Tišina koja ima preveliku cijenu
Vjerujem da ćete prepoznati slijedeći trenutak. Gledate film, napetu dramu. Radnja ima sljedeći okvirni tijek. On je marketinški stručnjak koji na posao putuje vlakom. U vlaku susreće nepoznatu, zgodnu ženu. Ona se predstavlja kao stručnjak za financije. U razgovoru otkrivaju da su oboje u braku, no isto tako i međusobnu privlačnost.
Jedne večeri on i ona odlaze u hotel i tu počinje noćna mora koja eskalira gotovo do kraja filma. On biva ucijenjen, pristaje na isplatu značajne svote, ušteđene za operaciju svog djeteta, samo da bi prikrio cijeli događaj – kako od supruge, tako i od šefa i kolega na poslu. U tom trenutku gotovo sigurno pomislite: "E, da je samo rekao istinu, ma kakva god ona bila, ne bi se doveo u ovakvu situaciju". Istina oslobađa, zar ne? I zaista, preokret u filmu je trenutak kada on odabere istinu.
Kakve to veze ima s transparentnosti u poslovanju? Ima, jer istinu ne možemo definirati samo kao "čiste" poslovne papire, lijepu rečenicu na internetskim stranicama tvrtke i mantru usmjerenu kupcima ili korisnicima naših usluga. Ja u ovom slučaju govorim o tijeku informacija, i to informacija koje su istinite i daju se transparentno i iskreno. Kao što sama riječ govori, tako razvidno da se može gledati kroz nju. Izvana i iznutra. O istini, koja oslobađa.
A zašto je transparentnost važna? Pogledajte samo tekstove o aferama u medijima. Kao prvo, budimo svjesni da istina, kad – tad, "pukne". Razvojem doba interneta, podaci postaju dostupniji, brže su na raspolaganju, a zadržavanje informacija vrlo upitno. Istina je važna u odnosu prema dioničarima, radnicima, kupcima i svim ostalim sudionicima poslovanja tvrtke.
I dolazim do onog dijela na kojem, čini mi se, itekako trebamo poraditi: tvrtka može biti transparentna prema javnosti, samo i isključivo onda ako je iskrena prema samoj sebi (čitaj: prema ljudima koji u njoj rade). Ljudi unutar tvrtke moraju pravovremeno dobivati važne, ažurne i provjerene informacije. Ukoliko ste Vi menadžer, ovo je Vaša odgovornost.
Nadalje, pogledajmo malo kako se i marketinške aktivnosti razvijaju. Činjenica jest da smo okruženi marketinškim akcijama raznih vrsta. Dolaze iz svih smjerova, a povjerenje postaje sve važnije. Povjerenje koje proizlazi iz jasnoće uvida u samu tvrtku, zar ne? Iz transparentnosti. Što je najbolje, pogledajte malo u budućnost. Ja vjerujem da prolaze dani "kupaca", generičkih marketinških kampanja i "ciljane tržišne skupine". Nastupa doba u kojem će tvrtke privlačiti fanove i stvarati prijateljstva. A tu je iskrenost i transparentnost ključna, kao i u bilo kojem osobnom odnosu.
Za mene osobno, transparentnost proizlazi iz samopouzdanja. Mislim da sam uvijek bila vrlo otvorena, bez straha govoreći o svojim dobrim, ali i lošim potezima. Griješimo svi, ma koliko neke pogreške bile glupe. No snaga je u tome, ako iz tih pogrešaka možete učiti, da se izdignete iznad svog ega i priznate ih – čak i javno. Pametni lideri to i čine. Prisjetite se Baracka Obame u situaciji kada je imenovao nekoliko osoba koji su imali problema s Poreznom: rekao je, javno i glasno: "Zabrljao sam".
Vjerujem da je transparentnost, čak možda i više od nekih drugih stvari, važna za budućnost poslovanja, ali i bitna odlika proaktivnih menadžera ili lidera. E sad, znamo da ima onih koji se na sam spomen iskrenosti i istinitosti počnu smijati: ma kakva iskrenost prema radnicima. Ruku na srce, često je sporna i na sastancima rukovodstva velikih tvrtki. Ponekad je važnije zatajiti informacije od konkurentnog menadžera unutar tvrtke, nego iste dati na uvid u cilju dobrobiti tvrtke, pogotovo ako je u igri bonus. No, kako "igre" uvijek počinju na vrhu, za utjecaj na ovakvo ponašanje itekako je odgovoran "vrh".
I unatoč stanju u kojem je većina korporativnih kultura nerazvidna, uprava sklona "mazanju očiju", a šefovi uvjereni da je pristup informacijama preduvjet za stjecanje moći, neki, s namjerom da time prikriju katastrofalne pogreške u poslovnom odlučivanju ili gramzljivost neslućenih razmjera, predvide staru izreku prema kojoj istina uvijek naposljetku izađe na vidjelo. Kao što bi moja baka rekla: "Zaklela se Zemlja Raju da se sve tajne – odaju". I obično, kad stvari "puknu" – to nije nikad lijepo, niti dobro za tvrtku, osim za medije kojima dajete materijal za podizanje tiraže/gledanosti/broja klikova.
No, transparentnost u poslu, niti u životu neće nastati sama od sebe, niti će pomoći ako čekate da je netko "drugi" uvede. Kao što uvijek kažem, krenite od sebe samih. Odaberite područje života u kojem ste Vi lider, potrudite se biti iskreni i predvidljivi. Kako? Možda kao roditelji: potrebno je dijeliti više informacija, uporno tragati za protuargumentima, priznati vlastite pogreške i činiti ono što želite da drugi Vama čine. Potičite iznošenje drugih mišljenja: doba "klimoglavaca" nepovratno prolazi, a ionako ih nitko više ne voli (čak ni oni kojima "klimaju"…).
Neće uvijek biti lako, jednostavno niti egu milo, a ne pomaže niti u jednokratnom obliku. Iskrenost traži stalno ulaganje napora. No, plaća je održivost razvoja: kako svog osobnog, tako i razvoja tvrtke.