Za razliku od financijske krize, posljedice obrazovne krize vidljive su tek kasnije, ali nisu ništa manje opasne, upozorio je generalni tajnik UNESCO-a
Svako osmo dijete u zemljama u razvoju ne pohađa osnovnoškolsko obrazovanje, upozorio je UNESCO u svom posljednjem izvješću, što jasno daje do znanja kako se do 2015. neće ostvariti ciljevi programa "Osnovno obrazovanje za sve".
Također, u izvješću o nejednakosti u obrazovanju, stoji da će prema preliminarnim projekcijama i 2015. najmanje 29 milijuna djece biti izvan školskih klupa. Čak i tom slučaju, ova bi brojka bila podcijenjena, budući da se projekcije na odnose i na ratom zahvaćene zemlje poput Sudana i Konga.
Zabrinjavajuće posljedice
Djeca Nigerije i Pakistana mogla bi činiti trećinu ukupnog broja djece koja nisu uključena u sustav obrazovanja, budući da bi 2015. Nigerija mogla imati 7,6, a Pakistan 3,7 milijuna djece izvan osnovne škole. Uzrok tome su loši financijski uvjeti u zemljama u razvoju, a to se pogotovo odnosi na zemlje Subsaharske Afrike i Azije.
"Kada dođe do kolapsa financijskog sustava, posljedice su itekako vidljive i vlade djeluju trenutno, dok su prilikom kolapsa obrazovnog sustava posljedice manje vidljive, ali nisu manje zabrinjavajuće", izjavio je Koichiro Matsuura, generalni tajnik UNESCO-a.
Također je istaknuo da u svijetu postoji i manjak političke volje da se izjednače uvjeti školovanja za svu djecu, te da su zemlje u razvoju suočene s velikom glađu i smrtnošću djece što ugrožava ekonomski rast i razvoj. "Svijet je dužan djelovati trenutno ne bi li se spriječila još veća katastrofa", dodao je Matsuura.
Diskriminacija djece
U izvješću se također ističe da djeca u 20 posto najsiromašnijih zemalja svijeta, poput Etiopije, Malija i Nigera imaju tri puta manje šanse da se uključe u sustav osnovnoškolskog obrazovanja, za razliku od djece u 20 posto najbogatijih zemalja.
Međutim, bogatstvo zemalja i pojedinaca nije jedini razlog nejednakosti. Naime, djevojčice su i dalje premalo zastupljene u školama u odnosu na dječake. Najveći razmjeri nejednakosti između djevojčica i dječaka vidljivi su u zemljama Sjeverne Azije i Subsaharske Afrike. Tome još treba pridodati i diskriminaciju djece na jezičnoj, rasnoj i etničkoj osnovi, koja je svakodnevna pojava u nekim dijelovima svijeta.
Nepismeno 776 milijuna odraslih
Osim premalog broja djece u školama, UNESCO u izvješću procjenjuje da je u svijetu nepismeno i 776 milijuna odraslih osoba, što je 16 posto svjetske populacije. Među njima je čak dvije trećine žena, a nastave li se takvi trendovi, do 2015. broj nepismenih i dalje bi mogao biti veći od 700 milijuna.
Za rješavanje ovog gorućeg problema neophodno je što prije provesti značajne reforme, povećati financijska ulaganja zemalja donatora te zaposliti veći broj učitelja, zaključuje UNESCO. (D.P.)
Izvor:
UNESCO