Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Kulturna inteligencija

Usklađivanje osobnih vrijednosti i korporativne kulture

Pisale smo u više navrata o usklađivanju osobnih vrijednosti s korporativnima prilikom traženja novog radnog mjesta, planiranju karijere i potrebnim koracima, pa i o frikciji individualnog i kolektivnog. U svim ovim temama proteže se jedna novija teorija iz 2004. godine, autora Early i Mosakowski, koji su opisali svojstva kulturne inteligencije.

Ukratko, kulturna inteligencija je Vaša mogućnost osobnog rasta putem stalnog procesa učenja i razumijevanja različitih kulturnih naslijeđa i vrijednosti, ali i Vaše uspješne interakcije s ljudima različitog kulturnog naslijeđa i vrijednosnih sustava.

Neke kulturne pojavnosti lako je vidjeti, naročito one očite, jasne i očekivane: umjetnost, običaji, izdvojeni način ponašanja. No, značajan i izazovan dio vrlo često nije vidljiv na prvi pogled: vjerovanja, vrijednosti, očekivanja, stavovi i pretpostavke. Vrlo često smo kulturno "predprogramirani" i neke dijelove svog kulturnog naslijeđa percipiramo kao "normalne". Upravo tu i nastaje problem, jer nas percepcija odstupanja drugih kultura od naših vrijednosti navodi na otpor.

Putujete li poslovno, vjerovatno ste osvijestili važnost kulturne inteligencije u smislu svoje prilagodbe, ali nemojmo zaboraviti da se svi elementi odnose i na korporativni svijet tvrtke u kojoj radite i Vaše odnose unutar nje.

Svaki put kada dolazite na novo radno mjesto, mijenjate posao ili privremeno radite u nekoj tvrtki, čak u istom gradu ili možda i u istoj ulici, događa se sraz dvaju kultura: Vaše osobne i korporativne.

Pisana ili nepisana, priznata ili nepriznata, osmišljena ili slučajna – u svakoj tvrki postoji neki oblik kulture u koju je izrasla. Iako teorija kulturne inteligencije dijeli mnoge postavke s, vjerovatno Vam poznatom, emocionalnom inteligencijom, prva ide korak dalje i nastoji osvijestiti sposobnost pojedinca da prepozna ponašanja karakteristična za jednu kulturu i osobe koje je predstavljaju u usporedbi s općim kulturnim vijednostima ljudskog roda i uskladi svoje ponašanje.

U današnjem poslovnom ritmu, a moram priznati, naročito u kriznim vremenima, menadžeri se moraju snalaziti u džungli navika, stavova, načina razmišljanja i pretpostavki ljudi kojima upravljaju. I Vaša interakcija s ljudima koji Vas okružuju na radnom mjestu zahtijeva vještine percepcije i prilagodbe, a Vaš stav otvorenosti ili zatvorenosti prema drugima olakšat će Vam (ili otežati) prijelaz između "naših" i "vaših".

I Vi možete unaprijediti svoju razinu kulturne inteligencije, na sljedeći način:

  • Preispitajte snage i slabosti svoje trenutne razine kulturne inteligencije kako biste uspostavili početnu poziciju
  • Proradite na slabostima koje ste prepoznali
  • Počnite primjenjivati nove pristupe, utemeljene na točki 2. kako biste usvojili nove navike
  • Organizirajte podršku za svoj proces, unutar organizacije
  • Pri ulasku u novo kulturno okruženje, neka Vam se aktivnosti temelje na snagama
  • Procijenite učinjeno, po mogućnosti prema metodi 360 stupnjeva (uključite u procjenu osobe iz svog okruženja, npr: ne samo kolege, već i podređene/nadređene, kupce, dobavljače, klijente i sl.). Napravite novi plan akcije.

    Zašto je ovo važno? Iz više mogućih razloga: korporativne kulture se mogu razlikovati u procesima, stavovima, i pristupu svim dnevnim aktivnostima koje se odvijaju na radnom mjestu.

    Nadalje, kulturne razlike mogu se ispoljavati u načinima komunikacije, donošenja odluka, stavovima u konfliktnim situacijama, stilovima pregovaranja, pristupu znanju i učenju – dakle, umnogome elementima kojih trebate biti svjesni kao poslodavac, ali i posloprimac.

  • U sljedećem članku pročitajte odgovore poslovnih trenerica na vaša pitanja!

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.