti kreditno sposobni, bilo da imate neki postojeći kapital ili nekretnine. Dopuštaju malim poduzetnicima da se uzdižu do povoljnijeg položaja. Što se tiče kreditne kartice, nju bi trebali staviti na kraj popisa potencijalnih investitora. Kamate su krajnje nepovoljne.
Postoje i anđeli. Oni se najbolje definiraju po onome što nisu. Posluju kao tvrtke koje posuđuju, odnosno ulažu novac, samo što ne ulažu zbog samog ulaganja već zbog akcije. To su obično bogate individue. Najveće teškoće ćete imati ako ćete htjeti kontaktirati nekog od njih jer se oni ne oglašavaju. Trebat ćete kontaktirati ljude koji poznaju takve ljude. Može Vam se dogoditi da Vam anđeo pristane dati mnogo novaca samo zato što je nešto Vaše pobudilo vatru u njemu.
Prijatelji i obitelj također mogu biti izvor potrebnog kapitala. Bitno je odmah razlučiti, da li će ta osoba biti investitor (u tom slučaju dioničar Vaše firme) ili samo netko tko će Vam posuditi novac. Nakon toga, Vi samo trebate presuditi da li će se ona miješati u posao ili ne. Međutim, ukoliko Vam posao propadne, riskirate dvije stvari: sam posao i vjerojatni gubitak obiteljske veze.
Također je važno upoznati investitora. Tvrtke koje ulažu novac, obično se fokusiraju na jednu ili dvije industrijske grane. Banke će lakše govoriti jezikom vlasnika dućana ili restorana nego neka spomenuta Internet kompanija. Dobro razmislite prije nego što uopće kontaktirate investitora.
Ako imate posla s profesionalnim ulagačem, preporuka Vam može biti ključna u pregovaranju. Zapamtite: nabavljate novac, a to je obično bazirano na poznanstvu. Ne morate poznati bankara, ali ukoliko imate preporuku od nekoga kome on vjeruje, izgledi su Vam puno bolji.
Kad predstavljate ideju kompaniji ili investitoru, pokažite strast, znanje i razlog zbog kojeg to želite napraviti. Nije dovoljno imati dobru ideju, pokažite im da ste profesionalac prezentirajući im dobro iskovan plan (objašnjenje ideje, kako i koliko će stvoriti kapitala, sve upakirano u uvjerljivo istraživanje). Zatim im pokažite da ste baš Vi pravi čovjek za to. Ako otvarate pizzeriju, donesite im komad pizze.
Tražite više nego što Vam je potrebno. Biznis je špekuliranje, ako već tražite novac, tražite ga prema svojim najboljim procjenama koje su, naravno, pomno istražene. Činjenica je da ne znate koliko ćete doista trebate i zbog toga tražite više. To će Vam pomoći da pregovarate o konačnom iznosu, jer se može dogoditi da ulagač pristane, ali da Vam ponudi manje. Dodatni novac Vam samo može olakšati (uostalom, puno je teže ponovo se vraćati ulagaču i tražiti još).
Ukoliko razgovarate s investitorom, a ne bankom ili kreditnom kompanijom, vjerojatno ćete željeti zaštititi svoju ideju. Unajmite odvjetnika da sastavi ugovor kojim ćete se osigurati tako da možete slobodno govoriti bez rizika da Vam netko ukrade ideju. Ukoliko tako postupite, investitora ćete lakše uvjeriti u ozbiljnost svojih namjera.
Kao što možete vidjeti, postoje različiti izvori financiranja kad pokrećete ili proširujete biznis. Ključ je u tome da imate čvrst koncept koji ćete dobro prezentirati i zatim locirati pravi izvor kapitala. Zapamtite, postoji puno ulagača, a postoji samo nekoliko koji razmišljaju kao Vi.
(T.K.)
Izvor:
AskMen