Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Shvaćamo li rizike u poslovanju?

Neupućenost u probleme rizika uglavnom pokazuju viši menadžeri

Rizik je uvijek prisutan u poslovnom životu. Preuzimanje i upravljanje rizikom dio je uobičajenog poslovanja kompanija u cilju stvaranja vrijednosti za svoje dioničare. Ipak, mnogi poslovni neuspjesi pokazuju da kompanije ne upravljaju dovoljno dobro rizikom ili ne razumiju rizik koji preuzimaju, piše Marko Lacković za eBizMags.

Takvi problemi nisu karakteristični samo za velike kompanije, jer je analiza performansi oko 200 vodećih financijskih kompanija u periodu od 5 godina, koju je provela kompanija McKinsey, pokazala da je u 90 slučajeva pronađeno ukupno 150 slučajeva značajnih financijskih poremećaja. Druga je studija pokazala da oko 36 posto menadžera ne razumije u potpunosti rizik, 24 posto ih smatra da su procesi u kojima odbori procjenjuju rizike neefikasni, dok ih 19 posto drži da odbori niti nemaju definirane takve procese.

Neupućenost
Neupućenost u probleme rizika uglavnom pokazuju viši menadžeri koji se tradicionalno usredotočuju na jednostavniju metriku, poput prihoda nakon oporezivanja, zarade po dionici ili očekivanja rasta na burzi. Performanse koje bi u obzir uzele i rizik rijetko se pojavljuju kao predmet analize menadžera.

Poboljšanje upravljanja menadžmentom zahtijeva nadzor od stane odbora, te integraciju upravljanja rizikom u svakodnevno odlučivanje. Kompanije koje ne uspijevaju poboljšati procese upravljanja rizikom imaju problema s drugom vrstom rizika – neočekivanim i nekad vrlo ozbiljnim financijskim gubicima.

Kompanije također mogu zauzeti i stav koji je puno oprezniji prema riziku, a koji bi ih zaštitio od pada vrijednosti i profita. Takav pristup nikako nije dobar jer je upravo sklonost preuzimanju rizika temelj stvaranja vrijednosti za dioničare. Ispravno je rješenje stoga postizanje ravnoteže između stanja koje kompaniju štiti od financijskih poremećaja, te ostavljanja dovoljno prostora za poduzetništvo.

Menadžment bi trebao imati slobodu da radi u uvjetima gdje se potencijalne nagrade od bilo kakvih poslovnih odluka, uspoređuju s rizikom koji se preuzima. U takvim okružjima kompanije ne samo da štite poslovanje od nepredvidljivih rizika, već i postižu kompetitivnu prednost jer preuzimaju rizik s oprezom. U mnogim industrijama kompanije su počele investirati u procese upravljanja rizicima, a u tome prednjače financijske institucije motivirane regulatornim pritiscima.

Kako definirati rizik?
Rizik je najbolje široko definirati, tako da on uključi svaki događaj koji može utjecati na pad financijskih performansi ispod očekivanih. Postoji nekoliko osnovnih vrsta rizika. Prvi je tržišni rizik koji se odnosi na utjecaje kretanja cijena na tržištima, poput vrijednosti dionica, tečajnih lista, kamata ili cijena nekretnina.

Operacijski rizik predstavlja izloženost gubicima zbog neadekvatnih internih procesa i sustava, te vanjskih događaja. Rizik poslovnog obima, odnosi se na promjene u ponudi i potražnji ili u konkurenciji, a izražen je kroz promjene dobiti…

Cijeli članak pročitajte na:

[ " border="0">

MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.