Poslodavci i radnici: da li su uistinu različiti odgovori na pitanje o motivaciji zaposlenih
Svatko od nas ima svoje viđenje onoga što nam posao pruža. Razlozi zašto nam je na nekom radnom mjestu dobro ili loše individualni su, no svi od rada dobivamo nešto što nam je potrebno. Rezultati našeg rada utječu na naš moral kao zaposlenika, motivaciju i kvalitetu života. Najbolji način postizanja pozitivne motivacije zaposlenih od strane poslodavca jest da se prema njima ponaša s uvažavanjem – jer zaposlenici jesu važni.
Držimo da mnoge tvrtke koriste pogrešnu taktiku kada nastoje poboljšati moral, zadovoljstvo i zadržavanje radnika. Neke pogrešne postavke ponavljaju se, dijelom zbog toga što ih tvrtke – ma koliko god one pogrešne bile – koriste već duže vrijeme i pridržavaju se ponavljanja jednih te istih ideja i načina. Pogledajmo koje su to postavke i koliko su istinite!
"Zaposlenici napuštaju tvrtke zbog bolje plaće"
Možda je dovoljno pogledati izlazne intervjue, razgovore koje Odjeli upravljanja ljudskim resursima provode kada netko odlazi iz tvrtke. Ljudi često znaju reći da odlaze zbog veće plaće i bolje financijske ponude zato što je to najjednostavniji razlog. Ne zahtijeva puno objašnjavanja, a vrlo je naporno objasniti sve finese koje su povezane s nezadovoljstvom na radnom mjestu ili s tvrtkom. Tražite novi posao? Odvojite malo vremena i promislite što očekujete od promjene! Tipični razlozi nezadovoljstva su politika i procedure unutar tvrtke, organizacija rada, radni uvjeti, odnosi s neposredno nadređenom osobom i plaća.
Naravno, plaća je važna. Živimo od nje. Ako imate jako niska i ispodprosječna primanja, naravno da ćete prihvatiti bolje plaćen posao, u pitanju je preživljavanje. No, ako pripadate skupini s primanjima koja su iznad prosjeka, pitanje novca je u stvari pitanje fer odnosa: bit ćete nezadovoljni primanjima ako imate osjećaj da niste pravedno plaćeni uzevši u obzir odnose plaća unutar tvrtke, grane poslovanja ili ako plaću ne doživljavate kao pravednu naknadu za količinu uloženog rada.
Za postizanje većeg zadovoljstva i zadržavanja kod opisane druge skupine radnika, tvrtke će postići više ako se posvete postizanju većeg priznanja, osjećaja postignuća i rasta kod zaposlenih. Za sve je važno koliko menadžment poštuje radnike i na koji način to iskazuje.
"Novčano nagrađivanje djeluje pozitivno na produktivnost i moral"
Da, a tko ne voli biti novčano nagrađen? Lijepo je kada se "hvala" manifestira podebljanjem novčanika, zar ne? Međutim, novčane nagrade za ciljeve iskazane u postotcima nisu jedino sredstvo jačanja pripadnosti tvrtki. Svi dodatci na plaću neće utjecati na radnike ako im se ne pruži i mogućnost učenja i rasta, rada koji ispunjava, dobre šefove, poštovanje i priznanje za posao kojeg su dobro obavili.
Novčano nagrađivanje u posljednjih desetak godina sve je prisutnije, kao i prihvaćanje važnosti priznanja od strane poslodavca. No "mrkva-i-batina" pristup motivaciji radnika zaista nije isplativ u smislu dugoročne profitabilnosti tvrtke, zadovoljstvu radnika ili njihovom zadržavanju.
"Radnici ne žele preuzeti veću odgovornost na radnom mjestu"
Uistinu ne želite više posla ako ste već ionako preopterećeni zbog nedostatka radne snage unutar tvrtke – ono što se traži je mogućnost rasta i napredovanja, razvoja vještina, usvajanje novih znanja i pomak nabolje u karijeri. Čak ni unaprjeđenje nije nužno kako bi se osjetila veća razina odgovornosti. Postojeće radno mjesto može se unaprijediti na način da sadrži više raznolikosti, možda više kontakata s različitim organizacijskim dijelovima tvrtke i veću uključenost ili slobodu u donošenju odluka vezanih uz poslovne zadatke.
"Lojalnost tvrtki je stvar prošlosti"
Iako u mnogim tvrtkama vene, lojalnost nije nešto što pripada prošlim vremenima. Ravnoteža privatnog i poslovnog postaje sve važnija. U odnosu na vremena kada se na istom poslu ostajalo od pripravničkog staža do mirovine, zaposlenici su spremniji promjeniti posao, pristati na rizik. Možemo prepoznati poželjne poslodavce, one koji su spremni pružiti veće mogućnosti korištenja našeg znanja i koje su voljne dati priliku za razvoj. Koje su to kvalitete koje mogu zadržati radnike? Iste one koje su najbolje u odnosu na kupce ili korisnike usluga!
"Sve što se poduzima za povećanje zadovoljstva radnika je skupo"
Unatoč možda nevelikim budžetima, kao poslodavac obratite pozornost na prednosti koje čak i ne možete kupiti: rast u karijeri zaposlenih, posao koji je sadržajan, poštovanje i priznanje.
Što možete poduzeti? Biti menadžeri koji slušaju i reagiraju na ideje i prijedloge radnika, pružiti im odgovarajuću razinu edukacije, uspostaviti dobre odnose unutar tvrtke i istinsko priznanje za dobro obavljen posao – ovo zaista ne košta ništa.
"Pitanje zadovoljstva radnika je dodatna aktivnost koja ne utječe na rad tvrtke"
Postoje tvrtke i menadžeri koji smatraju da je profit ono zbog čega tvrtka postoji. U redu, no koliko zadovoljstvo radnika koji rade u toj tvrtki utječe na profit? Izdvajamo neke rezultate provedenih istraživanja u svijetu:
Postoji jaka veza između zadržavanja zaposlenika i kvalitete usluga
Tvrtke koje najviše investiraju u edukaciju postižu veći prihod po zaposlenom
Trošak zamjene radnika koji je napustio tvrtku može se postaviti na nivo između 70 i 200% godišnje plaće istog radnika
Deset posto povećanja ulaganja u edukaciju radnika ima donosi bolje rezultate nego desetpostotno povećanje u smislu sati rada Poanta cijele priče? Investiranje u zaposlene i korištenje najefektivnijih metoda menadžementa utječe na povećanje profita!
"Line menadžment je kriv za sve"
Više pozicije menadžmenta sklone su postavljati pitanje kvalitete i rada svojih podređenih i šefova na prvom stupnju organizacije. Igra "brigo moja – pređi na drugoga" jako je stara i dobro poznata. Šefovi radnika imaju više ljudi u svojoj nadležnosti nego prije, kupci i korisnici su zahjevniji nego ikada i promjene se događaju strelovitom brzinom, zar ne? No, upravo ti ljudi su oni kojima se pružaju najmanje mogućnosti edukacije, treninga i usavršavanja. Što je još važnije, upravo su menadžeri prve linije upravljanja oni s kojima više razine upravljanja provode najmanje vremena u smislu dijaloga.
"Moja tvrtka/grana privrede/zaposlenici su drugačiji"
Da, svaka tvrtka je jedinstvena, i svaka grana privrede ima svoje, posebne i drugačije izazove. Međutim, kao poslodavac možete pogriješiti ako mislite da se informacije koje se odnose na druge grane privrede ne mogu odnositi na Vašu tvrtku. U svim industrijama, u svim vrstama radnog okruženja i u raznim ekonomskim uvjetima – neke stvari ostaju iste.
Lojalnost radnika i indirektno, lojalnost kupaca gradi se na način da radnicima pružite mogućnosti stručnog usavršavanja, učenja, kada im dozvolite da misle svojom glavom i donose odluke vezane uz posao kojeg obavljaju i kada iskažete priznanje za napore koje radnici ulažu kako bi imali zadovoljne kupce/korisnike.
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!