Tko radi – taj i griješi!
Tijekom proteklog tjedna obje smo razmišljale o pogreškama, što vlastitima, što svoje djece. Sigurno su Vas roditelji tješili, "To se svakome može dogoditi.." ili "Na greškama se uči..." – pa i sami isto govorimo svojoj djeci. No bolno je promatrati težak proces učenja na greškama djece. Jedna moja pogreška prošloga tjedna koštala me je malo povrijeđenog ponosa, na primjer.
Znamo da nas dragi ljudi vrijedno upozore elektroničkom poštom na sve "tipfelere" koji se, ponekad, pojave i u ovoj kolumni. Svi ti razlozi naveli su nas na promišljanje kako se naše društvo odnosi prema greškama. Mi govorimo o greškama koje se događaju na poslu – ne na razini masovne katastrofe, ili onima koje oduzimaju ljudske živote, već o običnim, svakodnevnim, nenamjernim greškama na radnom mjestu.
Svi znamo izreku "Tko radi – taj i griješi". Ali istina je zaista, da onaj tko ne radi - nema niti mogućnost da grešku učini i nauči nešto iz nje.
Griješimo li po pitanju pogrešaka?
Postoji puno oprečnosti pri razmišljanju o pogreškama. S jedne strane, kao djecu su nas učili da "svatko ponekad pogriješi", "griješiti je ljudski", citirajući poznate i slavne, ili narodne poslovice. Thomas Edison pamti se i po izjavi: "Ja nisam pogriješio. Samo sam pronašao deset tisuća rješenja koja ne funkcioniraju".
S druge strane, dobre ocjene obično su rezultat ispravno učinjenoga ili točnih odgovora. Odrastamo s nejasnom porukom: pogreške su nužan alat učenja, ali trebamo ih svakako izbjegavati.
Kako postajemo stariji, sve više odbacujemo pogrešku kao otvaranje mogućnosti učenja. Kada stvari krenu u krivome smjeru, ponekad se ponašamo poput flagelanata, okrivljujemo druge ili nastojimo "pokriti" grešku. Ili racionaliziramo, govoreći kako drugi griješe još i više...
Ono što postaje najteže učiniti je učiti iz iskustva vlastite pogreške.
Koja je mudrost u namjerno počinjenoj greški?
Neke teorije govore da je bit izbjegavanja mogućnosti za grešku u tome što smo na poslu previše fokusirani na ishod umjesto na proces. Otpor prema pogreškama duboko je ukorijenjen. I težimo k tome da smo "sigurni". Neiskusni menadžeri mogu učiniti mnoge pogreške i učiti iz njih. Iskusni menadžeri mogu postati tako dobri u izbjegavanju bilo kakve mogućnosti pogreške tako da više i ne vide opcije bilo kakvoga poboljšanja svoga rada. Možda su upravo greške potrebne kako bi ispitali ograničenja vlastitih znanja i vještina, kao odmak od "ziheraškog" pristupa poslu.
Razina "korisne" greške
Naravno da postoje pogreške koje imaju teške posljedice, no govoreći o greškama u radnom okruženju nećemo obuhvatiti one kojima su npr. ugroženi ljudski životi ili one koje prijete velikom materijalnom štetom. Govorimo o nenamjernim pogreškama, manjeg omjera, onima koje nas bitno ne ugrožavaju ali ostavljaju gorak okus. U svakom slučaju, nitko ne želi radnika koji stalno ponavlja istu pogrešku. No, spremnost na učenje iz vlastite pogreške i sprječavanje njenog ponavljanja može biti korisna i za radnika i za tvrtku – ako je voljna poslušati razloge koji su doveli do greške.
Dozvolite si mogućnost greške
U treninzima usmjerenima na kompleksne zadatke i poslove, pokazalo se ponekad bolje ohrabriti ljude da ponekad i naprave pogrešku nego učiti ih da pogreške izbjegavaju.
Reversal metoda može pojasniti razloge zašto do grešaka dolazi i pojasniti uvjete koji trebaju biti postavljeni kako do greške uopće ne bi došlo. Ako se ponekada pitate "Što bih trebao učiniti da oduševim svoje klijente?", pokušajte si postaviti pitanje "Što bih trebao učiniti da me klijent napusti?" Možda će Vam se otvoriti pogled na neke neprimjećene greške koje činite.
Uspješnost je riječ koja se spominje kao ključno mjerilo, no svi govore o tome kako im je prijeko potrebna inovativnost. Ako unaprijed znate odgovor, onda ne govorimo o učenju – to je dosezanje u startu zadanoga.
U većini osobnih i poslovnih situacija, nastojanjem da se pod svaku cijenu izbjegne greška, izbjegavate i proces učenja i spoznaje kako ne ponoviti isto sljedećom prilikom ili u možda sasvim drugačijim uvjetima i okruženju. Da, sigurnim i uvriježenim načinom rješavate operativu, pouzdano, no gdje je onda nestala inovacija? Činjenica je da se starih navika teško riješavamo, ali koliko možemo izgubiti ako se ne otvorimo prema novim mogućnostima (koje, da, ponekad uključuju i neku grešku)?
"Branite svoje pravo na nekoliko pogrešaka. Ako ljudi ne mogu prihvatiti Vašu nesavršenost, to je njihov problem." (D. Burnes)
Na kraju, ako u ovotjednoj kolumni primjetite neku pravopisnu pogrješku – svakako nam javite!
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!