Možete naučiti uspješno komunicirati!
Živimo, dakle, komuniciramo. Dobro ili loše, to Vi sami možete procijeniti, no zasigurno znate da možete naučiti uspješno komunicirati. Neke, odavno ukorijenjene, navike možete promijeniti kada ih postanete svjesni, ili – još gore – ako Vas netko upozori na njih. Nećemo dužiti s uvodom, prelazimo odmah na neke od najčešćih grešaka u razgovoru:
Nedovoljno pažljivo slušanje
Uistinu, većina ljudi ima problem pri kvalitetnom slušanju drugih. Slušanje sugovornika ne svodi se samo na čekanje trenutka kada ćete i Vi progovoriti, zauzdajte malo svoj ego. Naučite pozorno slušati što Vam sugovornik zaista govori, bez pretpostavki, nagađanja i preuranjenog vlastitog tumačenja.
Kada i počnete pažljivije slušati, primjetit ćete moguće smjerove razgovora. Postavljanjem dodatnih pitanja možete sugovorniku dati do znanja da ga pažljivo slušate, zatražiti bolje objašnjenje ako imate neke nedoumice ili otvoriti nove pravce razgovora. U trenutku kada Vam se sugovornik otvori, cijela konverzacija postaje daleko zanimljivija i više se ne svodi na puku razmjenu riječi.
Postavljanje previše pitanja
Previše pitanja može zvučati poput policijskog ispitivanja. Vaš sugovornik može pomisliti i da Vi ne možete doprinijeti konverzaciji, te da je zato blokirate nizom podpitanja. Jedna od mogućnosti je spojiti pitanje s izjavom, kojom možete i preusmjeriti konverzaciju u smjerovima koji Vam možda više odgovaraju.
"Zatvorenost"
Ponekad, ako razgovarate s osobama koje ste upravo sreli ili kada se „potroše“ uobičajene teme o kojima i inače razgovarate, može nastati neugodna atmosfera tišine, zastoja ili prekida konverzacije. Ili, možda jednostavno postanete nervozni a da ne znate pravi razlog.
Pokušajte promijeniti svoj doživljaj situacije. Pod ovim mislimo da pokušate zamisliti kako se osjećate kada ste u društvu jako dobrih prijatelja. Onda kada ste opušteni, "pravi" Vi, pozitivno raspoloženi – "preslikavanje" ovih osjećaja na trenutnu atmosferu promijenit će stav kojeg ste imali, a čim se opustite lakše ćete i nastaviti konverzaciju.
Loš izričaj
Jedna od najvažnijih stvari u razgovoru je ne ono što govorite, već kako ste to rekli. Promjena nekih navika može napraviti ogromnu razliku jer su i Vaš glas, i govor tijela bitni u svakoj konverzaciji. Promislite o sljedećem:
Nastojte izbjeći argument oko baš svake teme, ne morate dokazivati da ste baš uvijek VI u pravu. Razgovor nije uvijek i diskusija, nitko neće biti impresioniran ako „pobjeđujete“ baš u svakoj konverzaciji.
Ne budite dosadni!
Ne možete petnaest minuta brbljati o svom novom autu bez praćenja što se oko Vas događa. Budite spremni zaključiti temu ako primjetite signale dosade, vrlo često izražene više govorom tijela nego izrijekom.
Dobar put ka zanimljivosti jest da živite zanimljivim životom. Drugi mogući način je da pokažete pravi i iskreni interes za osobe s kojima razgovarate.
Nedostatak povratne informacije
Izrecite svoje mišljenje, podijelite osjećaje sa sugovornikom. Ako netko s Vama podijeli neko svoje iskustvo, uzvratite istom otvorenošću. Nemojte samo klimati glavom ili odgovarati kratkim i šturim rečenicama. Ako druga strana ulaže nešto u konverzaciju, i od Vas se očekuje adekvatan ulog.
Kao i u mnogim drugim područjima života, ne možete uvijek čekati da druga strana prva povuče potez. Kada je to potrebno, budite proaktivni!
Napisale smo samo vrlo mali djelić onoga što može utjecati na nepovoljno odvijanje razgovora. Ako ste uočili stvari koje i sami radite, nemojte odmah prionuti mijenjaju svojih navika - polako!
I ne zaboravite: ako i želite usvojiti promjenu, važno je stalno ponavljanje. Svaki dan, iz dana u dan i tako najmanje tri ili četiri tjedna – kako bi Vaš novi pristup razgovoru bio prirodan i spontan.
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!