Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Kako uspostaviti životnu ravnotežu?

Prisjetite se onoga što je uistinu bitno

Coaching, u mnogim slučajevima, sadrži i rad na uspostavljanju životne ravnoteže. Mnogima je prva asocijacija na ravnotežu privatnog i poslovnog, no životna ravnoteža i osobno zadovoljstvo ne ovisi nužno o količini zarađenog novca ili uspjehu na poslu, u pravilnom balansu sa sretnim odnosima unutar obitelji.

Životna ravnoteža ovisi o godinama starosti i "fazi" u kojoj se nalazimo, kao i o našoj osobnosti. Što znači ravnoteža? Uvelike, zadovoljstvo svojim životom i sreću. Smirenost. Ne može se utvrditi u jednom periodu života i očekivati da takva i ostane, podložna je promjenama. Nema jedinstvenog modela koji odgovara svima, i nema jedinstvenog pristupa koji "pali" za sve.

Jedni su odnosi ravnoteže dok se školujete, studirate ili tek počinjete raditi, u odnosu na odnose unutar radnog vijeka, opet ovisno o stadijima privatnog života ili napretka u karijeri, sve do priprema za završetak radnog vijeka i odlaska u mirovinu.

Potraga za zadovoljstvom življenja postaje još kompliciranija zbog raznih faktora koji utječu na našu dobrobit, a obično se ignoriraju, bilo na poslu, bilo tijekom školovanja. I tijekom obrazovanja se pitanje životne ravnoteže zanemaruje, ili, barem ne istražuje niti se preporuča rad na ovom području življenja. U većini slučajeva, tek se počinje promišljati o životnoj ravnoteži onda kada vrlo teško osjetimo njen nedostatak, kad osjetite da se vrtite u krugovima iz kojih ne možete pronaći izlaz.

Jednom, kada počnete raditi, ravnoteža postaje još upitnija: provedete li više vremena na poslu, možda će Vas šef pohvaliti (naglasak na možda), no pitanje je što propuštate u privatnom životu (prve korake djeteta?). Opet, gledano i s druge strane: kada se suočite s problemima u privatnom životu, poput skrbi za roditelje ili problemima u braku, postaje vrlo teško ostati koncentriran na poslu. Bez obzira na to je li problem pretežito u privatnom ili poslovnom dijelu života, rezultat je stres.

No, životnu ravnotežu moguće je promišljati, postavljati kao cilj i planirati njezino postizanje – ako smo dobro upoznati s elementima koji je čine, uključivo poznavanjem sebe samih.

Na životnu ravnotežu unutar radnog vijeka mogu najviše utjecati dvije stvari:

  • posao (konkretno radno mjesto, vrsta posla, status unutar tvrtke i aspiracije)
  • navike i stavovi, naročito ako ste skloni potpadanju pod vanjske utjecaje (obitelj, partneri, prijatelji, mediji, društvo).

    Osim toga, tako je lako udobno se kretati utabanim stazama navika i rutina, bez obzira jesu li povezane s poslovnim ili privatnim dijelom života. Često ih ne propitujemo i postanu nam dio nesvjesnog, instinktivnog ponašanja, upravo zato što su tako lake. Zadatak i posao coacha sastoji se i od poticanja na preispitivanje upravo tih, utabanih staza kretanja kroz život, kako bi se otvorile mogućnosti i omogućio nov i svjež pogled na situaciju u kojoj se nalazite.

    No, kako bi mogli početi preispitivati navike i rutine, potrebno je imati spoznaju da te iste navike postaju teret i ograničenje. A promjena navika zahtijeva i mnogo napora, koji često i nije baš ugodan niti lak. Promjena, ma koliko god bila željena, ne nastupa sama od sebe. Zahtijeva predanost, volju i uporan, uporan rad, a sve s ciljem postizanja željenog cilja.

    No, evo nekoliko stvari koje i sami možete učiniti, ako ste osjetili da ste "zapeli" i da ste time nezadovoljni:

  • Podsjetite se koji su Vam prioriteti u životu. Odvojite malo vremena za sebe, promislite što Vam je uistinu najvažnije i napišite prvih pet stvari (to mogu biti obitelj, djeca, partner, zadovoljstvo na poslu, uspješna karijera, zdravlje, putovanja, odnosi s prijateljima i t d). Ograničite se na prvih pet. Dobro ih analizirajte – što Vam znače i što čine za Vas.
  • Počnite planirati svoje vrijeme. Korištenjem hitno/bitno matrice nastojte odvojiti što više vremena za opisanih top pet prioriteta. Nekim stvarima jednostavno recite – "Ne".
  • Štitite svoje privatno vrijeme. Poštujte ga i sami, pa će ga i drugi poštivati. To se odnosi na upotrebu službenog mobitela, provjeru poslovne elektroničke pošte od kuće, dogovaranje sastanaka u "privatno" vrijeme... Jako malo ljudi je baš tako važno da uvijek i svugdje moraju biti dostupni. Osim ako niste premijer ili predsjednik, mobitel Vam ne mora baš uvijek biti pri ruci.
  • Prihvatite ili potražite pomoć u iznalaženju životne ravnoteže. Nitko nije baš "Pale sam na svijetu". Imate roditelje ili partnere, prijatelje ili kolege. Ne libite se pitati za pomoć, bilo od toga da Vam je potrebno pričuvati dijete na par sati ili zamoliti partnera da nešto "odradite na smjene", tako da svakome ostane po nekoliko sati za sebe. Uvijek možete potražiti i pomoć coacheva.
  • Planirajte zabavu i odmor. Da, reći će mnogi, najbolje su zabave spontane zabave i najbolji je odmor neplanski. No ako stalno radite, kad ste to zadnji put uistinu i doživjeli? Dok ste studirali? Može zvučati grubo, no dok Vam neke stvari ne postanu navika, jednostavno ih uplanirajte u kalendar (što znači da imate kalendar obaveza raspoređenih po danima, kako biste što bolje planirali svoje vrijeme). Nemojte to prepustiti slučaju i čekanju slobodnog vremena koje treba doći samo od sebe. Jednostavno, to se neće dogoditi.

    Ovih nekoliko točaka može Vam pomoći kao priprema za coaching ili postavljanje neposrednih životnih ciljeva. Jednom kada se odlučite poraditi na poboljšanju svog života, prva točka pomoći će Vam da pratite svoj napredak i podsjećati Vas na ono što zaista želite postići.

  • MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.