Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Kineska generacija Y želi tradiciju, ali ne i autoritete

Poslodavci nisu očekivali da će se susresti s generacijom koja ima drugačije zahtjeve

Posjetite li danas bilo koji veći kineski grad pretpostavit ćete da se Kina "modernizira" tj. sve više naginje prema Zapadu. Mladi sjede u Starbucksu i piju kavu, šalju SMS-ove i igraju on-line video igre. Međutim, nemojte se dati zavarati. 240 milijuna mladih Kineza se sigurno modernizira, ali istovremeno ostaju vjerni tradicionalnim kineskim vrijednostima – brizi za obitelj, uspostavljanju harmonije i uspostavljanju veza i poznanstva. Dakle, ako se zagrebe ispod površine, kineska generacija Y (svi rođeni nakon 1980., do sredine 90-ih) ne postaje zapadnjačka.

Međutim, ona u osnovi jest identična zapadnjačkoj generaciji: "ovisni" su o novim medijima i digitalnoj tehnologiji, ne mogu biti dugoročno usredotočeni te zahtijevaju zabavu i brzi protok informacija.

Polovica ukupne radne snage
Kineska generacija Y čini gotovo 50 posto ukupne kineske radne snage. S njihovim ulaskom na tržište rada, poslodavci su primijetili isto ono što i Zapadnjaci – ova generacija ima drugačije zahtjeve i ne može ih se motivirati kao njihove prethodnike.

Mogli bismo nasluti da svjedočimo globalnom kulturološkom približavanju, budući da mladi u cijelom svijetu koriste sličnu tehnologiju i nose sličnu odjeću i obuću. Međutim, neke sličnosti su samo površne. Primjerice, Azijati igraju slične video igre kao i Zapadnjaci, ali vidljivi su različiti kulturni obrasci. Kinezi čine značajnu većinu korisnika on line video igara, ali čak i ako se služe jednakim avatarima i virtualnim imenima, stručnjaci jasno mogu odrediti koji je igrač iz Kine – po njegovom on-line ponašanju.

Žrtvovanje za zajednicu
Dakle, neke zajedničke značajke, poput video igara i brze kave, jesu obilježje modernog življenja i imaju jednaku simboliku, ali one ne utječu na osobnost. U Kini je to jasno vidljivo – mladi slijede moderne obrasce, ali su im društvene vrijednosti i obrasci ponašanja duboko ukorijenjeni.

Pa, koje su to tradicionalne vrijednosti? Drevni kineski filozofi, pisci, stručnjaci modernizma, menadžeri i analitičari jednoglasno zaključuju: Kinezi cijene obitelj, veze i poznanstva, postignuća, izdržljivost i žrtvovanje za zajednicu. Također, vrlo im je važna harmonija i hijerarhija, koja je temelj društvene strukture i interakcije.

Kineska generacija Y želi imati uspješnu karijeru i marljivo će raditi ne bi li ostvarili sve navedene vrijednosti. S druge strane, zapadnjački tip generacije Y prvenstveno želi imati uspješnu karijeru, a za ostale vrijednosti većina ih i neće baš previše mariti, zbog čega ih se često karakterizira i kao osobe koje uglavnom misle samo na sebe.

Najveća želja – olakšati život obitelji
Studija koju su provele profesorica Kirsten Hogh Thogersen, sa Sveučilišta Sun Yat-Sen u kineskom kantonu Guangzhou i doktorica znanosti Nandani Lynton, iz Centra za leadership na EMBA Međunarodnoj kinesko-europskoj poslovnoj školi, pokazuju pak, da je za 45 posto mladih Kineza najvažnija obitelj, a za njih 17 posto prijatelji. Karijeru, kao najvažniji životni prioritet, doživljava tek 12 posto mladih.

Iako ih je većina priznala da starije članove obitelji ne mogu, ili čak i ne smiju ispitivati o obiteljskoj prošlosti, ipak osjećaju veliku odgovornost prema svim naraštajima. Stoga ne iznenađuje da je u tom istraživanju, na pitanje što bi ih učinilo najsretnijima u životu, njih 82 posto istaknulo da bi najsretniji bili kada bi za svoju obitelj učinili nešto što će im olakšati život. Primjerice, većina bi željela da njihovi roditelji imaju kuću u kojoj će ugodno živjeti. No, kada bi obitelj već imala takvu kuću, mladi bi odmah poželjeli da im obitelj u dvorištu ima umjetno jezero s ribama.

Snalaženje u novom okruženju
No, kada bi se našli u nepoznatom okruženju, kineska generacija Y odmah bi težila uspostavljanju novih veza, dok zapadnjačka generacija Y počinje sagledavati mogućnosti koje im nudi novi okoliš i pokazuje više želje za stjecanjem novog iskustva. Kinezi pritom pokazuju veći stupanj međuzavisnosti, upravo zbog posvećenosti vezama i zajedništvu.

Iako su im, dakle, svjetonazori vrlo slični njihovim precima, kineska generacija Y je prva generacija koja će uskoro početi preispitivati jednu od temeljnih vrijednosti – značaj hijerarhije. Naime, oni shvaćaju da hijerarhija postoji, ali za razliku od ranijih generacija, manje su skloni prihvatiti je. Stoga se mnogi poslodavci s pravom pitaju: "Kako ćemo postizati dobre rezultate s nekim tko neće raditi sve što mi kažemo? Kako ćemo pridobiti njihovo povjerenje? Zašto nam ne vjeruju?". Samo postojanje ovakvih pitanja otkriva područje u kojem se mladi znatno razlikuju od svojih predaka: ne žele bespogovorno prihvaćati hijerarhiju i autoritete.

Mnogi će zapadnjački promatrači kineske populacije reći kako uopće nije bilo upitno hoće li, već kada će, kineski mlađi naraštaji zatražiti pravo na slobodu osobnog izbora u rastućoj ekonomiji. Dakle, mladi Kinezi žele društvo izgrađeno na kolektivnoj harmoniji i povezanosti, ali njihovo odbijanje autoriteta istovremeno stvara posve novu razinu kritičkog razmišljanja.

Kombinacija ovih čimbenika već sada stvara poteškoće na tržištu rada, te dovodi u pitanje opstojnost harmonije, budući da se autoriteti ne poštuju. Kada tih 240 milijuna mladih preuzme kontrolu, tradicionalno kinesko društvo doživjet će novu tranziciju u kojoj će se morati suočiti s novim modernim izazovima koje će to društvo stvarati. (V. K.)

Izvor: BusinessWeek

MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.