Oni su mladi, pametni i britki. Možda na posao dolaze u tenisicama ili japankama, s iPodom kojeg ne gase. Žele raditi, ali ne žele da im posao bude život. Oni su generacija Y, nova radna snaga koja će postati dominantna na tržištu rada...
Današnju temu potaknula je želja jednog našeg klijenta da njihovoj tvrtki prilagodimo trening "Mladi menadžer" za pripravnike koje su zaposlili, mlade ljude rođene između 1978. i 1980. godine.
Zašto pišemo o generaciji Y? Ako ih okvirno obuhvatimo razdobljem rođenja od 1977. do 1994. godine, ova generacija je najveća od pojave baby-boomera (rođeni poslije II Svjetskog rata) i sasvim sigurno će imati ogroman sociološki i ekonomski efekt.
Ulaze na tržište rada koje karakterizira sve starija radna snaga i realno je očekivati da će uskoro šezdestogodišnjaci raditi uz dvadesetogodišnjake, svježi diplomanti fakulteta upravljat će zaposlenicima dovoljno starima da budu roditelji njihovih roditelja...
Kakvi su GenY radnici?
Prenosimo neke podatke istraživanja tvrtke RainmakerThinking, SAD:
Očekuju puno od sebe: cilj im je raditi brže i više od ostalih radnika
Očekuju puno od poslodavca: žele fer i izravne menadžere koji su se iznimno posvetili svom profesionalnom razvoju
Cjeloživotno učenje: traže stalne kreativne izazove, kolege doživljavaju kao izvore znanja kojeg mogu akumulirati
Trenutna odgovornost: žele postići utjecaj već od prvog dana na poslu
Ciljna orijentacija: traže manje ciljeve s preciznim rokovima kako bi izgradili svoju pripadnost zadanom poslu, postali vlasnici procesa
Još nešto - svjesni su svoje vrijednosti. Sasvim sigurno nisu podložni tradicionalnom "naredi-i-kontroliraj" pristupu upravljanja, odrasli su ispitujući stavove svojih roditelja – sada ispituju stavove svojih menadžera. Imaju hrabrosti i volje izazivati zadano stanje, odgovara im klima gdje se na kreativnost i nezavisnost u razmišljanju gleda pozitivno.
Tehnički su potkovani, financijski pametni i za njih ravnoteža privatnog i poslovnog nije samo nerealizirana fraza. Promjena im ne smeta: oni nikada nisu ni očekivali da će na istom radnom mjestu ostati godinama, gledali su svoje roditelje u tvrtkama koje su propadale, nestajale ili napredovale pa mijenjale vlasničku strukturu – zbog toga i njihova skeptičnost na temu lojalnost zaposlenika...
"Plusevi" na koje možete računati:
Prema podacima NAS RecruitmentCommunications, istraživanja provedenog u 2006. godini, poslodavci svakako trebaju znati koristiti pozitivne karakteristike GENY-a:
Prilagodljivost: generacija Y je od malih nogu naučena prilagoditi se i osjećati se ugodno u raznim situacijama
Tehnološke vještine: odrasli su u vremenu napredne tehnologije i znaju se njome koristiti, brzo prihvaćaju novitete
Sposobnost prihvaćanja novih koncepata: ova generacija je sklona učenju i zahtijeva mogućnost osobnog usavršavanja
Efikasnost u multitaskingu: ako mogu istovremeno čitati elektroničku poštu, surfati internetom, gledati u Blackberry i promijeniti pjesmu na iPod-u, definitivno su brži i bolji od suradnika koji pripadaju starijim generacijama...
Mnoge tvrtke u svijetu razvile su programe osmišljenje regrutacije i zapošljavanja GENY radnika, posvetivši dužnu pažnju njihovom uvođenju u tvrtku. I naš klijent je reagirao pažnjom izvrsnog menadžera, razmišljajući o posebnom programu unutar tvrtke za prihvat novih, mladih radnika.
Poslovni treneri u ovakvoj situaciji mogu vam pomoći i osmisliti plan u potpunosti prilagođen vašoj tvrtki. Za stjecanje općeg dojma možete pročitati knjigu Managing Generation Y, Carolyn A. Martin, amazon.com.
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!