Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Karakter lidera: Osobni integritet je važan

Ljudi u velikoj mjeri smatraju da je većina ljudi dobra. Prođete li uredima bilo koje tvrtke, vidjet ćete radnike koji su i krasni roditelji, brižni supružnici, profesionalci koji su posvećeni svom poslu. Kako onda objašnjavamo činjenicu da se tijekom radnog dana mnogi ponašaju zloćudno, kako to da se iz dana u dan javljaju negativna iskustva kao posljedice nečijeg pesimizma, sebičnosti ili nesigurnosti?

Primjera je bezbroj, no počnimo s jednim fiktivnim: u jednoj srednje velikoj tvrtki u Zagrebu radi direktorica Odjela nabave. Izuzetno je otvorena prema novitetima, vrlo pouzdana i željna uspjeha u radu, pogotovo ako ističe vještine u kojima je superiorna.

Nažalost, kolege koje rade s njom nemaju povjerenja u nju, zbog njenog pristupa "vuka samotnjaka". Nitko ne poriče njenu efikasnost, no smatraju da su joj motivi upitni. Pretpostavljaju da je njezina jedina briga brzi uspon korporativnim ljestvama.

Izazov koji stoji pred našom direktoricom je izazov karaktera. Karakter je onaj nužan sastojak koji je ključan u uspješnom vodstvu drugih i u dugoročnoj osobnoj produktivnosti.

Ako karakter definiramo, u ovom slučaju, kao jaku razinu osobnog integriteta, možemo navesti i neke pojavnosti:

  • Donošenje odluka utemeljenih na procjeni što je bolje za kompaniju u odnosu na ono što je osobni boljitak
  • Iskreno iznošenje mišljenja
  • Ispunjavanje obveza
  • Zauzimanje vlastitog stava u konfliktnim situacijama
  • Pristupačnost i davanje povratne informacije
  • Jednoobrazno postupanje prema svim suradnicima
  • Povjerenje i kooperativnost u radu s drugima
  • Emocionalna stabilnost u teškim situacijama
  • Navedena ponašanja dio su opisa karaktera uspješnog lidera u knjizi "The Extraordinary Leader: Turning Good Managers Into Great Leaders", autora J.H.Zengera i J.Folkmana (amazon.com), utemeljenoj na vrlo solidnim i opsežnim istraživanjima i jednoj od rijetkih koja opisuje kompetencije i karakteristike koje razdvajaju "dobre menadžere" od lidera.

    Možda Vam izgleda jednostavno procijeniti nečiji karakter temeljem pojavnosti ponašanja, ali ne budite u to uvjereni. Naša direktorica Nabave je do boli vjerna tvrtki, svoje podređene smatra svojom drugom obitelji, i zaista je ne zanima moć – ona samo želi dati upečatljiv doprinos, napraviti razliku i dobiti priznanje za svoj rad. Njen integritet je upitan, iz razloga što ju je teško upoznati kao osobu i zato što većinu važnih informacija zadržava za sebe.

    Nije pristupačna niti dobra timska igračica. Kada iskazuje svoje mišljenje, vrlo često zvuči grubo i strogo. Skloni smo ocijeniti druge negativno ako smo pod jakim pritiskom, između ostalog i zato što nemamo vremena za dublju komunikaciju u odnosu na sve zadatke koji trebaju biti zavšeni u prekratkom roku.

    Izazov lideru je usvajanje ili stavljanje naglaska na ponašanja koja dozvoljavaju izbijanje karaktera vidljivog svima u timu:

  • Borite se s negativnostima: puno je jednostavnije postavljati pitanja, analizirati i zanemariti nego prihvatiti, usvojiti i pružiti podršku. Lider treba izraziti uzbuđenje u odnosu na budućnost i povjerenje u odnosu na suradnike. Svoju "mračnu stranu" možete slobodno zakopati duboko u lonac uredskog fikusa...
  • Učite zajedno: Ništa ne govori jasnije "Samo ja sam važna/važan!" od postupka pri kojem lider analizira problem i donosi odluke bez traženja povratne informacije od onih na koje će odluka najviše utjecati. Postupak zajedničkog učenja pokazuje uvažavanje i poštovanje prema drugima. Rezultira u donošenju kvalitetnijih odluka, jačanju „vlasništva“ uključenih u odlučivanje i uspješnijim krajnjim rezultatima.
  • Izazivajte status quo: Menadžeri koji se ne miču dalje od svog radnog stola i ne žele vidjeti dalje od svog bonusa, dovode u pitanje dugoročne ciljeve tvrtke. Liderstvo zahtijeva svjesnost o situaciji u kojoj se tvrtka nalazi i hrabrost izgovaranja onoga što drugi misle. Menadžeri koji drže distancu u odnosu na svoje radnike vrlo rijetko čuju ono što bi trebali čuti. Razgovarajte s ljudima, postavljajte pitanja, održavajte redovite radne sastanke, ali i progovorite kada primjetite da se razgovara o problemima izvan realnih okvira. Budite pristupačni.

    Što se dogodilo s našom direktoricom Nabave? Sustavnim radom na izmjenama načina ponašanja dozvolila je da se istaknu njene kvalitete. Način na koji je kolege doživljavaju se mijenja, polako ali sigurno. Osjeća se prihvaćenijom i dobiva puno više povratnih informacija od svojih radnika.

    Imamo li na umu nekoliko navedenih ključnih načina ponašanja, možemo uspješnije iskazati svoje ključne vrijednosti, usmjeriti se na postizanje boljitka za svoje suradnike, tvrtku, ali i osobno napredovanje.

    Za kraj, jedan citat o razlici između lidera i menadžera: "Menadžeri rade stvari na pravi način dok lideri rade prave stvari." No, koliko god se u zadnje vrijeme potezalo pitanje menadžer vs. lider, uzaludna je vizija lidera ako nema menadžera koji imaju discipline, znanja i alata da je provedu.

  • U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.