Vladavinu lijeve smijenit će desna polutka?
U posljednjih nekoliko dana načitala sam se tekstova o "revolucionarnom" obratu koji je pred nama, potpunoj zamjeni poslovne prihvatljivosti lijeve strane mozga – desnom. Bez ulaženja u složena naučna istraživanja funkcionalnosti jedne ili druge strane, reći ću da se osjeti potrebitost za prisustvom mozga kao takvog. Definitivno svi možemo nabrajati brojne primjere u gospodarstvu gdje se nedostatak istog osjetio s trajnim posljedicama.
Podsjetit ću samo na osnove podjele lijevo/desno: lijeva strana mozga zadužena je za logičko, sekvencijalno, racionalno, analitičko, objektivno i uvid u dijelove cjeline. Desna strana je intuitivna, holistička, sintetizirajuća, subjektivna i gleda cjelinu koju čine dijelovi. Neki od nas imaju izraženije koriste lijevu stranu, neki desnu – kad smo suočeni sa složenijim zadatkom, glavnu riječ preuzet će polutka koja Vam je dominantnija.
Prije nekih deset i više godina više sfere poslovnog svijeta bavile su se izračunima, proračunima, ISO standardima, pravilima politike kvalitete, procesima, tabličnim planovima, mjerljivosti kao temelju za upravljivost. Dugo smo hodali tim sigurnim, matematički mjerljivim putem, sve dok nismo dospjeli u najveću krizu od Drugog svjetskog rata.
Kriza je definitivno doba izazova i promjena: dok su neki odmah uvidjeli da je promjena nužna, da ih inovativnost i kreativnost mogu spasiti i podići na novu razinu poslovanja, neki još uvijek misle da je najbolje "pritajiti se i čekati". Ne mijenjati ništa, nastaviti cijediti tržište i ljude, trošeći nemilo financijske i ljudske resurse. Mislim da nije teško pogoditi koji će biti uspješniji i opstati, zar ne?
Jasan je obrat prema desnoj strani: posloprimcima, neracionalno najpotrošenijem najvažnijem resursu, zlo je od intertnosti, cinizma, hipokrizije, nedostatka empatije i poslovnih ponašanja opsjednutih lijevom stranom mozga. I za profesiju coachinga tu je izazov rasta i razvoja: zaista više nije toliko važno "iscijediti" najviše iz ljudi, maksimalizirati output svakog pojedinca, koliko postaje važno da je svaki zaposleni voli svoj posao, da mu je stalo i da dijeli isti skup vrijednosti sa tvrtkom.
Lijeva ili desna strana? Velikim tvrtkama potrebne su obje, dobro povezane: siva tvar i s jedne i s druge strane ima svoje prednosti, no rekla bih da je važna ona bijela tvar, ta koja ih povezuje. Srednje i male moraju još više paziti: ako je pokretačka snaga ona kreativna, inovativna i holistička, uvijek treba imati osobu koja je "gromobran", veza oblaka sa zemljom.
Intuicija, spremnost na izazove, otkrivanje novih prilika, gledanje cjeline omogućuje nam drugačiji pogled na stvari i time primjećujemo sasvim različite aspekte – mijenjamo ustaljena pravila, istražujemo nove mogućnosti ili hipotetski postavljamo alternative, mijenjajući kut gledanja. Sada sam opisala i jednu od uloga poslovnog coacha, kao katalizatora svih ovih opisanih procesa. S druge strane, logično razmišljanje, fokusirano, detaljno i strukturirano, omogućuje Vam bolji odabir proizvoda, tržišta ili ciljanih skupina kupaca.
Poslovanje koje može rasti danas i sutra je onda inovativno, kreativno, no mudro fokusirano – orjentirano izvrsnosti i visokim poslovnim rezultatima.
Maštovito s desnom stranom, mudro s lijevom stranom mozga. I nadasve empatično prema svima uključenima u proces…