Pronađite je, ali i procijenite...
Neki dan sam u jednim dnevnim novinama pročitala izjavu određenog menadžera na temu kako pokrenuti hrvatsko gospodarstvo i društvo. Izvrsno, za razliku od drugih, krenuo je od osnova, primjetivši kako je očito da ne postoji misija, vizija, ciljevi i vrijednosti. Pa onda, logično, niti politička volja.
Pretpostavljam da se svi možemo suglasiti s ovom izjavom, no ja odmah pitam: što je s Vašim osobnim vrijednostima, misijom, vizijom, ciljevima, ali i voljom da ih dostignete? Možemo li prvo promisliti o sebi pa onda i o cijelom društvu?
Istina, ako nema jasne vizije, na široj razini sasvim sigurno neće biti niti političke, ali ni Vaše osobne volje da bilo što poduzmete ili učinite kako biste se pokrenuli. Krenimo, stoga, opet i ponovo malo razgovarati o viziji.
Vizija koja pokreće na akciju
Vjerojatno ste puno puta vidjeli one "misija/vizija uokvirene izjave" na zidovima hodnika i ureda (vjerojatno i onih u kojima radite). Velika većina zaposlenika ih više niti ne primjećuje, ne zna što je "pisac htio reći", tko ih je napisao, koje akcije bi trebale stajati iza njih, ili zašto bi ih uopće bilo briga za to.
Pazite! Vizija je kritični dio bilo kojeg procesa postizanja ciljeva. Bez vizije nema jasnoće, nema sklada, nema ni motivacije za pokretanje i rad koji Vas vodi dalje. No, unatoč tome, puno ljudi, grupa, pa recimo i vlasti, nema jasno izražen smjer kojim se žele kretati kako bi dostigli željene ciljeve ili stanje. Formiranje "dobre" vizije ne događa se preko noći i zahtijeva ulaganje vremena i energije.
Što je to, točno, vizija?
Imajte strpljenja, još jednom, podsjetiti se što je to točno vizija: jasna slika, izražen osjećaj ili viđenje željenog stanja u budućnosti. Stvara se s namjernom da postane stvarnost, u budućnosti. Predstavlja cilj ili postignuće koje motivira ljude da bi poduzeli akcije koje ih vode prema željenom stanju.
Ako je vizija dobra, pokrenut će Vas, osjetit ćete je "u želudcu", bit će Vaša misao vodilja. Postat će živa sila i snaga kojom se organizacija ili pojedinac kreće i koju živi, svakodnevno. Ako nije dobro postavljena, "ispuhat" će se, neće motivirati ljude, neće ih inspirirati, neće je priznati kao "svoju" i može rezultirati cinizmom, nedostatkom motivacije i slabljenjem radnog morala.
Zašto je vizija tako moćno sredstvo?
U redu, sada se već pitate je li Vaša osobna vizija "dobra", da ne govorimo dalje. Je li to poput umjetnosti, jednostavno osjećamo da je dobro? Ili se može nekako objektivnije razmotriti i pratiti "funkcionira" li, i ako ne, zašto "ne funkcionira"?
Povucimo paralelu. Znate li kako se vrjednuju dijamanti? Da, važan je blještavi sjaj i veličina, no sjaj se sastoji od nekoliko elemenata. To su četiri "C": Cut, Color, Clarity i Carat (način brušenja, boja, jasnoća i težina u karatima). Svaki element kvalitete ima svoju skalu.
Na sličan način možete procijeniti i svoju viziju – ono što je, na kraju krajeva bitno, jest motivacija, usredotočenost i rezultati koji nastaju iz vizije.
Pokušajmo tako razlomiti elemente koji čine dobru viziju na jasnoću, konkretnost, izazovnost, kreativnost, konsenzus, komunikaciju i predanost. Svaki od ovih aspekata možemo pozicionirati na skali od 0 do 100 posto, zar ne? Pogledajmo svaki od elemenata:
Snažna vizija je jasna. Odmah imate jasnu sliku kako bi bilo kad bi bilo. To je vizija – jasan pogled unaprijed. Transparetno daje bit onoga što želite postići, bez ikakvih dvojbi. Može se izreći u par riječi, jasno i izravno.
Dobra vizija je realna. Nije apstraktna, nije nemoguća. Ne generalizira, obuhvaća vrlo konkretne pojmove. Pretvara budućnost u nešto opipljivo, realno i čvrsto. Riječnik kojim je izgovaramo je jednostavan i svima razumljiv.
Osjećate je "iznutra", kada pomislite na svoju viziju imate "leptiriće u trbuhu", pokreće strast za radom i volju da krenete sada i odmah. Znate da je možete ostvariti, da ništa nije teško niti nemoguće. Spremni ste preuzeti svu odgovornost i "potpisati" se. Važna Vam je, zbog nje ustajete ranije ujutro ili kasnije liježete navečer. O da, Vaša vizija jest vaša inspiracija...
Hrabra je. Ne, nije rutina ili dosadna svakodnevnica. Jednostavno je izazov, izazov onoga gdje ste sada i kamo želite ići. Kreativna vizija obuhvaća i promjenu, transformaciju, nove načine razmišljanja.
Prihvaćaju je i svi oni koji su uključeni u to da bi vizija postala stvarnost. Ali, ne nevoljko uključeni, i oni je prihvaćaju, prepoznaju i žele da se dogodi. Čak ako i jest samo Vaše "vlasništvo", svi koji su uključeni u proces trebaju se osjećati dijelom Vaše "priče", možda je čak i nadopunjavajući u zajedničkom naporu.
Neka i drugi postanu dijelom Vaše vizije, komunicirajte svoju "strast", neka svima bude jasna. Komunicirajte na sve moguće i prihvatljive načine, "walk your talk", radite onako kako govorite.
Kako bi vizija urodila rezultatima potrebna je visoka razina predanosti, i u smislu odvajanja i ulaganja vremena, i novca – kako ne bi sve ostalo samo na praznim riječima.
Radite li na svojoj viziji ili tek želite procijeniti tuđi "dijamant", poslužite se ovim elementima. Možete ih i vizualno prikazati, radar dijagramom, što će Vam možda jasnije predočiti snage i slabosti Vaše vizije, pružajući Vam bolji uvid kako razvijati, komunicirati i živjeti svoju viziju.