Share
Tweet
Share
Pošalji prijatelju

Proljetno čišćenje

Izbacite svoj krupni otpad

Proljeće je, i službeno, stiglo. Konačno! Dani su svjetliji, unatoč mračnim tonovima kojima smo okruženi svakog radnog dana – bilo na radnom mjestu, bilo da nas zasipaju iz medijskih naslova.

Kako još znam da je proljeće? Evo, baš jučer prolazim kraj izbačenog krupnog otpada na ulici. Podrumi očišćeni, otpad naslagan na hrpice, nered izbačen van. O da, pravo je doba godine upravo za to: prozračivanje, čišćenje, rješavanje svega nagomilanoga. Uostalom, ako već ne možete učiniti ništa kako biste promijenili i raščistili opću ekonomsku situaciju, kao što uvijek volim reći – krenite od sebe.

Nepotrebno gomilanje
Ponekad mi se čini kao da su neki atavizmi sakupljačkih aktivnosti duboko usađeni u našu podsvijest: pogledate li pažljivo svoje okruženje, i pod time ne mislim samo na dom u kojem živite, već i odnose, aktivnosti i poslove, uvidjet ćete što se to sve našlo na "hrpici". Nagomilano. Skuplja "prašinu", iz nekih nedokučivih sentimentalnih razloga.

U redu, načelno ćete se složiti: treba se riješiti svega nepotrebnog. No, kako to učiniti, ali i ustrajati u tome? Za prvi korak možete sami sebi postaviti pitanje: "Da li mi ova stvar/odnos/postupak čini život boljim, veselijim ili potpunijim? Da li mi komplicira život ili ga pojednostavljuje, u pozitivnom smislu?" Ovisno o odgovoru, predstoji vam da, ili promislite kako umanjiti utjecaj toga na sebe, ili to jednostavno izbacite iz svog života.

Raščišćavanje odnosa
Ovdje je riječ i o odnosima koje održavate, na ovaj ili onaj način. Jedan moj poznanik je prošlo proljeće napravio svoje "proljetno čišćenje" na način da je sa svoje osobne Facebook stranice udaljio sve one "prijatelje" koje nikada nije realno, u stvarnosti, upoznao.

Da li iz odnosa u kojima trenutno jeste osjećate potporu, podršku i razumijevanje onoga što Vi jeste i što činite? Ako ne, možda je vrijeme da raščistite pitanja koja dugo stoje, koja možda opterećuju Vaše odnose. Nije ih loše malo "provjetriti".

Lakše je prvo izbaciti male stvari
Lakše je krenuti od bacanja sitnijeg otpada, pa tek onda zamoliti nekog bliskog da Vam pomogne nositi krupnije komade namještaja. Zato i ne mislim da treba u jednom danu napraviti totalni kaos te pozvati jedno desetak ljudi na "ozbiljan razgovor". Malo, pomalo: krenete li malim koracima, svaki dan s jednim zadatkom, bit će lakše i vjerojatnost da ćete istrajati bit će veća.

"Velike" stvari, komplicirani odnosi i teške teme, sasvim sigurno zahtijevaju da ih razlomite na manje pojedinačne zadatke. Primjenite sve metode koje su inače efikasne kod nepotrebnog odgađanja, a koje za Vas funkcioniraju: kretanje od lakšeg ili težeg zadatka (riješite li lagano lakši, dobivate samopouzdanje za veće; riješite li prvo teži, osvijestit ćete da imate Vi snage za sve to…), dijeljenje napretka s dragim i bliskim osobama ili svojim coachem.

Lista za otpad
Ta bi lista mogla izgledati otprilike ovako. Napišite pet stvari koje Vam kompliciraju život ili su izvor stresa, a ne spadaju u kategoriju primarnih potreba (hrana, krov nad glavom, plaćeni posao). Na primjer:

  • aktivnost/obaveza koja me ne veseli, samo mi je teret
  • odnos koji mi cijedi pozitivnu energiju
  • previše obaveza/aktivnosti
  • puno stvari koje ne koristim, a zauzimaju prostor
  • nered u ostavi
  • Znam, možda ćete reći da se nemate volje time baviti, ako imate važnijih problema, no nije li uvijek tako? Možda će Vam biti lakše baviti se tim istim važnijim problemima, ako se riješite nekih drugih nagomilanih nereda, koje ipak možete sami raščistiti.

    Jednom kad ste definirali te ne toliko bitne, ali opeterećujuće stvari (u matrici hitno/bitno one pripadaju u kvadrant "bitno, ali manje hitno" ili "nije bitno, a nije ni hitno"), lakše ćete se u potpunosti posvetiti svarima koje su zaista hitne i bitne.

    Čak i ako ste samo definirali tko Vam u odnosu oduzima energiju i na koji način, već ste napravili mali korak naprijed. Ako ste ormar pospremili na način da stvari koje ne nosite odnesete potrebitima, napravili ste i dobro djelo. Jedan mali korak, svaki dan, koji vodi ka pojednostavljenju života i vraća Vas ciljevima kojima težite, vodi napretku. Sad Vam još preostaje…

    naučiti reći "ne"
    Mnogi od nas preuzimaju na sebe obaveze koje ne žele, samo zato što im je teško reći ne. Reći nekome "ne", ne treba biti grubo, nepristojno ili pobunjenički. I bez samog izrijeka doslovno riječi "ne", možemo drugima dati do znanja da nešto odbijamo od sebe. Diplomatski, pristojno. "Imam toliko toga što je za mene, osobno od velikog značaja upravo sada..." ili "Znam da je to tebi važno, no imaj razumijevanja da moram prvo napraviti stvari koje su na mojoj listi top prioriteta. Kada sve to riješim, možemo ponovo razgovarati, ako će ti moja pomoć biti potrebna."

    Ako poštujete svoje vrijeme, znat ćete poštivati i tuđe. I jednostavno, drugi će Vas više cijeniti zbog toga.

    Recite i sami sebi ne: imate li previše aktivnosti, uključili ste se u sve i svašta, sve-bi-i-svugdje, zbrojite se. Napravite evaluaciju i uskladite rezultate sa svojim realnim mogućnostima. Možda će trebati obaviti poziv ili dva, no vjerujem da to možete vrlo lako dovesti u red. Možda čak i uz primjenu prave doze iskrenosti. "Da, odlučio/la sam "posložiti" neke stvari u svom životu, tako da više ne mogu aktivno ………. (popunite sami)." Jednostavno i pristojno, jer trebate ostaviti opciju drugima da se prilagode na novonastalu situaciju.

    Lako je lake stvari, što s teškim "komadima"?
    Želite li napraviti temeljito "pospremanje" svog života, ono koje se bavi životno bitnim odlukama, ciljevima, odnosima i boljitku, razmislite o angažiranju coacha. Temeljite promjene i veliko provjetravanje, sasvim će vam sigurno biti lakše obaviti uz podršku i pomoć. Vaš coach je osoba koja Vam može pomoći pri mijenjanju rasporeda ili iznošenju "krupnih komada".

    MojPosao koristi kolačiće (eng. cookies) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Nastavkom pregleda stranice slažete se sa korištenjem kolačića o kojima možete pročitati više.