I koliko bi trebao iznositi džeparac ovisno o dobi vašeg djeteta.
Evo nekoliko savjeta o tome kako razgovarati s djecom o novcu i koliki je džeparac dovoljan iz Štedopisa, Instituta za financijsko obrazovanje, Zagreb.
Novac je tabu tema jer se mnogi odrasli neodgovorno ponašaju prema novcu. Neki roditelji izbjegavaju s djecom razgovarati o novcu jer misle da će ih time opteretiti, a nisu svjesni da njihova djeca o novcu (kao i seksu) znaju mnogo više nego što oni misle, iako ne razumiju kako to funkcionira u praksi.
Odlazite li s djecom u obiteljski šoping? Posjećujete kazalište, idete na ljetovanja, zimovanja? Za to sve nam treba novac. Ukoliko s djecom razgovaramo o novcu već od rane dobi, na njima primjeren način, naučit ćemo ih da razumiju kontekst unutar kojega se odvijaju novčane transakcije. Tako će usvojiti i odgovorno ponašanje i navike koje će im pomoći u donošenju pametnih financijskih odluka u budućnosti.
Kada početi razgovarati s djecom o novcu? Što prije, savjetuju psiholozi jer djeca već od treće godine prepoznaju snagu novca - vide kako novac izlazi iz bankomata i ulazi u novčanik roditelja, a ne znaju kako se tamo stvorio ni kako brzo nestaje.
Evo nekoliko savjeta o tome kako razgovarati s djecom o novcu.
1. Objasnite im razliku između potrebe i želje. Uz smireno “ne” objasnite im zašto ne mogu dobiti čokoladicu svaki put kada ste u dućanu ili najnoviji model mobitela koji se reklamira na televiziji. Umjesto da im odgovorite samo: „ Nemam novaca“ odgovorite im da “trebate čuvati novac za stvari koje su vam doista potrebne”. Time ćete ih naučiti da razlikuju želje i potrebe, ali i pojmove kao što su nedostatak novca, štednja i racionalno raspolaganje kućnim budžetom. To je prva i najvažnija lekcija osobnih financija.
2. Zaštite ih od konzumerizma i agresivnih reklama. Djeca su na meti marketinških stručnjaka već u ranoj dobi, od 18 mjeseci nadalje. Marketinška industrija agresivnim korištenjem medija uvelike utječe na odluke mladih o potrošnji, ali i na razvijanje njihovih osobnih stavova i sustava vrijednosti. Bez obzira na vaše materijalno stanje, ograničite udovoljavanje dječjim zahtjevima da ne postanu robovi potrošačkog društva, izmanipulirani medijima i orijentirani isključivo na vanjske, materijalne stvari. Djeca koja ne nose vanjske statusne simbole „moći“ često se osjećaju manje vrijednom, no ako ih od malena naučimo da su važnije unutarnje, duhovne vrijednosti naučit ćemo ih i samopouzdanju, bez obzira na materijalno bogatstvo. Kad dijete krene u školu lakše će se nositi s pritiskom vršnjaka i marketinga.
3. Džeparac služi da se djeca nauče samostalno raspolagati novcem. Bolje je da ga „zarade“ pa ih potaknite da rade kako bi shvatili da se jedino radom stvara bogatstvo. Manja djeca mogu pomoći u kući ili vrtu, a tinejdžere potaknite da potraže povremene poslove tijekom praznika.
4. Koliki je džeparac primjeren? Iznos će ovisiti o vašem budžetu, a za svaku godinu starosti povećavajte iznos za oko 20 kuna. Za djecu ispod 10 godina primjeren je tjedni džeparac, a za starije mjesečni. Okvirni iznosi koliko bi mjesečni džeparac trebao iznositi su sljedeći:
- 10 g - 50 kn
- 11 g - 70 kn
- 12 g - 90 kn
- 13 g - 110 kn
- 14 g - 130 kn
- 15 g - 150 kn
- 16 g - 180 kn
- 17 g - 210 kn
- 18 g – 230 kn
5. Naučite djecu da rasporede svoj džeparac za različite ciljeve/potrebe. U početku će im biti potrebna vaša pomoć i kontrola zato zajedno napravite mjesečni proračun. Odvojite 10% mjesečnog iznosa za darovanje, 15% u štednju a 75 % u potrošnju. Dijete koje redovito odvaja novac za one koji su ga potrebni nauči biti socijalno osjetljivo, kroz štednju stvara naviku da od svojih prihoda uvijek odvaja najmanje 15 posto. Naučite dijete da ne potroši svoju štednju uzaludno, dogovorite točno iznos i namjenu štednje. Djeca će biti ponosna i puna entuzijazma dok štede. Pohvalite ih, ohrabrite i čestitajte im na ostvarenim ciljevima. Najveći dio džeparca (75%) može potrošiti za novu igračku, knjigu, odlazak u kazalište ili kino.
6. Osigurajte djetetu kasicu prasicu i štedni račun.
7. Pokažite djeci svoj mjesečni račun, primjerice za struju ili benzin. Dogovorite se za koliko ga želite smanjiti sljedeći mjesec. Surađujte u postizanju toga cilja: isključujte struju i televizor kada niste u sobi, manje koristite automobil, a više javni prijevoz ili bicikl. U iščekivanju smanjenog računa za sljedeći mjesec jačat ćete djetetovu odgovornost ali i svijest o očuvanju okoliša. To je druga najvažnija lekcija osobnih financija: učite kako se novac raspoređuje i kako se štedi.
8. Učite djecu o novcu u svakodnevnim situacijama, primjerice – razbije li dijete igračku koju je kupilo od svojeg novca, shvatit će vrijednost novca ako želi novu.
9. Igrajte društvene igre poput Monopolyja u kojima će naučiti osnovne novčane pojmove.
10. Ako dijete poželi nešto veliko i uzbudljivo (i skupo), poput izleta u Gardaland, nove video igrice ili sl., osnujte „poseban fond štednje“ u kojem može sudjelovati i šira obitelj. Dodatni novac ubacujte u običnu staklenku ili u kutiju na sigurnom mjestu.
Redovito pratite štednju i potičite entuzijazam. Zajedno dogovarajte obiteljske ciljeve i zajedno se ponosite kad ih ostvarite. Na taj način djeca će se učiti odgovornosti, ustrajnosti i trudu potrebnom da se kupi nešto što nije nužno za život.
Ukoliko primijenite neke od gornjih savjeta, manja će djeca vrlo brzo razumjeti da novac ne dolazi „iz bankomata“ a tinejdžeri da kreditna kartica nije zamjena za gotovinu u novčaniku. Naučit će razlikovati potrebe od želja, steći navike odgovornog potrošačkog ponašanja što će im pomoći u budućem samostalnom životu.