Menadžeri za uspješno uništavanje radnog entuzijazma.
Nedavno sam, u prijateljskom razgovoru, slušala samu sebe kako opisujem jednu tvrtku riječima: "A moglo je tako dobro biti…", prisjećajući se intenzivnog radnog entuzijazma koji je bio gotovo opipljiv, pa i u poprilično kriznim situacijama – kao i opadanja istoga tijekom vremena. Mogu zaključiti da je "rad" na demotivaciji bio poprilično uspješan.
Motivacija jest ključna za kreativnost, produktivnost i Vaše osobno zadovoljstvo. To je ključ akcije, pokretanja, rasta, razvoja i promjene, to je ono što nam pruža osjećaj pripadnosti, važnosti i sudjelovanja, osnažuje nas u toj mjeri da možemo osjetiti kako smo važni i bitni, kako stvaramo nešto dobro za sebe i ljude oko nas, kako dajemo svoj doprinos, "ostavljamo svoj trag". To daje svrhu radu, i jednostavno – sreću.
Postoji nekoliko načina na koje menadžment nesvjesno može vrlo uspješno umanjiti, ako ne i u cjelosti uništiti motivaciju zaposlenika.
Mnoge tvrtke primjetno tretiraju zaposlenike "zamjenjivima". Naravno, da, svi smo mi zamjenjivi, uvijek i svugdje, no sada govorim o onom vrlo ružnom pristupu koji vuče za sobom razne druge, redom negativne, pojavnosti. Znate i sami, na prvi znak problema u poslovanju, radnici, baš oni koji su se cijelo vrijeme nazivali "našim najvrjednijim resursom" – postanu vrlo "potrošna roba". Toliko o vjerodostojnosti.
Primjetno je iz mnogih istraživanja provedenih na tu temu da radnici generalno smatraju da ne primaju dovoljno priznanja za svoj rad, ne u materijalnom obliku, obično "hvala" čini se rijetkim, iako vrlo željenim. Uz to, gotovo dvije trećine menadžera sklonije je davanju kritike nego pohvale…
Uz to, nužnim radnim procesima i procedurama, kao da se rad nastoji otežati, a ne olakšati: traženje nužnih odobrenja, goleme količine "papirologije", nedostatna ulaganja u osobni razvoj, neučinkovita komunikacija, "prebacivanje" odgovornosti, a što je vjerojatno najgore, nepostojanje vjerodostojne vizije itekako mogu frustrirati radnike.
Mnoge tvrtke iz svih ovih razloga i posljedica koje navodim jednostavno – griješe. Nemojte više nastojati silom motivirati radnike, molim. Jednostavno ih prestanite – demotivirati!
Odgovornost je na menadžmentu, na pristupu upravljanju ljudima, provedbi procedura i procesa koji se primjenjuju i na odnosima koje svaki pojedini menadžer gradi unutar svog tima.
Tri osnovne vrijednosti koje izravno utječu na motiviranost radnika možemo postaviti kao:
- Pravednost u plaći, pravima, "sigurnosti" posla i sl.
- Ostvarivanje kao potvrdu svog rada, sebe u poslu, ciljeva poslodavca
- Radna atmosfera koja pruža produktivne odnose s kolegama unutar tvrtke, kao i svim uključenim kategorijama izvan nje.
Želite motivirane zaposlenike? Osigurajte ove tri osnovne vrijednosti! Pogledajte malo oko sebe: koliko su motivirani radnici unutar tvrtki kojima nedostaje samo jedan od ovih elemenata? I da – ispunjenost svih pojavnosti jednog od ovih ciljeva ne nadoknađuje nedostatak drugoga. Jače priznanje osobnog doprinosa ne može nadomjestiti plaću koja nije fer. Novac ne može nadomjestiti osjećaj dobro obavljanog posla, kao što ni zahvala zbog dobro obavljenog posla ne može platiti ratu Vašeg kredita u "švicarcima".
Jedan od glavnih razloga zbog kojih menadžeri ne uspijevaju podići razinu učinkovitosti ljudi unutar svog tima je zato što, jednostavno, ne znaju kako to postići bez da ih iziritiraju ili dodatno otežaju proces, a pritom ih osnove primanja i davanja kvalitetnih povratnih informacija, kao i principi coachinga zaposlenika mogu u vrlo kratkom roku dovesti do znatnih poboljšanja.
Pretpostavimo li (oprezno…) da niti jedan menadžer nije svjesno odlučio demotivirati radnike, dobro je vratiti se opisanim trima vrijednostima, pretočiti ih u ciljeve i napraviti plan realizacije. Kao i promisliti malo o sebi i svojim navikama, iz perspektive tima kojim se upravlja, u čemu Vam umnogome može pomoći poslovni coach.