Krenite od sebe: koja je Vaša motivacija za vođenje ljudi?
Nedavno mi je upućeno jedno zanimljivo pitanje, koje će poslužiti kao glavna tema ovotjedne kolumne, a glasilo je ovako: "Kako se što bezbolnije prilagoditi novoj radnoj sredini i treba li joj se prilagođavati ili odmah u početku postaviti pravila igre ukoliko ste zaposleni na visoku menadžersku funkciju?"
Prilagoditi se ili "umrijeti?" Ili "postaviti pravila" pa nek' je odmah svima jasno kako se ova igra igra? "Meki" ili "čvrsti" nastup? Kako ne pogriješiti? I što je najvažnije, to treba biti bezbolno (za sve uključene, naravno…).
Novi početak, na novom radnom mjestu izazov je za sve, bez obzira na funkciju – nemojte misliti da je visokopozicioniranim menadžerima lakše nego "običnim" radnicima. Prvi dani i tjedni, oni u kojima ostavljate prvi dojam i postavljate temelje za daljnji rad mogu biti naročito teški. Možete na to gledati iz dvije perspektive: poput nečega što morate "izdržati", ili pozitivno gledajući, poput prilike koja Vam se pruža za predstavljanje sebe i svojih ideja svom timu, kolegama i upravi. Ono što možda mislite da će biti najbezbolnije za Vas može biti vrlo bolno onima kojima upravljate: to baš i nije dobar početni pristup, zar ne? A i tu je podosta toga sličnog s ostavljanjem prvog dojma: ostavljate ga u jako kratkom vremenu, no posljedice vrlo teško i dugotrajno ih ispravljate.
Krenimo nekakvim redom: kada pažljivo planirate i razvijate svoj karijerni put, tada dolazak na novo radno mjesto znači i da ste pažljivo proučili svog novog poslodavca, stilove upravljanja ljudima koje njegujuju unutar tvrtke, vrijednosti koje su zastupljene, misiju i viziju, kao i kulturu same tvrtke: i to ne samo putem prikupljanja javno objavljenih informacija, već i iz neslužbenih izvora, svojim "networkingom". Dakle, "znate znanje": recimo da time smanjujete mogućnosti neugodnih iznenađenja, zar ne? Ako to niste napravili prije dolaska na novo radno mjesto, odmah prionite istraživačkom radu, priprema je – pola posla.
No, isto tako važno je da ste svjesni svog, osobnog, stila upravljanja, sebe kao menadžera. Kakav ste Vi menadžer? Generalno, gledajući tri osnovna tipa: autokratski, konzultativni ili demokratski? Koja je Vaša osobna motivacija za vođenje ljudi?
Predlažem da prvo upoznate sebe kao menadžera. Ovo je jedna od čestih coaching situacija, u kojoj je nužno spoznati preklapanje osobnih i korporativnih vrijednosti, ciljeva, strategije i prioriteta – upravo zato kako biste prepoznali svoje snage, ali i područja mogućeg razvoja. "Prilagodba" ili "postavljanje pravila igre?" Rekla bih, niti jedno, niti drugo: Vi, kao menadžer, trebate prepoznati situacije i obrasce ponašanja koji najbolje vode cilju i rezultatima. Pokažite poštovanje prema članovima svog tima, prema njihovom iskustvu, ne libite se pitati i uspostaviti odnose s ljudima koji s Vama rade – i Vi trebate njihovo poštovanje.
Ne zaboravimo niti aspekt "nasljeđivanja" - bez obzira na to da li je osoba "prije Vas" bila obožavana ili omražena, Vi ćete se susretati s "naslijeđem": saznajte uzrok i razloge koji su iza toga. Uvijek volim reći: ne zaboravite slušati "svoje" ljude – samim slušanjem možete jako puno toga saznati o tome kako je najbolje voditi i motivirati svoj tim.
U ovoj fazi nastupa na novo radno mjesto, promišljanja o svojoj ulozi kao menadžera i okruženju u kojem ste se naši, nemojte smetnuti s uma prioritete: nastupom na rukovodeće radno mjesto sigurno ste dobili i ciljeve koje trebate ostvariti, program rada/prodaje, obavezu ispunjenja godišnjeg plana i izrade novog, i tako dalje. Svakodnevni detalji novog posla ne smiju Vas udaljiti od onog hitnog i bitnog – pratite sami sebe i napredak svog tima, uz preispitivanje prioriteta.
Kao coach radim s novim menadžerima i u njihovoj integraciji na novo radno mjesto: faze zajedničkog rada uglavnom se poklope s njihovih prvih 100 dana na novom radnom mjestu, a uključuju i postavljanje osnova za daljnji osobni razvoj: preporučam da ne zaboravite na to da Vi i dalje trebate i morate "brusiti" svoje oružje, raditi na sebi, svojim znanjima i vještinama – odgovornost za integraciju u novu radnu sredinu je na Vama, i samo Vama – od pamćenja imena ljudi s kojima radite (zvuči tako jednostavno, ali je zaista važno), kvalitetne interakcije s timom, davanja i primanja povratnih informacija, dostupnosti, objektivnog i jasnog uvida u poslovne situacije i izbjegavanja donošenja svog osobnog "naslijeđa" u novo okruženje – svakako nastojte izbjeći poriv stvaranja identičnog radnog okruženja (a bilo je dooobroooo…) kojeg ste upravo napustili.
Za Vas je nastupio period promjene: prigrlite promjenu, budite njenim aktivnim učesnikom i upravljajte njome.
Uvijek govorim kako je svaka situacija posebna i drugačija – ovdje Vam mogu samo dati malo materijala za razmišljanje i samopreispitivanje, nikada i nikako "gotova rješenja". Ustreba li Vam "ogledalo" u kojem se želite provjeriti, "bunar" u kojeg sigurno možete vikati ili putokaz za mogućnosti daljnjeg napredovanja – razgovarajte s business coachem, vjerujem da ćete prepoznati trenutke u kojima će Vam pomoć coacha znatno olakšati ovaj početni period rada na novom i odgovornom radnom mjestu…