Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Korporativni kameleoni

Koje ste lice danas "obukli" za posao?

Gledajući neki dobar film zaključili ste kako je dobar upravo zato što su glumci izvrsno odigrali svoje uloge. Najbolje uskoro čeka i dodjela prestižnih nagrada – Oscara, no da li ste možda i Vi već sami sebi dodijelili zlatni kipić za uspješno odigranu rolu na radnom mjestu?

Istraživanja (Vodafone, Working Nation Survey, 2006.) ukazuju da većina zaposlenih mijenja identitet na poslu, više žene no muškarci, dok natpolovična većina nadređenih vjeruje da su osobni kompromisi nužni ako se nalazite na višim položajima unutar tvrtke. Što ove promjene znače za naše osobne vrijednosti? Da li šefovi uistinu i očekuju od nas da se "prilagodimo"? Što je s našom individualnosti?

Ponašanje na radnom mjestu i u slobodno vrijeme može se, u manjoj ili većoj mjeri razlikovati. U najsretnijim slučajevima, podudarnosti će biti velike, u najgoroj varijanti razlika između osobnih i korporativnih vrijednosti, neće ih biti puno.

Neka pravila ponašanja moramo prihvatiti: pravila oblačenja (dress code), pravila ponašanja prema kupcima ili etički kodeks tvrtke. Što je organizacija transparentnija, manje zaposlenih će se osjećati "neprilagođeno".

Dolazite li kao novi radnik u neku tvrtku, vjerojatno ste se "prepoznali" u njenim vrijednostima, možda ste čak i napustili prethodnog poslodavca upravo zbog sukoba temeljnih vrijednosti. Jako dobro znamo kako se ponašati i izgledati na poslu, što se od nas očekuje.

Izvan radnog mjesta, naš društveni život je stvar osobnog izbora; na poslu tog izbora nemamo. Ali imamo želju da svoju osobnost iskažemo i na radnom mjestu!

No, okrenimo stvar naopačke: umjesto da razmišljamo o ljigavcima koji se znaju prilagoditi baš svakoj situaciji, svakom šefu pojedinačno – i naročito šefovima šefovih šefova, razmislite malo o sebi.

Činjenica je da tijekom dana promijenimo barem nekoliko "lica".

Prvo možda već odmah ujutro, odlazeći na posao. Još jedno tijekom jutarnjeg sastanka s kolegama u tvrtki. Onda novo, za pregovore s važnim poslovnim partnerom kojega morate uvjeriti da je znatno viša cijena Vaših usluga još uvijek vrlo prihvatljiva, obzirom na uslugu koju pružate.

Iscrpljeni se vraćate u svoj dom, putem otklanjajući slojeve maski prije nego što stanete pred svog partnera/partnericu. A djeca, naravno, zahtijevaju roditeljsko razumijevanje...

Sve ove izmjene mogu uspješno funkcionirati ako ih osvijestite. Budite svjesni svake svoje pojedinačne "uloge" na radnom mjestu, njenih dobrih i loših strana, ali i svjesno „napustite“ ulogu kada Vam više nije potrebna!

Rekle bismo da ljudi primjenjuju tri strategije interakcije s dominantnom grupom na radnom mjestu:

  • Izbjegavanje (povlačenje unutar "svog" teritorija, naglašeno u situacijama kada ste novi na radnom mjestu ili ako je komunikacija unutar tvrtke vrlo limitirana ili kruto hijerarhijski postavljena)
  • Reaktivno ponašanje (pružanje odgovora na postavljena pitanja, no samo ako je pitanje postavljeno. Može biti naglašeno u situacijama razgovora s nadređenima ili kada je komunikacija unutar tvrtke učestala među radnicima
  • Proaktivno ponašanje podrazumijeva da ste Vi osoba koja potiče interakciju i komunikaciju, kako biste saznali više o ljudima koji rade s Vama, ali ujedno i pružili mogućnost da Vaše kolege saznaju više o Vama.

    Na ovakav način možete utjecati na ispravljanje eventualnih pogrešnih dojmova, informacija i stereotipa koje su možda kolege stvorile o Vama i olakšati težinu "maske" koju stavljate.

  • Prilagodba različitim situacijama normalna je, naravno da se uvijek nastojimo prilagoditi okolini – čemu nas uči i emotivna inteligencija. No, stresno je i naporno previše nastojati – Vaš pravi karakter će, ionako, kad-tad izbiti na površinu. Kolege i partneri mogu osjetiti nepovjerenje na prečeste izmjene boja jednog kameleona – instinktivno osjećate kad Vam netko "glumi", zar ne?

    Kada razmišljate o promjeni posla, razmislite i da li će zanimljivo radno mjesto za koje upravo pripremate životopis odgovarati i Vašim talentima, stremljenjima i osobnom sustavu vrijednosti! U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.