Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Kako odabrati coacha?

I što to čini dobar coaching

Kada razgovaramo o coachingu, vrlo često čujemo pitanje "Kako odabrati coacha?", uz povezana pitanja o stručnosti, znanju ili pristupu coacha. Pokušat ćemo Vam približiti način na koji odgovaramo na ovo pitanje.

Primijetile smo i da često moramo vrlo detaljno objasniti sam proces coachinga, samo iz razloga što su klijenti navikli na korištenje usluga savjetnika i preuzimanje "gotovih rješenja" – jednostavno su nepovjerljivi prema postavki da je coach samo moderator u procesu koji je u njihovom vlasništvu. Važna je i svrha za koju angažirate coacha, zato ponovo podsjećamo: unutar poduzeća executive coach se angažira kako bi, na primjer:

  • Pomogli pojedincima ili timovima u određivanju i postavljanju mjerljivih osobnih ili timskih ciljeva
  • Sudjelovali prilikom promišljanja o važnim odlukama
  • Rješavali probleme
  • Upravljali internim odnosima
  • Komunicirali i motivirali druge
  • Razriješili status quo
  • Znali se nositi s "problematičnim" djelatnicima
  • Poboljšali načine prezentiranja i pregovaranja
  • Naučili upravljati sobom u vremenu
  • Trenirali menadžere kako bi razvili svoje coaching vještine

    Sada, kada smo načelno definirali čemu coach može poslužiti u tvrtkama, pogledajmo kako dobar coach radi, iako odgovori na početno pitanje mogu umnogome ovisiti o coachu, klijentu, poduzeću, cilju, coaching situaciji i mnogim drugim faktorima. Za početak, evo nekih osnova.

  • Dobar coach treba:
  • Kreirati sigurno okruženje kako bi klijent mogao istraživati sebe
  • Slušati, unijeti radoznalost, razumijevanje, dijalog i potragu za istinom i značenjem
  • Povećati klijentovu svijest o situaciji u kojoj se nalazi
  • Otkriti klijentove ciljeve, želje i nade, unutar vremenskih okvira
  • Istražiti mogućnosti i načine koji vode do punog potencijala klijenta
  • Stvoriti sisteme i procese koji dovode klijentova htijenja do akcije i uspjeha
  • Biti uvijek primjerom kako je coaching odraz vlastite životne filozofije
  • Imati širinu, dubinu i snagu kao snažan resurs rada s klijentima

    Neke definicije se mogu razlikovati, od coacha do coacha – ovisno o pristupu, vrsti eventualnog certifikata, užem području rada ili jednostavno, životnoj filozofiji samog coacha, no neka jedno bude jasno: coaching je odnos, ne tehnika.

    Bit coachinga je u povjerenju, integritetu i iskrenosti, ne u zadanim smjerovima kretanja i gotovim rješenjima. Coaching se bavi klijentovim potrebama i željama, ne o "prijenosu" znanja coach-klijent.

    Coaching je kreativno istraživanje mogućnosti, ne strukturiranje klijenta prema predodređenim sistemima i shemama.

    Coaching je fina, nijansirana komunikacija, ne prazan formular ili "deset savjeta kako...". Poanta coachinga je u kreiranju vizije, ne u brzom sređivanju problema. Srž je u osobnoj evoluciji i ekspanziji, ne samo preživljavanju dan za danom...Coaching je još i puno više, onoliko koliko se usudite zaželjeti.

    Recimo i to da se principi prema kojima coachevi rade mogu, manje ili više, razlikovati. No, evo nekih, vrlo tipičnih, za koje držimo da čine dobar coaching:

  • Slušati je važnije nego govoriti
  • Potrebno je razumjeti što motivira klijenta
  • Svatko može postići više
  • Prošlost osobe nije uteg budućnosti
  • Ono što ljudi misle da je za njih moguće samo je njihovo ograničenje
  • Coach mora uvijek pružiti potpunu podršku klijentu
  • Coach ne pruža gotove odgovore
  • Coaching nije kritika
  • Sve u procesu coachinga apsolutno je povjerljivo
  • Nekim ljudima coaching nije odgovor na njihove potrebe – što coach mora prepoznati i odgovarajuće uputiti svog klijenta
  • Coach i klijent ne moraju uvijek biti kompatibilni – u toj situaciji dužnost je coacha uputiti klijenta na izbor drugog coacha.

    Osim principa, coachevi rado govore i o ključnim kompetencijama koje dobar coach jednostavno mora imati, no o tome drugi put.

    Mi volimo reći da coach i klijent jednostavno moraju "kliknuti", ostvariti sinergiju. Sinergija u coachingu daje puno bolje rezultate, na puno lakši način.

    Uz osobno slaganje, držimo da je važno da executive coach prepoznaje i shvaća organizacijsku kulturu tvrtke klijenta, kako bi se uistinu ostvario efektivna sprega coacha i klijenta.

    A za sva dodatna pitanja, slobodno se obratite svojim coachevima...

  • U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.