Ukinite "JJ"! (Jadan ja/jadna ja)
Primjećujem da je, iako to zaista nastojim, tako teško izbjeći riječ "kriza". Prijeđete li pogledom preko novijih vijesti, sve je na istom tragu: tek će nam biti teško, vratili smo se s godišnjih pa nam je teško, nema motivacije na radnom mjestu, nema dodatne edukacije već samo više posla, plaće padaju, troškovi rastu, a stanje u novčaniku je sve tanje.
U svakom zlu nekog dobra – baš neki dan, na kavi s poznanicama, razgovarajući o opremanju djece za školu, prisjetile smo se vremena kada se po traperice i cipele putovalo do Trsta, a kod kuće se čekalo u redovima za kavu i prašak za pranje rublja. Sa sjetom smo se do suza nasmijale svojim putovanjima u fićekima ili spačekima, punim torbama krpica i skrivanju pred carinicima po nekoliko pari cipela. Da, vremena su bila krizna, nekako je svega nedostajalo u usporedbi s današnjicom, no ono što nam je ostalo u sjećanju su smiješni i veseli trenutci kojih je ostalo svakog pregršt u sjećanju. S današnje točke gledanja, sve nam se to čini vrlo smiješnim i ne-baš-tako-strašnim.
Isto tako, prije nekoliko dana, u potrazi za savršenim dvoranskim tenisicama za svog malog sportaša, zalutala sam u jedan trgovački centar na kraju grada. Ne jedan od onih prema kojima je kolona automobila već na prilaznoj cesti, garaže na tri kata popunjene, a rijeka ljudi se slijeva iz svih pravaca (o da, vjerujte mi na riječ, to je tako izgledalo ovog vikenda u Zagrebu). Centar je bio poluprazan, primjećuje se da je velik broj trgovina zatvoren (ili nikad otvoren), a u trgovinama koje su i bile otvorene, rijetko koji kupac.
Sigurno znate za trgovine u kojima su cipele izložene i odmah uz njih poslagane kutije s različitim brojevima, tako da se sami poslužujete, a jedina usluga koja je potrebna je naplata na blagajni. I sad zamislite tamo osobu koja i to bezvoljno radi.
Izlazeći iz takve trgovine, slijed misli bio mi je ovakav: je li u doba recesije uistinu poslodavcu u interesu zapošljavati osobu koja je nezainteresirana za posao? Ne! Bi li ja, kao poslodavac, zaposlila osobu s ovakvim stavom? Ne! I zato mislim da bi baš sada usluga koju dobivamo trebala biti vrhunska.
Ulaskom u drugu trgovinu, moje misli dobivaju potvrdu: jedina sam osoba u trgovini. Prodavačica/blagajnica me dočekuje s vedrim smiješkom, uslužno mi pomaže birati tenisice i još me savjetuje o vrsti, veličini i načinu na koji određuje da je veličina dobra za dijete. Jednostavno zato što ima vremena posvetiti mi se.
Savršeno, oaza u pustinji! I razgovaramo: svjesna je da su drugi, na istom radnom mjestu kao i ona, u depresiji jer centar očito ne posluje dobro, trgovine se zatvaraju, kupaca je malo. Kaže mi da se svi oko nje samo samosažaljevaju i da više ne može slušati rečenicu "Jadna ja... ", a takav stav prenose i na one rijetke kupce koji dođu. Zato ih ignorira, radi najbolje što zna i izbjegava atmosferu "kuknjave". Potraži li novi posao, zaslužuje preporuku – zbog svog stava.
Tražite li i Vi novi posao, i dogodi li Vam se prilika za razgovor s poslodavcem, nemojte propustiti pored svih svojih kompetencija opisati i stav kojeg imate na radnom mjestu, naravno ako se njime i možete pohvaliti. Poslodavci, pitajte za stav – bit će važan za korisnike Vaših usluga.
Kao posloprimac, ne zaboravite naglasiti kako i na koji način pristupate problemima tvrtke, problemima kupca ili korisnika usluga. Pored toliko ljudi koji su zaraženi sindromom "Jadna/jadan ja" zaista je dobro naglasiti da je Vaš stav sasvim drugačiji i afirmativan.
Ako ste kao pojedinac ili kao tvrtka poprilično uvjereni da ćete uspjeti prebroditi ovo razdoblje koje je teško za poslovanje, stav postaje važan. I vi sami, ali i Vaši zaposlenici trebaju se posvetiti novim naporima, a ne tješiti jedni druge i sažalijevati se nad sadržajem stavki svog tekućeg računa.
Nagradite zato pozitivan stav, podijelite ga i podržite, bez nastojanja da se svaka iskra optimizma ugasi u začetku. Naravno, uz poduzimanje svih ostalih koraka koji će Vas voditi prema uspješnom menadžmentu osobnih financija, kako bi se Vaš pozitivan stav mogao temeljiti na zdravim osnovama.
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!