Građani Hrvatske, potaknuti općom blagdanskom potrošačkom groznicom, tijekom prosinca ne kupuju samo knjige i igračke, nego i luksuzne proizvode poput nakita, tehnike i automobila.
Automobil, istina, nije moguće zamotati u ukrasni papir niti ga nagurati pod drvce, ali, sudeći po gužvama u autosalonima, u kojima ističu kako im se u proteklih mjesec dana povećao broj upita i sama prodaja, građani smatraju da je upravo novo vozilo idealan poklon za Božić.
Ljubav građani članovima obitelji pokazuju i skupim nakitom, satovima, parfemima, putovanjima i bijelom tehnikom. U prodavaonicama tehnike pak kažu da se prodaje apsolutno sve, od jeftinijih mp3 playera do televizora vrijednih 60.000 kuna. Ističu da dobro idu i DVD-playeri, te hi-fi sustavi.
Gužve ovih dana, dakle, nisu samo u knjižarama i trgovinama nosača zvuka, nego u gotovo svim prodavaonicama. Tako su, na primjer, u dućanu najpoznatijeg svjetskog obrađivača kristala Swarovski u Zagrebu, kao najskuplji kupljeni dar izdvojili jednu šahovski ploču s figuricama, vrijednu 95.000 kuna.
Dražen Kalogjera, ekonomski analitičar, smatra da su građani Hrvatske prezaduženi, te da troše iznad svojih mogućnosti. Kaže da je potrošačka groznica vrlo jaka u cijelome svijetu te da je potreba građana za kupovanjem sasvim opravdana. "Ipak, u potrošnji postoje granice. One moralne, koje su vrlo fleksibilne, te institucionalne, kojih pak kod nas još nema, pa našim građanima nema kraja trošenju", govori Kalogjera.
Objasnio je da u su, primjerice u Americi, sve banke povezane, pa građanin ne može dignuti novi kredit dok stari još nije vratio. Iako već prezaduženi, upozorava Kalogjera, Hrvati se svakim danom zadužuju sve više.
(T.B.)
Izvor:
Vjesnik