Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Etičnost na radnom mjestu: Kako se odnosite prema vlasništvu tvrtke?

Možda vam spomen etike na radnom mjestu zvuči pomalo naivno, pogotovo ako otvorite današnje dnevne novine: prepune su etički kriznih situacija. Govori se o reketu, prijevarama, nemaru i otuđivanju. Korupcija je jedan od najvećih problema vremena u kojem živimo, a velika je vjerojatnost da se svatko od nas barem jednom susreo s nepotizmom, bilo prilikom traženja posla ili na samom radnom mjestu.

Ovaj aspekt poslovnog života mnogi drže temom koja je rezervirana za privatni život, ne rad. Mnogi se mršte na sam spomen ili smatraju da je osobna etičnost negativna za efikasno izvršavanje zadanih ciljeva.

Istraživanja provedena u svijetu govore da zaposlenici preuzimaju ponašanje svojih pretpostavljenih. Ako menadžment tvrtke nije etičan, sasvim sigurno nisu niti podređeni. Zanimljivo je da govore i o tome da su ljudi koji osjećaju jače izraženu neravnotežu privatnog i poslovnog manje etični od osoba zadovoljnih svojim životom.

Kao vaše poslovne trenerice, govorimo o aspektu poslovanja koji sve više dobiva na važnosti, kako zbog zadovoljstva i motivacije zaposlenih, korporativne kulture u kojoj žive i rade ali i zbog kupaca ili korisnika usluga vaše tvrtke.

Krenimo zato od "malih", "vaših" stvari: onih koje tvrtka u kojoj radite plaća i koje koristite u svakodnevnom radu. Namjenski se služite uredskim materijalom, telefonsku liniju ne koristite za privatne pozive ili propagandni materijal tvrtke ne završava u domovima vaše šire obitelji? Vozite li službeni automobil samo u dogovorene svrhe? Radite na kompjuteru, ali ne surfate uzaludno?

Koristite li svoju poslovnu mail adresu i za privatne poruke? Održavate opremu tvrtke kao da je vaše vlasništvo? Koristite kompanijsku kreditnu karticu za tjedni shopping vaše obitelji? Da li ste odgovorni za financije, intelektualno vlasništvo ili podatke o svojoj tvrtki? Uredska biljka ostaje u uredu a ne mijenja stanište u kut vašeg balkona?

Neke "stvari" su fizički opipljive, neke su intelektualno vlasništvo tvrtke, poput poslovnih tajni ili povjerljivih informacija. Svatko tko radi kontrolira neki oblik vlasništva tvrtke!

Većina ljudi ne razmišlja o vlasništvu tvrtke do trenutka kada nešto nije izgubljeno, ukradeno ili slomljeno. Upravo je u tome problem: vaša etičnost iskazuje se ne samo u ponašanju prema drugima već i u načinu kako se ponašate prema vlasništvu tvrtke. A ključ uspjeha u ovom području za svaku tvrtku je razumijevanje vlasništva i granica koje postoje za korištenje tim vlasništvom.

U ovom kontekstu poslodavci trebaju preuzeti odgovornost, izraditi etičke kodekse, učiniti ih dostupnima radnicima, formirati povjerenstva za rješavanje problematike prema kodeksu, osigurati im odgovarajući trening i obvezati ih u ugovorima o radu.

Upravo ovo je problem na kojoj većina tvrtki pada na ispitu etičnosti: formalno je sve propisano, zahtijevaju se najviši standardi samodiscipline ali ništa se ne poduzima u smislu dugoročnog rada na treningu zaposlenih i promicanju propisanih vrijednosti. Poslovni trener sasvim sigurno može odgovarajućim treningom zaposlenih raditi na praktičnoj primjeni etičkog kodeksa.

I naravno: ako poslodavci žele etične zaposlenike, moraju i oni sami biti takvi: poštivati prava radnika, tretirati ih s poštovanjem, odgovarajuće nagrađivati…

Kao odrasli ljudi, sigurno se sjećate što su vas roditelji učili: ako se igrate s igračkama drugog djeteta, pazit ćete još više na njih nego na svoje. Isto očekujete i od drugih, zar ne?
U sljedećem članku pročitajte: Želim, želim biti... Kako pravilno postaviti ciljeve?

MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.