Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Komunikacija s razumijevanjem - empatija

Ples u tuđim cipelama

Što je empatija? Odgovor sigurno znate: sposobnost uživljavanja u osjećaje drugih. No, zašto je, u ponekad napetim poslovnim okruženjima, empatija uopće važna na radnom mjestu? Nisu li takvi, "nježni" osjećaji rezervirani samo za privatni život?

Ne, jer je empatija važan sastojak komuniciranja s razumijevanjem, problema na kojeg se mnogi zaposlenici žale. Definiraju ga kao lošu komunikaciju, osjećaj nerazumijevanja i neprihvaćanja, a upravo to su znakovi nedostatka empatije. Tek kada nekog možete prihvatiti bez uvjeta, bez osude i procjene prema svojim mjerilima, imate osnove empatije!

Dakle, nije baš tako jednostavno kako se čini na prvi pogled. Niti tako "mekano" kako mnogi znaju interpretirati.

Može li se empatija naučiti?
U većem dijelu svog školovanja i rada učimo i razvijamo tehnička znanja i vještine, potrebne za uspješno obavljanje posla. Jer, to se "može" naučiti.

Nekako je prisutno uvjerenje da smo "takvi kakvi jesmo" kada su u pitanju takozvane "meke vještine" i da je vrlo teško (ako ne i nemoguće) promijeniti se. Na svu sreću, radi se o neistinitoj tvrdnji. Dakle, i razumijevanje tuđih osjećaja može se naučiti,razvijati i jačati. Pristup drugima koji uključuje empatiju možda je i najznačajniji potez kojeg možete povući ako želite poboljšati svoju komunikaciju s drugima: kada budete zaista imali razumijevanje za druge, potaknut ćete i njih da nastoje razumijeti Vas – i evo dobre osnove za suradnju, zajednički ili timski rad!

A zašto empatija?
Ima jedna zgodna izreka: "Dobar general jede isto što i njegova vojska."

Empatija je vještina lidera, u smislu inspiriranja drugih, što je nemoguće ako niste u stanju razumijeti osjećaje drugih, ljudi kojima ste lider. U ovom kontekstu empatija sigurno gubi uobičajeni prikaz "gnjecave" emocije, zar ne? I nije nam empatija potrebna samo onda kada trebamo inspirirati i pokrenuti druge, već je trebamo i onda kada razmišljamo o tome kako formulirati poruku, na koji je način izreći, u koje vrijeme i u kojoj situaciji.

Tipične situacije u kojima se može prepoznati kao kvaliteta u poslu? U svim aktivnostima i na radnim mjestima usmjerenim prema kupcima, klijentima i krajnjim korisnicima usluga ili proizvoda. Ključna je za uspješno vođenje pregovora, motivaciju zaposlenih i uspješan menadžment. Sastojak liderstva. Vrijednost koja čini ljude velikima.

Značaj empatije u komunikaciji
Evo još nekih područja u kojima je empatija ključna:

  • Oblikovanje poruke: za uspješnu komunikaciju, pomaže ako imate osjećaj kako će Vaša poruka biti primljena, ma kakva bila: isprika, nagovor, čestitka ili izricanje neke ružne vijesti
  • Izricanje poruke u vremenu: ili, rekli bismo, "timing". Empatija Vam pomaže odlučiti kada izreći, a kada ne.
  • Liderstvo, motivacija, inspiracija drugima: ako je Vaš cilj pokrenuti (ili zaustaviti) druge osobe, odluke koje trebate donijeti bit će uspješnije ako prepoznate i uzmete u obzir osjećaje onih na koje se odnose.
  • Pregovori i rješavanje konfliktnih situacija: postizanje dogovora koji je prihvatljiv svim uključenim stranama bit će lakše ako razumijete ono što druga strana doživljava i proživljava. Empatija pomaže.

    Kako "ubiti" empatiju?
    Postoje izvjesni načini ponašanja koji mogu biti "terminatori empatije", a to su svakako narcisizam i oportunizam, kao i stav da "cilj opravdava sredstvo".

    Ostali načini koje možete zapaziti i u svom radnom okruženju su poticanje agresivnog natjecateljskog duha između zaposlenika unutar jednog tima, ili grupa zaposlenika u različitim sektorima, kao i prebacivanje krivnje na kolege, ili međusektorsko loptanje krivnjom, na primjer.

    Ukratko, empatija je važna za otvorenu komunikaciju, poticanje drugih da slobodnije iznesu svoje ideje i prijedloge i stvaranje radnog okruženja koje potiče nastajanje kreativnih rješenja. Eliminira nerazumijevanje, greške u komunikaciji i stvaranje zabuna. Pomaže boljoj komunikaciji s poslovnim partnerima, i najvažnije: klijentima i/ili kupcima. Ako Vam je u interesu to postići u svojoj tvrtki...

    No, empatija se ne iskazuje samo na radnom mjestu i u privatnim odnosima. Nužna je i za zdravo tkivo društva u kojem živimo.

    Citirat ću Baracka Obamu u knjizi "Odvažnost nade", zato što empatiju drži najvažnijom od svojih osobnih vrijednosti: "Čini mi se da kao nacija patimo od nedostatka empatije. Ne bismo tolerirali škole koje ne podučavaju, koje su izložene kroničnom nedostatku sredstava, osoblja i nadahnuća, kada bismo pomislili da su djeca u tim školama naša vlastita. Teško je zamisliti generalnog direktora neke tvrtke kako sebi dodjeljuje višemilijunsku premiju dok istovremeno ukida dodatno zdravstveno osiguranje svojih radnika, ako bi ih smatrao sebi ravnima... No, kao i sve druge vrijednosti empatiju treba potkrijepiti konkretnim djelovanjem... "

    Kao što tete uče djecu u vrtiću, ako je došlo do nezgodnih situacija unutar grupe: "Zamisli kako bi se ti osjećao/la da ti to netko kaže/učini tako nešto? ", za razvijanje svoje empatije možete početi od ovog koraka.

    A već sljedećeg tjedna govorit ćemo o još načina kako možete razviti i ovu vještinu.

  • MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.