U odnosu s nadređenim humor olakšava komunikaciju, no prethodno treba provjeriti granicu.
Teško bi, ako ne i nemoguće, bilo zamisliti poslovno ozračje bez barem pokoje usputne šale ili vica. Sastanke koji ne sadrže barem malo humora obično se doživljava napornima, nadređene koji su uvijek ozbiljni zastrašujućima, a mnogi kažu da im smijeh pomaže u nošenju sa stresom. Korisnost humora u svakodnevnim situacijama, pa tako i na poslu, očita je. Na žalost, malo je ljudi toga svjesno, a dobar dio njih ne zna procijeniti kad je dobar trenutak za šalu.
Zasigurno ste naletjeli na "šefov zakon", koji se umjesto čestitke poklanja nadređenom za rođendan. Neki od "zakona" su, primjerice, "Šef ne spava, pogotovo na radnom mjestu – on se odmara", "Šef ne kasni – biva zadržan", "Šef nikad ne odlazi s radnog mjesta, njegova prisutnost naprosto je potrebna drugdje"… Takve čestitke primjer su korištenja humora u poslu, no u poluprivatnoj situaciji kakva je, recimo, šefov rođendan. I naravno, samo sa šefom koji za takav humor ima sluha i koji ga neće doživjeti kao uvredu, piše Ivana Delač Horvatinčić u Business.hr-u.
Humor u odnosu s nadređenim uvelike olakšava komunikaciju i povećava pristupačnost nadređenog njegovim djelatnicima, no zbog poslovne hijerarhije, preporučuje se prepustiti nadređenom da odredi do koje granice taj humor može ići. Dobar voditelj bit će svjestan toga da na poslovnom sastanku pažnja sudionika fluktuira to više što sastanak doživljavaju nezanimljivim ili napornim.
Ponekad je tema sastanka sama po sebi više ili manje suhoparna, no kako voditelj upravlja sastankom i radnom atmosferom u timu, na njemu je da razbije led prigodnom šalom ili duhovitim primjerom, po mogućnosti vezanim uz temu. To posebno vrijedi za timove koji su novoformirani, kao i za voditelje koji su tek preuzeli uhodani tim čiji se članovi već poznaju.
U vođenju sastanaka ili držanju prezentacija humor igra veliku ulogu u smanjivanju treme koja često može blokirati sugovornika i stvarati mu velike probleme u prenošenju informacija, znanja ili uputa zaposlenicima. Kako je trema zapravo oblik stresa, korištenje humora jedan je od boljih načina za nošenje sa svakodnevnim stresorima.
Istraživanja pokazuju da humor navodi ljude na sagledavanje problema iz šire perspektive – prepričavanje problema na duhovit način potiče osobu da se odmakne od vlastitog emocionalnog stanja uznemirenosti. To dovodi do općeg pozitivnijeg raspoloženja i većeg optimizma u daljnjem nošenju s problemom te do većeg zadovoljstva poslom.
Naravno, uvijek valja imati na umu nekoliko pravila korištenja humora u poslovnim situacijama. Tvrtke se razlikuju po internoj poslovnoj politici, kodeksu ponašanja i odijevanja, pa treba biti svjestan pravila tvrtke i ne kršiti ih. Primjerice, u tvrtki strogog kodeksa poslovnog odijevanja i ponašanja preferirat će se suptilniji, indirektniji humor i dosjetke koje treba razumijevati između redaka.
Nužno je poznavati granice dobrog ukusa. Čak i ako vaši kolege nemaju ništa protiv pričanja viceva tijekom radnog vremena, to ne znači da to odobrava i vaš nadređeni – posebno ako je on sam predmet šale. Osim toga uvijek treba izbjegavati šale na nacionalnoj, spolnoj ili socijalnoj osnovi, jer takvim šalama možete nekoga uvrijediti.
Treba znati i odabrati pravi trenutak za šalu: kad vam je kolega zatrpan poslom koji ne stiže obaviti ili ako je usred telefonskog razgovora s klijentom, nemojte ga ometati pričanjem viceva. Po izrazu sugovornikova lica lako ćete odrediti je li vaša dosjetka pala na plodno tlo ili ste njome otišli predaleko. U tom slučaju, svakako se ispričajte.
Naposljetku, u poslovnom svijetu nikako nije dopušteno važne poruke i informacije prenositi kroz šalu. Time se ostavlja dojam neozbiljnog shvaćanja posla, konkretnog problema i samih suradnika, a povećava se i vjerojatnost nesporazuma i sukoba u komunikaciji. Dakle, humor u poslu koristan je za razbijanje rutine, osvježavanje svakodnevne komunikacije i smanjivanje stresa, ali uz pažljivu procjenu situacije i prikladnosti korištenja humora u njoj. (T. B.)
Izvor: Business.hr