Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Umijeće vođenja poslovnih razgovora: važan menadžerski alat - Privatno ili poslovno, nemojte ostati bez riječi

Pokušajte se prisjetiti svih trenutaka kada ste "ostali bez teksta" u većoj grupi ljudi na poslu, tijekom sastanaka na radnom mjestu, prilikom pregovora s novim poslovnim partnerima ili na sastanku "u četiri oka" sa svojim nadređenim.

Ponekad se čini poprilično teško započeti poslovni razgovor, ili donijeti odluku o tijeku razgovora. Privatno ili poslovno, osjećaj da ste ostali bez pravih riječi može se pojaviti baš u trenutku kada želite ostaviti najbolji dojam ili zaključiti prodaju!

Moramo priznati da nas je na ovu temu potaknuo savjet usmjeren mladim poslovnim ljudima kojeg smo pročitale u jednim uglednim novinama: "Govorite ljudima ono što žele čuti." Pogrešno! Upravo su prirodnost i iskreno zanimanje za drugu osobu ključ koji otvara vrata razgovoru!

Evo još nekoliko "brzih" savjeta Vaših coacheva:

  • Odgovornost za uspješan razgovor podijeljena je, svi su odgovorni za kvalitetu razgovora ili sastanka.
  • Promislite i o svom stavu: budite prisutni, koncentrirajte se na tijek razgovora.
  • Ne koristite previše riječi za premalo misli: budite koncizni. Ako nešto možete izreći u dvije riječi, zašto upotrijebiti dvadeset?
  • Pokažite poštovanje; ako iznosite suprotno mišljenje – suprostavljate se tezi, ne osobi!
  • Pažljivo slušajte i dozvolite vrijeme potrebno za iznošenje različitih mišljenja.
  • Povratnu informaciju gledajte kao vrijedan doprinos – ne kao napad na svoje izrečene stavove...
  • Pogledajmo sada neke druge aspekte uspješnog vođenja razgovora:

    Usredotočite se na sadašnjost Govorimo o tri vida vremena: prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Naravno, živimo u sadašnjosti, no da li zaista uvijek i razmišljamo u okviru sadašnjosti? Gdje je fokus naših misli i naše energije? Rečenice poput "Kad bih samo...", "Trebao/la sam to napraviti...", "Sjećam se kada je..." govore o tome da su Vaše misli u prošlosti. Nasuprot ovome, česte su i izjave: "Kada ja...", "Radit ću na tome..." – usmjerene su prema postizanju nekih ciljeva u budućnosti.

    Izvrsni menadžeri i lideri potpuno žive u sadašnjosti za koju se i smatraju odgovornima! Konkretno, to može značiti da se posvetite i usmjerite pozornost na ljude s kojima razgovarate, ideje koje iznose ili teme razgovora. Bez "tereta" prošlosti ili budućnosti, pažljivo osluškujući i neizrečeno. Kako biste postali "prisutni" u razgovoru, poteban Vam je napor, usredotočenje i volja da maknete u stranu sve što nije direktno povezano s razgovorom. Na ovaj način možete podići kvalitetu svog vođenja razgovora.

    Ne stavljajte težište na moguće ishode razgovora. Vjerojatno ste se puno puta našli u situaciji da ste se nakon nekog razgovora s kolegama na poslu, klijentima, kupcima ili dobavljačima osjećali umorno, iscrpljeno i "iscijeđeno". Velika je vjerovatnost da ste očekivali svoju verziju ishoda razgovora. To može biti:

  • Ishod u kojem niste osjetili "vrijednost" razgovora u smislu priznanja sugovornika.
  • Način na koji ste Vi ili sugovornik nastojali kontrolirati ishod razgovora/situacije.
  • Dodatni "utezi" u razgovoru mogu biti:

  • Potreba da se predstavite u dobrom svjetlu, najboljem izdanju.
  • Potreba da Vas se dobro shvati ili da dokažete svoje gledište.
  • Potreba da se sugovornici slože s Vama.
  • Ako inzistirate na predstavljanju svojih stavova mentalno stvarate "filter" u svojem slušanju koji Vas može spriječiti u slušanju i razumijevanju drugih stavova, koji mogu doprinijeti razgovoru. Ujedno, na taj način izražavate nepoštovanje prema osobi uključenoj u razgovor.

    Kako razgovarati bez "utega":
    Iskažite povjerenje i poštovanje - Umjesto slušanja sugovornika kroz "filter" svojih namjera, dozvolite mogućnost za istraživanje novih, i možda boljih, načina kojima možete doći do svog cilja. Uvijek imajte na umu da su možda rješenja koja Vaš sugovornik nudi bolja od Vaših, i da sasvim sigurno nemate uvijek sve odgovore na sva pitanja.

    Pokušajte sami sebi postaviti pitanja:

  • Koja je vrijednost onoga što moje kolege/partneri žele podijeli samnom?
  • Koje bolje rješenje/opcije možemo zajedno osmisliti?
  • Kako mogu sudjelovati u razgovoru umjesto da pružam otpor?
  • Kako mogu promijeniti način na koji se osjećam tijekom razgovora ili doživljavam sugovornika, u smislu da se ne osjećam ugroženo, uznemireno ili stresno?
  • Koji je moj doprinos razgovoru (Na kraju se, ipak, sve svodi na Vas!)
    Stvarajte mogućnosti umjesto čvrsto postavljenih očekivanja – Naravno da u poslovne razgovore ulazite s definiranim očekivanjima, jasnim ciljevima i možda vrlo jasno iscrtanim putevima postizanja istih.

    No, dozvolite mogućnosti koje su možda drugačije, ali Vas mogu brže odvesti prema cilju. Budite tolerantni, do mjere koju možete unaprijed odrediti. Kako možete prepoznati mogućnost: kada se osjećate dobro u razgovoru i znate da ne možete izgubiti. A očekivanja? Kada se osjećate jadno ako Vaš precizni plan propadne...

    I ne zaboravite: umijeće razgovora, kao osnovni alat ljudske komunikacije, važno je za svakog menadžera, može se naučiti, uvježbati i usavršiti kao osnovni alat komunikacije!

    Još nešto: podsjećamo da su u svakom razgovoru – prve dvije minute ključne...

  • U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.