Prvo zapitajte sami sebe s kojom namjerom ste pristupili davanju povratne informacije
Neki to rade svakog dana, neki jednom tjedno, a nekima je problem svaki put kada to trebaju napraviti. Drama. S uključenim opsežnim pripremama.
Neki to naprave šlampavo, neki površno – tek toliko da to "odrade", a neki ostave sve oko sebe bez daha. I sa željom za još.
Pogodili ste – radi se o pružanju povratne informacije. I to one vrste, koja kolegama ukazuje područja na kojima mogu rasti i jačati se. I da ne zaboravim – ne one vrste povratne informacije, koja se pretvara u urlanje s jezovitim mahanjem rukama.
Većina menadžera, barem po mom iskustvu, ionako izbjegava dati ovakvu ispravnu povratnu informaciju "na svoju" ruku, osim ako ih na to ne navode Ljudski resursi putem nekakvih oblika godišnje procjene zaposlenika. Ako ste i sami menadžer, i onako – iz čista mira – pozovete nekog od svojih podređenih da dođe na razgovor u kojem im želite dati povratne informacije o učinku, velika je vjerovatnost da će Vam u ured ući osoba koja potiho strepi od posljedica ovakvog razgovora.
Poziv "dođi molim te u moj ured na pet minuta, moramo o nečemu razgovarati", ostavio bi me uvijek bez daha na nekoliko sekundi. Kojeg li olakšanja i iznenađenja kad bi se sveo na pohvalu za dobro obavljen posao. Nekako, uvijek očekujemo kritiku i traženje pogrešaka...
Pravi lideri i izvrsni menadžeri razlikuju se i po tome što su ljudi u njihovim timovima već navikli da je "davanje feedbacka" jednostavno trenutak u kojem im se kaže da su dobro obavili posao.
Pružiti nekome povratnu informaciju u smislu ukazivanja na područja poboljšanja rada je malo tvrđi orah. Većini ljudi je to jednostavno grozno za čuti. Još ako imate menadžera koji je sklon reći "popu pop a bobu bob" – može biti i vrlo neugodno iskustvo.
Poanta je u tome da budete iskreni i točni u iznošenju podataka, no zaista se mora u svakom slučaju nastojati izbjeći ponižavajuće ozračje za osobu s kojom razgovarate. Ako je još k tome uključen i ego-trip menadžera, takva vrsta povratne informacije nikada, ali baš nikada neće dovesti do željene i ciljne promjene u poslovnom ponašanju.
Dakle, prije nego što prionete "ribanju" kolege sa svojom verzijom istine poput hladnog oružja, zapitajte sami sebe s kojom namjerom ste pristupili davanju povratne informacije: želite li da ta osoba unaprijedi svoj rad i svoje ponašanje, ili želite ostaviti izranjavano i neupotrebljivo truplo? Većina ljudi ionako ima dovoljno pameti da može prepoznati namjeru s kojom to radite, isto kao i Vi sami kad to Vama drugi rade, zar ne? Pokušajte ovako:
Termin povratna informacije je neutralan.
Nema "pozitivnog feedbacka" ili "negativnog feedbacka".
Povratna informacija koju pružate može se klasificirati u dva razreda: korisna ili uzaludna.
I samo tako može biti jak alat u nastojanju postizanja promjene u ponašanju, ukazivanja na željeni smjer kretanja i strpljivost u nastupu. Zapamtite, budite coach svojim kolegama, a ne sudac, porota ili krvnik.
U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!