Ljudi u velikoj mjeri smatraju da je većina ljudi dobra. Prođete li uredima bilo koje tvrtke, vidjet ćete radnike koji su i krasni roditelji, brižni supružnici, profesionalci koji su posvećeni svom poslu. Kako onda objašnjavamo činjenicu da se tijekom radnog dana mnogi ponašaju zloćudno, kako to da se iz dana u dan javljaju negativna iskustva kao posljedice nečijeg pesimizma, sebičnosti ili nesigurnosti?
Primjera je bezbroj, no počnimo s jednim fiktivnim: u jednoj srednje velikoj tvrtki u Zagrebu radi direktorica Odjela nabave. Izuzetno je otvorena prema novitetima, vrlo pouzdana i željna uspjeha u radu, pogotovo ako ističe vještine u kojima je superiorna.
Nažalost, kolege koje rade s njom nemaju povjerenja u nju, zbog njenog pristupa "vuka samotnjaka". Nitko ne poriče njenu efikasnost, no smatraju da su joj motivi upitni. Pretpostavljaju da je njezina jedina briga brzi uspon korporativnim ljestvama.
Izazov koji stoji pred našom direktoricom je izazov karaktera. Karakter je onaj nužan sastojak koji je ključan u uspješnom vodstvu drugih i u dugoročnoj osobnoj produktivnosti.
Ako karakter definiramo, u ovom slučaju, kao jaku razinu osobnog integriteta, možemo navesti i neke pojavnosti:
Možda Vam izgleda jednostavno procijeniti nečiji karakter temeljem pojavnosti ponašanja, ali ne budite u to uvjereni. Naša direktorica Nabave je do boli vjerna tvrtki, svoje podređene smatra svojom drugom obitelji, i zaista je ne zanima moć – ona samo želi dati upečatljiv doprinos, napraviti razliku i dobiti priznanje za svoj rad. Njen integritet je upitan, iz razloga što ju je teško upoznati kao osobu i zato što većinu važnih informacija zadržava za sebe.
Nije pristupačna niti dobra timska igračica. Kada iskazuje svoje mišljenje, vrlo često zvuči grubo i strogo. Skloni smo ocijeniti druge negativno ako smo pod jakim pritiskom, između ostalog i zato što nemamo vremena za dublju komunikaciju u odnosu na sve zadatke koji trebaju biti zavšeni u prekratkom roku.
Izazov lideru je usvajanje ili stavljanje naglaska na ponašanja koja dozvoljavaju izbijanje karaktera vidljivog svima u timu:
Što se dogodilo s našom direktoricom Nabave? Sustavnim radom na izmjenama načina ponašanja dozvolila je da se istaknu njene kvalitete. Način na koji je kolege doživljavaju se mijenja, polako ali sigurno. Osjeća se prihvaćenijom i dobiva puno više povratnih informacija od svojih radnika.
Imamo li na umu nekoliko navedenih ključnih načina ponašanja, možemo uspješnije iskazati svoje ključne vrijednosti, usmjeriti se na postizanje boljitka za svoje suradnike, tvrtku, ali i osobno napredovanje.
Za kraj, jedan citat o razlici između lidera i menadžera: "Menadžeri rade stvari na pravi način dok lideri rade prave stvari." No, koliko god se u zadnje vrijeme potezalo pitanje menadžer vs. lider, uzaludna je vizija lidera ako nema menadžera koji imaju discipline, znanja i alata da je provedu.