(a niste se usudili pitati druge što misle kako Vi to radite...)
U prošlotjednom tekstu pozabavili smo se definicijama menadžera, pojavnostima koje obilježavaju dobre i loše šefove, te opisima "šefova iz pakla". No, nekako nam je uvijek lakše nabrojati loše osobine i pojavnosti, zar ne?
Jeste li to i sami primjetili: negativni brainstorming nekako uvijek rezultira s više odgovora nego pozitivni. Kada nekoga upitate: "Kako ovo možemo popraviti?" – dobit ćete (vrlo vjerojatno) nekoliko odgovora, s dubokim promišljanjem. Ako pak postavite pitanje: "A što na ovome ne valja?" – odmah će uslijediti, količinski malo više odgovora.
I stoga, dosta kuknjave o lošim šefovima i još gorim menadžerima. Okrenimo priču na pozitivno i krenimo sami od sebe. Navest ćemo vještine koje bi trebale obilježiti dobrog i uspješnog šefa ili menadžera!
Naravno, Vi ne morate biti niti jedno od toga, ali Vam ove vještine mogu pomoći, kako na radnom mjestu, tako i u privatnom životu. Važno je istaknuti da ovoga puta nećemo govoriti o "tehničkim" ili takozvanim "tvrdim" vještinama, već naglasak stavljamo na potrebu stalnog osobnog rasta i razvoja, te "mekane vještine" – kompetencije koje obuhvaćaju sve aspekte međuljudskih odnosa na poslu, a čine razliku. Razliku koju prepoznaju, osjete i cijene kupci proizvoda ili korisnici vaših usluga, partneri, ali i vaša obitelj i prijatelji.
Neke od najčešće spominjanih takvih vještina su: rješavanje problema i donošenje odluka, planiranje, delegiranje, umijeće vođenja sastanaka, upravljanje sobom, upravljanje sobom u vremenu, aktivno slušanje, kritičko razmišljanje, pisana komunikacija, usmena komunikacija, govor tijela, umijeće prezentiranja, kreiranje i vođenje tima, organizacijske sposobnosti, umijeće pregovaranja/utjecaja, motiviranje, upravljanje promjenama, upravljanje stresom, kreativnost...
Možete li prepoznati one koje su vaša snaga, i one za koje mislite da bi na njima trebalo proraditi?
U dosadašnjim tekstovima opisali smo mnoge, a u više od 130 članaka možete se podsjetiti na njih (pogledajte detaljnije rubriku "Poslovni trener"). Osim toga "Workplace Profile" navodi šezdeset (60) mekih vještina koje traže poslodavci, a primjenjive su za sva radna mjesta. U redu, možda ćete reći, to su osobine o kojima govore Amerikanci, a nekim je našim poslodavcima možda jedino važna vještina "budi tiho, radi i ne pitaj za plaću". Bez obzira, Vi želite poraditi na svom osobnom razvoju i kompetitivnosti na tržištu rada, zar ne?
Uostalom, možemo se držati i europskih izvora – Europska unija se također bavi razvojem matrica vještina i kompetencija namijenjenih razvoju radne snage i usmjerenih zadovoljavanju potreba tržišta rada. Također, naglasimo kako neki autori, poput Daniela Golemana, ovaj skup vještina nazivaju i emocionalnom inteligencijom.
Glavni procesi "soft skills-a" obuhvaćaju osobnu kompetenciju (samosvijest, samosvladavanje i motiviranost) i društvenu kompetenciju (empatija i društvena umijeća). Osobna kompetencija odnosi se na to kako se nosimo s vlastitim nedaćama, a društvena kompetencija određuje kako vladamo u interakciji s drugima, obuhvaćajući empatiju (svijest o osjećajima, interesima i potrebama drugih ljudi) i društvena umijeća usmjerena kreiranju željene reakcije kod drugih (utjecaj, komunikativnost, rješavanje sukoba, liderstvo, upravljanje promjenama, poznavanje netowrkinga, vođenja timova…)
Recimo da ste se zainteresirali i poprilično ste sigurni koje svoje "oružje" želite dodatno "brusiti". Na našem tržištu postoji bogata ponuda tvrtki koje su specijalizirane u ovom području. Možete pronaći tematske seminare, tečajeve, treninge, knjige, pomoću kojih ćete u individualnom ili timskom radu savladati one "mekane" vještine za koje smatrate da biste ih trebali unaprijediti.
Ipak, osobno smatram da se te vještine ne mogu tek tako naučiti (naučiti za mene znači primjenjivati ih kontinuirano u praksi, a ne samo znati teoretsku osnovu), ako pročitate nekoliko knjiga o samopomoći. Ne zaboravite da je važan osobni pristup, učenje, rad i vježbanje – kontinuirano vježbanje.
Kao coach, vjerujem da je najbolji način upravo coaching – individualni rad s pojedincem usmjeren postizanju osobnog maksimuma. I još nešto: ne zaboravite da su kompetencije "lako kvarljiva roba". Stoga, cjeloživotno učenje i jest potreba kojom, u najmanjoj mjeri, održavate svoju vrijednost na tržištu rada.